Film / TV

„Srbija za početnike“: Kad bi jedna venčanica progovorila

MediaSfera

 

 

 

Kako jedna venčanica priča ne samo privatnu, intimnu i ljubavnu istoriju života svoje vlasnice, već i onu državotvornu, geopolitičku istoriju jedne zemlje i duh vremena čitave planete, otkriva nova epizoda „Srbije za početnike“.




U ovoj priči videćemo haljinu koja je vrlo redak muzejski primerak i dragocen istorijski artefakt. Javnost ima jedinstvenu priliku da vidi taj prvorazredni raritet i eksluzivitet samo tokom aprila u Muzeju primenjene umetnosti.

Kako zbog svojih svojstava i načina čuvanja ova venčanica ne može da bude izložena stalno – izabrana je za predmet meseca, da bar neko vreme možemo da joj se divimo. To je najlepši model „jugoslovenskog Diora“ iz zbirke savremene primenjene umetnosti i dizajna koji poseduje Muzej primenjene umetnosti. Jer izvedeni komadi prvog modnog kreatora Jugoslavije prava su retkost, a ova venčanica predstavlja izuzetnu kreaciju Aleksandra Joksimovića iz vremena kada je njegova slava bila na vrhuncu.

SRBIJA ZA POČETNIKE

Sreda, 20h, Ekovizija

Autorka: Smiljana Popov

On nije samo pratio evropsku modu, već je kroz okrenutost tradiciji stvarao svoj autorski rukopis. Proučavao je srpski folklor, inspiraciju je pronalazio u Vizantiji i srpskom srednjovekovnom slikarstvu. Postao je zvezda čije su se kolekcije nestrpljivo iščekivale i bile centralni događaj mnogih muzičkih spektakala, a revije reprizirale. Njegove modele nosile su japanska princeza, supruga Pitera Justinova i Kloda Leluša, Jovanka Broza obične Jugoslovenke naterao je da otkriju kolena i ramena.

Prva kolekcija u posleratnoj jugoslovenskoj modi koja je imala ime bila je njegova kolekcija visoke mode inspirisana srednjovekovnom kraljicom Simonidom, ženom kralja Milutina, koju je Joksimović prikazao početkom 1967. godine, nakon osamnaest meseci rada. Revija Simonida bila je događaj od velikog značaja za jugoslovensku modu te je prikazana i na državnoj televiziji. Kolekciju su prihvatile i kopirale pripadnice mlađih generacija kao i proizvođači konfekcije, što se nikada ranije nije dogodilo u jednoj socijalističkoj zemlji. Jugoslovenska varijanta visoke mode donela je svom tvorcu, Aleksandru Joksimoviću ogroman uspeh i publicitet, I to je do tada bilo nezamislivo za modu u jednoj socijalističkoj zemlji.

Zanimljivo je da je Milica Babić, supruga srpskog nobelovca Iva Andrića bila ta koja je primetila njegov talenat i od koje je naučio sve što zna o kostimografiji, jer se za ovaj poziv nije školovao kao drugi kreatori. Štampa ga je nazivala „ambasadorom naše mode, kraljem jugoslovenske mode za sva vremena. Dok ga je američka javnost poredila sa Iv Sen Loranom, za Francuze je bio jugoslovenski Pjer Karden. Interesantna je činjenica i da je Aleksandar Joksimović dobio ponudu da radi za modnu kuću Dior, ali ju je odbio.

I strana i domaća štampa proglasile su novu grandioznu modu A. Joksimovića kao varijantu visoke mode u uslovima socijalizma. Prokleta Jerina, predstavljena 1969. godine na izložbi jugoslovenske industrije i umetnosti u Parizu, donela je Joksimoviću priznanje francuske stručne javnosti .

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .