Putovanja

Knjižara „Šekspir i kompanija“: Pariska oaza za ljubitelje književnosti

MediaSfera

 

 

Piše: Dragana Vujović-Mihić

Foto: privatna arhiva Dragana Vujović-Mihić

 

 

 

Ukoliko ne putujete u Pariz zbog Luj Vitona i pre bi kupili gomilu knjiga, no jednu torbu, pravo mesto za vas je knjižara “Šekspir i kompanija”.




U srcu Pariza, među slikovitim ulicama leve obale Sene sa pogledom na Notr Dam, u ulici de la Bušeri 37 u V arondismanu,  smeštena je jedna od najčuvenijih knjižara na svetu – „Šekspir i kompanija“. Činjenica da je knjižara smeštena u zgradi iz XVII veka, nekada korišćenoj za potrebe manastira  (La Maison du Mustier) koji je bio u sklopu Notr Dam-a, poslužila je njenom vlasniku kao podloga da priča kako je i on poput monaha koji je imao zaduženje da pali lampe. Njena lokacija u blizini Sorbone, univerziteta koji je poznat po svojoj literarnoj tradiciji, čini je idealnim mestom za okupljanje književnih entuzijasta, a blizina Latinske četvrti idealnom za turiste.

Ova nezavisna knjižara ne samo da nudi bogatstvo književnih dela, već predstavlja i oazu za ljubitelje književnosti koji traže inspiraciju ili samo žele da uživaju u opuštenoj atmosferi. Meni je delovala i kao vremeplov gde svakog trenutka može da se naleti među policama prepunih kniiga, na kauču ili na škripavim stepenicama na Hemingveja kako čita, ili diskutuje sa kolegama.

Prva i druga knjižara „Šekspir i kompaniija“

Knjižara „Šekspir i kompaniija“ ima bogatu istoriju koja seže duboko u prošlost Pariza.

Osnovana je 1951. godine od strane Amerikanca Džordža Vitmana, entuzijastičnog književnog zaljubljenika koji je želeo da stvori mesto gde će se okupljati pisci, intelektualci i ljubitelji knjiga. U početku je njeno ime bilo “Mistral”, a od 1964. menja naziv po ugledu na knjižaru koja je prva nosila naziv „Šekspir i kompaniija“ i u čast njene vlasnice Silvije Bič. Silvija je svoju knjižaru otvorila 1919. i ubrzo postala ikona kulturne scene Pariza privukvši mnoge anglofone pisce i umetnike koji su bili na početku karijere. Nije tajna da je mnoge od njih i pomagala na razne načine, po njenim rečima knjižara je nekima bila privremeni dom, Hemingveju je besplatno pozamljivala knjige na čitanje, bila je prva koja je objavila Džojsov Uliks, kada su mu sva ostala vrata bila zatvorena. Dolaskom okupacije 1941. knjižara je silom prilika zatvorena, a vlasnica je šest meseci provela u zatvoru. Po izlasku iz zatvora i okončanjem rata bila je slabog zdravlja te knjižaru više nije otvarala.

„Stvorio sam ovu knjižaru kao što bi čovek napisao roman, gradeći svaku sobu kao poglavlje, i volim kada ljudi otvore vrata na način kako otvaraju knjigu, knjigu koja vodi u čaroban svet u njihovim maštama.“ – Džordž Vitmen

I sadašnja knjižara „Šekspir i kompanija“ je bila omiljeno mesto mnogih poznatih pisaca. Ernest Hemingvej, Džejms Boldvin, Hana Arent, Orson Vels, pisci Bit generacije, Alen Ginsberg, Gregori Korso i Vilijam S. Barouz samo su neka od imena koji su se često okupljali u njenim udobnim prostorijama, razgovali o književnosti, delili ideje i inspiraciju. Ko zna koliko je ideja za knjige nastalo baš u njoj? Vitman je govorio da je to zapravo socijalistički pokret maskiran u knjižaru. U znak zahvalnosti za gostoprimstvo koje je osetio tokom svojih brojnih putovanja i po modelu Silvijine knjižare, pobrinuo se da uvek ima po koji kauč da se nađe za pisce i druge umetnike i intelektualce koji nisu imali novac u zamenu za rad u knjižari. Njegov moto je bio: “Ne budi negostoljubiv prema strancima, možda su prerušeni anđeli”.

Više od prodavnice knjiga

Džordž Vitman je dobio orden za umetnost i književnost, za doprinos umetnosti koji je dao svojom autentičnom knjižarom. Od 2003. Silvija Vitman, ćerka kojoj je po Silviji Bič dao ime, je počela da pomaže, a po smrti oca preuzela da vodi knjižaru. Ona je u duhu vremena obogatila mnogim sadržajima, ali je zadržala isti manir koji je knjižara imala i dok ju je njen otac vodio.

Najbitnije što izdvaja knjižaru „Šekspir i kompanija“ od drugih knjižara je njen jedinstveni koncept koji objedinjuje prodaju novih i polovnih knjiga, antikvarnu prodaju, besplatnu čitalačku biblioteku otvorenu za javnost, kao i mogućnost boravka za aspirantne pisce i umetnike u zamenu za pomoć u knjižari. Što se tiče asortimana, ova knjižara nudi širok spektar knjiga – od klasične književnosti do savremenih dela, od knjiga za decu do filozofskih traktata. Takođe, nudi i razne radionice, čitanja i događaje koji privlače ljubitelje knjiga iz celog sveta. Ukoliko se umorite od razgledanja i biranja knjiga, možete popiti i kafu, ili doručkovati i ručati u kafeu koji je u sklopu knjižare.

Tokom 2020, kada se usled pandemije ne samo da nije putovalo, već se ni Parižani nisu kretali po gradu, knjižara je došla na ivicu propasti padom prometa na 20%.Silvija je bila primorana da se obrati svojim vernim čitaocma, ukaže na situaciju i zamoli za pomoć. Mnogi su se rado odazvali što kupovinom knjiga preko interneta, što novčanom pomoći.

Knjižara „Šekspir i kompanija“ predstavlja ne samo prodavnicu knjiga, već i duhovno središte za ljubitelje književnosti. Kroz svoju bogatu istoriju, poznate posetioce i inspirativnu atmosferu, ova knjižara ostaje nezaobilazno odredište za sve one koji cene moć pisane reči, žele da budu deo bogate književne tradicije Pariza i osete atmosferu koja je decenijama privlačila umetnike i intelektualce, a koju je sama vlasnica opisala u tri reči, boemska, ekscentrična i topla.

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

21. Beogradski festival igre

53 Beogradski fashion week

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .