Kolumne Sreda u tri reda

СРЕДА У ТРИ РЕДА – Култура (ни)је у склоништу

MediaSfera

 

 

Колумна представља кратку и динамичну форму обраћања читаоцима и то кроз: Ред Прегледа намењен је актуелном, издвојеном догађају из света религије и културе, није анализа збивања, већ предложено заједничко читање и питање. Ред Погледа је намењен да скрене пажњу и око на стваралаштво и нове идеје из света уметности, заната и културе. Препо(р)ука која следи је замишљена као обједињење два претходна реда. Она усмерава и укрепљује дух, да не заостаје за телом које хода у свету.

Пише Данијела Марковић

Фото: Анђела Грозданић




Преглед

Преглед, Поглед и Препорука, као и сви ми у летње дане – путују. Преглед ове недеље прелистава догађаје, а најпре идеју људи који су се окупили око Културног склоништа у Добоју. Написах у шали на једној од друштвених мрежа: „Живим у Добоју”. Разумех да је заиста све што се напише, па чак и на том мрежном свету, за неког истина пука и тешко опстаје шала, иронија, метафора, алегорија. То мреже заиста не хватају, а нажалост све мање и људи у мрежама ухваћени или затечени разазнају нијансе и игре речи. Ухваћена у мрежу смисла ове недеље, а по свему судећи и у многе године испред је Културно склониште. Простор слободе слободних људи. Ослобођени и долазе, наступају, разговарају, дискутују, цртају, сликају, пишу – говоре. Склониште је галерија лепо опремљена архитектонским оком и руком дотакнута, да свега има, а опет места за посетиоце највише. Две штрафтасте фотеље подсећају на дневну собу, а оне у ствари воде простор ко год да седне не њих. Црне столице и светиљке дају белину овог простора праве боје – јер боје су заправо људи који долазе, пролазе и остају. Екипа која остаје и застаје над својим градом Склоништем је склонила од пролазности многе књиге, збирке песама, фотографије, слике и засита, као и једна од последњих промоција у склоништу, учини вам се и да је лажна и сама смрт. Разговарају о Апокалипси као да имају искуство вере од после и траже, траже, траже нове догађаје, а старе људе, тј. људе од смисла. Ко још живи у Добоју, пролази или долази, нека свој дан склони у ово Културно склониште – лако ћете га наћи, пратите људе!

Поглед

Путује поглед до четвртка – Спасовдана. Спасовдан путује у Призрен ове године, бар за овај догађај на који вас позивам, да се и ви осмелите и кренете на пут. Не догодине већ сада у Призрену. У Цркви Светог Спаса у Призрену биће, после служби, организован поетско-музички програм под називом „Царе Душане, тражим помиловање”. То је избор из збирке песама велике Десанке Максимовић. Глумци Ђорђе Марковић и Марија Бергам ову драму речи и слику која не пролази поделиће и доделиће присутнима као догађај који најављује у Спасовданске дане и Дан – Педесетнице. Одатле ваљда и мојих толико речи, али и Маријиних језика које говори када осмишљава ове догађаје, а представља их тамо одакле никада и нису отишли. Појање и музика су поверени нашем пријатељу од талента који ће гајдама и кавалом поезију претворити у Псалме – Милошу Николићу. Слава права! Слава славних никада не спава.

Препо(р)ука

Погледом можете најбрже путовати. Шта гледати и прегледати данас, али и одувек тражи препоруку, моју, вашу или чију већ. Бирајте мудро, па на таласу мудрости пустите поглед и трчите за њим. Свакако, на крају нас чека поука.

 


Данијела Марковић

Данијела Марковић је православни теолог и религиолог, а јавност је највише препознаје као културолога. Бави се промоцијом културе, дијалога међу културама, а најпре међу људима. Они који је добро познају кажу да има лице изоштрено преосетљивошћу и обасјано духовном интуицијом.

Та интуиција је доводи до нових изазова и увида које дели са читаоцима организујући многе културне догађаје, а у сарадњи са другим уредницима – и публикације које окупљају имена из академског света и њихове радове.


 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

 

 

 




Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .