Kolumne Sreda u tri reda

СРЕДА У ТРИ РЕДА – Снађени у немаштини

MediaSfera

 

 

 

Колумна представља кратку и динамичну форму обраћања читаоцима и то кроз: Ред Прегледа намењен је актуелном, издвојеном догађају из света религије и културе, није анализа збивања, већ предложено заједничко читање и питање. Ред Погледа је намењен да скрене пажњу и око на стваралаштво и нове идеје из света уметности, заната и културе. Препо(р)ука која следи је замишљена као обједињење два претходна реда. Она усмерава и укрепљује дух, да не заостаје за телом које хода у свету.




Пише: Данијела Марковић

Фото: Анђела Грозданић

Преглед  

Трагом празника који славимо у дан када почињем да пишем овај текст – Дан примирја, али и попразништва Светог Димитрија, предпразништва Светих Козме и Дамјана, Светог Ђорђа, у овој недељи стигох до Инђије и то у најаву отварања изложбе „Трагом српских деспота”. Отварање је планирано за петак, 15. новембар од 17 часова у Галерији Куће Војновића у Инђији. Овај историјско-уметнички пројекат је ауторски рад Јована Ћеранића, МА конзерватора и рестауратора дрворезбара, Дејана Недељкова ликовног уметника и фрескописца, Јелене Недељков, МА ликовног уметника и фрескописца и Јелене Ћеранић, МА ликовног уметника и историчара уметности. Сви они, али и многи други који су им молитвено и практично помагали, дају озбиљан прилог проучавању духовног и материјалног наслеђа и дозивање времена српских деспота од Светог Стефана Лазаревића до Свете Мајке Ангелине Бранковић. Изложба за посетиоце траје до краја новембра. Сви смо позвани и сви чујемо – још да видимо и вероваћемо? Кућа Војновића је непокретно културно добро. Сазнаћете када видите да је дело неокласицизма с краја 19. века, коју је Ђорђе Војновић поклонио граду Инђији. Кућа је и споменик културе од значаја и њена врата су отворена за све – добро. Лепо нам је тамо бити.

Поглед

Бирајући добра дела и догађаје који се само у овој недељи у великом броју догађају и реализују, разумем да је упркос свему и свачему што се догађа у свету, ипак већи број добрих дела од оних који то нису. Разумем, такође и да је ово кратак формат у коме се и не може све набројати, али опет довољно велики да ако једно добро дело поменем и препоручим, у реду иза или испред њега стоје и сва друга. Присуствујем полемикама и на мрежама и уживо да ли треба говорити уопште о добром – било чему осим оног што доноси и јесте смрт. Нисам ни на једној страни, али и нисам по страни. Не бирам већ ми заиста на поглед излазе људи и дела на које сам поносна што сам какав-такав само – човек. На Филолошком факултету Универзитета у Бањој Луци организовано је вече ауторске поезије наслова позајмљеног од Бранка Миљковића Ми имамо само речи / и дивно смо се снашли у тој немаштини. Замислите – постоји Поетски театар Сапутници кога чине некадашњи и садашњи студенти Србистике и Русистике – Драгана, Милица, Невен, Анђела, Миленко, Марија, Весна, Стефан, Лазар и још један Невен. Сви заједно су 12. новембра изговорили – Ми имамо речи. Да дођемо и ми до својих речи, а поштујемо и оне прећутане. Проговориће када им време буде.

 Препо(р)ука

Познајем људе који ову среду прочитају у петак или недељу. Познајем људе који никада не прочитају – ништа. Познајем људе којима су речи лек, али и речи које изговарају лече друге. Познајем људе – то ми је довољно да кажем – није немаштина – има ИХ.

 


Данијела Марковић

Данијела Марковић је православни теолог и религиолог, а јавност је највише препознаје као културолога. Бави се промоцијом културе, дијалога међу културама, а најпре међу људима. Они који је добро познају кажу да има лице изоштрено преосетљивошћу и обасјано духовном интуицијом.

Та интуиција је доводи до нових изазова и увида које дели са читаоцима организујући многе културне догађаје, а у сарадњи са другим уредницима – и публикације које окупљају имена из академског света и њихове радове.


 

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

 

 

 

 




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .