Kolumne Sreda u tri reda

SREDA U TRI REDA – Čovek da ne umre

MediaSfera

 

 

Kolumna predstavlja kratku i dinamičnu formu obraćanja čitaocima i to kroz:

Red Pregleda namenjen je aktuelnom, izdvojenom događaju iz sveta religije i kulture, nije analiza zbivanja, već predloženo zajedničko čitanje i pitanje. Red Pogleda je namenjen da skrene pažnju i oko na stvaralaštvo i nove ideje iz sveta umetnosti, zanata i kulture. Prepo(r)uka koja sledi je zamišljena kao objedinjenje dva prethodna reda. Ona usmerava i ukrepljuje duh, da ne zaostaje za telom koje hoda u svetu.




 

Piše: Danijela Marković

Foto: Anđela Grozdanić

 

 

Pregled(amo)

Pregledamo ove nedelje Portrete na ikonama. Kolektivna izložba pod nazivom „Portreti na ikoni 2023” otvorena je od utorka 31. oktobra u Galeriji Kuće Đure Jakšića u Beogradu i trajaće do 9. novembra 2023. godine. Katalog koji prati izložbu objedinio je žirirane radove, a sve zajedno u organizaciji Kulturnog centra Kaleidoskop. Izložba predstavlja našoj pažnji pedeset i tri ikone od četrdeset i dva autora iz Srbije i regiona. Autorka projekta, izložbe i kustos je Biljana Jovanović, koja godinama unazad na ovakvim i sličnim događajima okuplja brojne ikonopisce i na jedinstven način miri i artikuliše različite ikonopisačke pristupe i škole. Pažljivim odabirom različiti pristupi i stilovi čine skladnu celinu, a sve u službi svedočenja crkvenog slikarstva i otvorenog istraživačkog teološko-stvaralačkog koncepta.

Pogled

Petrović Milena (milena.petrovic.ikone) je portret, stranica i stvaranje na koji ove nedelje upućujem vaš pogled, a njena dela umetnička i druga, učestvuju i krase mnoge izložbe, ali i njen svakodnevni život umetnika. Pokušajte da je nađete na mrežama, a njene radove pogledajte uživo i uhvatite se u mrežu crkvene umetnosti koja je odavno deo savremenog i svevremenog stvaranja. Dočekaće vas plava boja ove savremene umetnice ikonopisačkog izražaja za koju sam sigurna da se može nazvati njenim imenom, iako ih poklanja svetima koje ikonopiše. Njena ikona Svete Trojice je živa Crkva, a plava boja koju pominjem lako propoveda Bogorodicu kroz čiji lik crta Svetu Kseniju koju kao da je srela u propovedima oca Lazara Ostroškog, koga čini se iz jednog poteza ume da oživi crtežom. Ikonopisci, freskopisci su posebni pisci istorije koja je za ovaj svet, a od drugog sveta i svetlosti dolazi. Tek dolazi. Milenine Blagovesti se još uvek dešavaju i ne završavaju.

Prepo(r)uka

…svetu da prati svetlost, a razazna upućuje li je ili je dobija, i od koga. Realnost da obojimo ne možemo, ali možemo drugoj da se nadamo, ispovedamo, crtamo, pišemo, učinimo, pomognemo, ispovedimo, kažemo, uradimo, poklonimo, ugostimo, zavolimo. Ako je malo – onda da naoružamo svet četkicama za boje. Očistiće makar prašine sa zgarišta besmisla, a Blagovesti da najave da se čovek rađa da ne umre.

 


Danijela Marković

Danijela Marković je pravoslavni teolog i religiolog, a javnost je najviše prepoznaje kao kulturologa. Bavi se promocijom kulture, dijaloga među kulturama, a najpre među ljudima. Oni koji je dobro poznaju kažu da ima lice izoštreno preosetljivošću i obasjano duhovnom intuicijom.

Ta intuicija je dovodi do novih izazova i uvida koje deli sa čitaocima organizujući mnoge kulturne događaje, a u saradnji sa drugim urednicima – i publikacije koje okupljaju imena iz akademskog sveta i njihove radove.

Pored akademskog stvaranja upustila se u vode poezije i proze. Njen stil je istovremeno ozbiljan i lepršav, a sadržaji o kojima govori i piše predstavljaju bogate mozaike ličnih utisaka, multimedijalne sinestezije i široke religiološke erudicije.

 


 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 

 




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .