Kolumne Sreda u tri reda

SREDA U TRI REDA – Omilitika nije politika

MediaSfera

 

 

 

Kolumna predstavlja kratku i dinamičnu formu obraćanja čitaocima i to kroz: Red Pregleda namenjen je aktuelnom, izdvojenom događaju iz sveta religije i kulture, nije analiza zbivanja, već predloženo zajedničko čitanje i pitanje. Red Pogleda je namenjen da skrene pažnju i oko na stvaralaštvo i nove ideje iz sveta umetnosti, zanata i kulture. Prepo(r)uka koja sledi je zamišljena kao objedinjenje dva prethodna reda. Ona usmerava i ukrepljuje duh, da ne zaostaje za telom koje hoda u svetu.




Autor: Danijela Marković

Fotografija: Anđela Grozdanić

 

Pregled

Možemo ove nedelje dopisati u ove tri podele i slušanje, tačnije, divljenje.  Festival besedništva – Slavoslov u Smederevu od 13. do 29. decembra okupio je u Crkvi Svetog Luke u Smederevu mlade i to stojednog a iz dvadeset srednjih škola iz Srbije. U ovim poslednjim danima festivala održava se četvrtfinale organizovano u deset grupa po deset učenika a u polufinale ulazi po četiri učenika iz grupeu. U danima posle Vaskrsa biće organizovano finale u kome su učesnici slobodni da biraju teme. Slavoslov kao i svaka reč slavi i Reč i onog koji je izgovara. Ceo događaj podsetio me ne predmet nastavni koji smo imali na Pravoslavnom Bogoslovskom fakultetu u Beogradu a zvao se Omilitika. Danas bilo koju od ovih reči da upotrebim u „modernom“ društvu zvuči kao simfonije samo i isključivo neke melodične prošlosti. Omilitika proučava razvoj i istoriju hrišćanske propovedi a sama reč označava razgovor učenika i učitelja, prisan i prijateljski odnos. I u Novom  Zavetu se upravu u tom značenju pojavljuje. U srednjim Bogoslovskim školama se i Retorika proučavala. I događaj Slavoslov koje od 2012. godine organizuje Crkvena opština Smederevo okuplja mlade ljude i podstiče da neguju čistotu jezika, da se uče retoričkoj vešini i usmenom besedništvu a znamo da dobra reč a posebno izgovorena sva vrata otvara.

Pogled

Da ostane na rečima i crtežima autora Bojana Jokanovića i njegovih 100 pravospisnih pravila i knjigama : Sizifova Azbuka, Učim i igram se Sizifova pravospisna pravila, Ilustrovani bonton za najmlađe i druge. Napor vrednog Bojana da razreši jezičke nedoumice pozvao je ilustrovanog junaka Sizifa da na jednostavan i zabavan način deci i odraslima pomogne da  savladaju pravopis i sačuvaju jezičku kulturu. Autor Bojan Jokanović je teolog, đakon, veroučitelj a crteži i karikature u pomenutim knjigama nisu samo hobi već i misija o onoj prvoj Reči. Njegov rad možete na svim mrežama da pratite a predlažem da ga upoznate lično i preko knjiga koje se nalaze u svim knjizarama.

Prepo(r)uka

Omilija i poruka o Prazniku neka bude u današnji dan „Slava na visini Bogu i na zemlji mir, među ljudima dobra volja“ – dobra volja je početak svakog mira, ličnog, kućnog, globalnog. Da vratimo dijalog, razgovor, slušanje i zagledanost u Drugog i druge. Da mislimo o svakoj izgovorenoj reči. Da izgovaramo reči kao ova deca, mladi ljudi iz Pregleda koji imaju dobru volju da Slavoslove – da ih reči upućuju i na dela.

 


Danijela Marković

Danijela Marković je pravoslavni teolog i religiolog, a javnost je najviše prepoznaje kao kulturologa. Bavi se promocijom kulture, dijaloga među kulturama, a najpre među ljudima. Oni koji je dobro poznaju kažu da ima lice izoštreno preosetljivošću i obasjano duhovnom intuicijom.

Ta intuicija je dovodi do novih izazova i uvida koje deli sa čitaocima organizujući mnoge kulturne događaje, a u saradnji sa drugim urednicima – i publikacije koje okupljaju imena iz akademskog sveta i njihove radove.


 

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

21. Beogradski festival igre

53 Beogradski fashion week

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .