Film / TV

“Srbija za početnike” – Na srpskom srednjovekovnom dvoru

MediaSfera

 

Sreda, 20h, Ekovizija

Autorka: Smiljana Popov

 

Foto: Smiljana Popov, privatna arhiva

 

Nova epizoda “Srbije za početnike” svojevrsnim vremeplovom teleportuje nas na srpski srednjovekovni dvor gde fino možete da dodirnete i osetite duh viteške Srbije. Od vernih replika oklopa i oružja, vladarskih odora i insignija, kaligrafskih zapisa, do replike srednjovekovne trpezarije i trona. Na tom tronu autorku Smiljanu Popov, u srednjovekovnoj odeždi dvorske dame dočekuje vitez Ognjen, u odeždi sa oznakama vojske kneza Lazara.




Ekskluzivnu priliku da osetimo i vidimo bogatu istoriju Srbije i Balkana, ali i da naučimo nešto novo o zanatima i veštinama koje su u srednjem veku bili naša svakodnevica, imamo zahvaljujući Udruženju za očuvanje starih zanata i veština „Beli Orlovi“, koje je osnovano u Beogradu 2010. godine. Sve je počelo od ideje nekoliko zaljubljenika u istoriju, a danas to udruženje okuplja na stotine onih kojima je želja da ožive duh i tradiciju srednjeg veka.

Kako se mnogi članovi profesionalno bave izučavanjem istorije i arheologije, tako je nastala i zamisao da široj javnosti prikažu višestruke aspekte srednjevekovnog života, običaja, plesova, zanata, kulinarstva, načina ratovanja i borbi, lova i streličarstva, ali i umetničke strane, kao što su freskoslikarstvo, mozaik i kaligrafija, koji su posebno cvetali za vreme prvog čoveka, tj. gradonačelnika Beograda – despota Stefana Lazarevića.

Srpski srednji vek obiluje i znamenitim ženama. Za razliku od dobrog dela Zapadne Evrope, u Srbiji, kao i u Vizantiji, pa i islamskom svetu dobrog dela srednjeg veka, žene (posebno one viših slojeva) imale su značajno mesto. U Srbiji su to mahom bile vladarke i vlastelinke, čiji je uticaj na politiku, kulturu, umetnost i obrazovanje bio veliki.

Neke od njih udarile su temelje jednoj svojevrsnoj emancipaciji žena na srednjovekovni način. Žene su, u jednom strogo hijerarhijski postavljenom društvu imale tako, ponavljamo, one iz viših slojeva, prilično značajnu poziciju.

Posmatrajući Bele orlove i orlice i njihove veštine, stičete utisak da ste zaista odlutali u srednji vek. Jer ovde se neguje i srednjovekovni krasnopis. Beli orlovi, tj. orlice rekonstruišu i ukrase i nakit za dame, i odore višeg i nižeg staleža, koje verno prikazuju period u kome je srednjevekovna Srbija bila u svojoj najvećoj snazi, u periodu od sredine XII do druge polovine XV veka.

Saborci „Belih orlova“ su i „Vučji čopor“, koji rekonstruiše nerazaznatljivi rani, prednemanjićki srednji vek.

Duh srednjovekovne Srbije Beli orlovi i Vučji čopor neguju kako kroz velike festivale tako i kroz posete školama gde prezentuju deci srednjovekovnu istoriju.

Ovi zaljubljenici u srpski srednji vek iznedrili su velike projekte poput ,Just out” festivala u manastiru Manasija, kao i srednjovekovno svetsko prvenstvo u punom oklopu u Smederevu, Beli Orlovi se u svom klubu bave sa nekoliko razl vrsta srednjovekovne borbe. Tokom čitavog srednjeg veka najpopularnija zabava bogate vlastele, lokalnog i gradskog stsnovništva bile su čuvene viteške igre, ili još čuveniji viteški turniri.

Beli orlovi koji nam plemenito pomažu da oživimo i osetimo taj daleki viteški Beograd i Srbiju su u privatnom životu inženjeri, veterinari, programeri, policajci, instruktori plesa, bokseri, dizajneri, beznadežno zaljubljeni u viteštvo kao sistem vrednosti koji može da inspiriše i modernog čoveka svojom neprolaznom vrlinom i čoveštvom. Hvala im za sve što rade.

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

21. Beogradski festival igre

53 Beogradski fashion week

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .