Kolumne Sreda u tri reda

СРЕДА У ТРИ РЕДА – Прешла си у живот

MediaSfera

 

 

Колумна представља кратку и динамичну форму обраћања читаоцима и то кроз: Ред Прегледа намењен је актуелном, издвојеном догађају из света религије и културе, није анализа збивања, већ предложено заједничко читање и питање. Ред Погледа је намењен да скрене пажњу и око на стваралаштво и нове идеје из света уметности, заната и културе. Препо(р)ука која следи је замишљена као обједињење два претходна реда. Она усмерава и укрепљује дух, да не заостаје за телом које хода у свету.

Пише: Данијела Марковић

Фото: Анђела Грозданић




Преглед

Ову колумну доживљавам као албум без сличица који треба попунити речима које читаоцима треба да створe слике вером – достојне о сваком дођагају, личности, књизи, простору које предлажем и о којима се трудим речи да нађем. Годину дана непрекидног низа наређало се на ову огрлицу. Не усуђујем се да кажем бројаницу, јер нису још сви ту, а и тешко је све набројати. Како једна икона набраја лица и личности и поред свих већ прочитаних најава, не одолевам радости да преглед оде у Галерију Задужбине Илије Коларца, на сада већ традиционалну а пету по реду изложбу Портрет на икони. Почела је у навечерје данашњег празника, а трајаће до 7. септембра. Празник ове изложбе је језик Педесетнице којим говоре и разумеју се међу собом шездесет аутора и седамдесет и три рада. Данас је празник Успење Пресвете Богородице – народ га назива Велика Госпојина. Велики ће бити и остати и уметници који ће празник славити са нама, организатори зову радионицама, али чини ми се да отварање свих врата једни другима, прозора и лица више личи на радосничарење. Остварени људи су отворени људи за сва лица, па и наличја која имају потенцијал да постану само Лица.

Поглед

Празник славимо у заједници, заједница је празник. Једно лице окупило је таленте своје и нашло речи да нас учини заједницом слушајући храброст и вољу. Нико неће наћи други назив за Празник, данашњи и сваки следећи. Име за храброст је Ана Илић, аутор четири збирке песама, дипломирани филозоф, видео и графички дизајнер. Под светлом истине она говори и о својој реткој слабости, јер гледајући је, избегавам реч болест. Збирка Сновиђење чита скоро пророчки време и догађаје, а збирке речи су и начин да дође до лека који би мирније виђење снова донео. На фестивалима инклузије јасно и гласно говори о свему о чему други ћуте. Уз њене песме студенти полажу пријемне испите на Факултету драмских уметности, чује се далеко реч и свака је празник. Негде у објавама је наведено да је уметност њен крик. Читајући стихове, али и све што је урадила до сада, чини се ипак да је мирно гласна песма коју пева победник, а свет кречи и крешти јер није нашао симфонију како лек који постоји да дође до сваког коме је неопходан. Чему лек над којим има било ко моћ да одреди коме да стигне, а коме да дуго путује? Је ли то лек или сваки овај глас који нас буди да своја виђења и могућности претворимо у нечији сан?

Препо(р)ука

Рађањем си сачувала дјевство, а смрћу ниси оставила свет, Пресвета Богородице. Прешла си у живот, Мати Правог Живота, и својим молитвама избављаш од смрти душе наше – тропар празничног дана. Ко на слободу једног Да „сме” да дода било које Не, није храбар већ уснуо без виђења, сваког Празника Живота и свих живота. Не спавај – снобуђење можда није лек, али је рецепт да лека има.

 


 

Данијела Марковић

Данијела Марковић је православни теолог и религиолог, а јавност је највише препознаје као културолога. Бави се промоцијом културе, дијалога међу културама, а најпре међу људима. Они који је добро познају кажу да има лице изоштрено преосетљивошћу и обасјано духовном интуицијом.

Та интуиција је доводи до нових изазова и увида које дели са читаоцима организујући многе културне догађаје, а у сарадњи са другим уредницима – и публикације које окупљају имена из академског света и њихове радове.


 

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

 

 

 




Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .