Putovanja

VESPREM – grad koji vodi “muzičku politiku” – “BALKAN: MOST FESTIVAL”

MediaSfera

 

 

Piše: Smiljana Popov

Foto: Kovács Bálint BALKAN MOST: Alice in Wonderband

Foto: Smiljana Popov

 

 

Kao što je Liverpul – rodni grad Bitlsa, Kingston – kolevka regea, Sevilja – domovina flamenka, London i Njujork – prestonice planetarno poznatih mjuzikla, tako je UNESCOV jedini “grad muzike” u Mađarskoj – ovogodišnja evropska prestonica kulture – bajkoliki, hiljadugodišnji Vesprem.




Verovatno nećete naći grad sa više muzičkih festivala, ni strasti prema muzici po glavi stanovnika od Vesprema. Vesprem obožava muziku – bilo da su veliki stadionski koncerti ili akustični kafe nastupi, ulična ili klasična muzika. Domaćin je neverovatnog broja koncerata i muzičkih festivala, kao što je međunarodno priznati Vesprem Street Music Festival. Gotovo svakog meseca u godini održava se žanrovski različit festival – od bluesa do crkvenih horova, pop i rock, street i klasične muzike, od džeza, hip-hopa i folka do world music-a.

foto Kovács Bálint_BALKAN_MOST_Alice in Wonderband
Foto: Kovács Bálint_BALKAN_MOST_Alice in Wonderband

Naučno je dokazano da muzika čini ljude srećnijima, bez obzira da li ste školovani ili ne, koji instrument svirate ili pak samo pevate pod tušem. Računa se i odlazak na koncert (i klasične i rok) muzike ili pak pevanje sa prijateljima… Muzika se u Vespremu može čuti svuda– bilo da je izvode profesionalci ili amateri – jer je sastavni deo života ovog neodoljivog grada. U tom slučaju, u ovom gradu žive srećni ljudi, zar ne?

Uloga koju muzika igra u svakodnevnom životu stanovnika najstarijeg grada u Mađarskoj nema presedan. Što zbog njegove viševekovne muzičke tradicije, ali i muzičke raznovrsnosti čitavog regiona Bakonj-Balaton, čiji je Vesprem “frontmen”, to i zbog dugoročne “muzičke politike” koju grad ponosno i kontinuirano sprovodi.

Da li je moguće da u 21. veku na planeti postoji grad koji sistemski vodi obrazovnu “muzičku politiku”? Zapitala sam se, prijatno iznenađena, kad sam sa kolegama novinarima iz Nemačke, Austrije, Češke, Slovačke, Rumunije, Slovenije i Hrvatske stigla u Vesprem, na “Balkan: Most Festival”, u okviru Evropske prestonice kulture 2023.

Foto: Smiljana Popov

Kad vam gradonačelnik koji vas dočeka u Skupštini grada, Đula Porga kaže da je “muzika ključni element u lokalnom obrazovanju i da pomaže u izgradnji zajednice u Vespremu”, bude vam jasno da ste u gradu koji živi kulturu. I koji nije tek nominalno evropska prestonica kulture. Fokus Vesprema je na kulturnoj strategiji, sa akcentom na muzičko obrazovanje za svo stanovništvo, folklorno obrazovanje i muzički turizam.

Zajedničko iskustvo muzike i pevanja, kao i muzičko obrazovanje za sve uzraste glavni su fokus ambicioznog projekta “Hangjatek” („Soundplay“) koji je započet u junu 2021. i deo je Evropske prestonice kulture Vesprem-Balaton 2023. godine.

Srž našeg programa bili su nastavak i razvoj muzičkog obrazovanja, sa ciljem da postanemo grad sa najvećim brojem stanovnika koji sviraju neki instrument, pevaju ili stvaraju muziku. Program smo prilagodili i najmlađim i starijim sugrađanima. Baziran je na programima zajednice, edukativnim sadržajima, reorganizaciji horova i različitih muzičkih ansambala, otvaranju centra za probe… S druge strane, bilo nam je važno da unapredimo kvalitet i obim naših muzičkih festivala, pošto je Vesprem oduvek bio poznat po manifestacijama poput Festivala ulične muzike ili Vesprem Festa. Prve nedelje avgusta organizovali smo i Festival klasične muzike, na kom su nastupali najpoznatiji solo muzičari iz celog sveta. Hteli smo da oživimo centar Vesprema. Znate, reč je o malom gradu od 60-ak hiljada ljudi, te smo se rukovodili motom da ne želimo više dosadne utorke. Izuzev letnjih meseci u Vespremu nema mnogo kulturnih i umetničkih događaja. Mnoga mesta poput restorana i pabova obično su zatvorena. Zato smo se odlučili na promene”, ispričao nam je gradonačelnik.

Foto: Smiljana Popov

Inovativnim projektom muzičkog obrazovanja žele da pozicioniraju Vesprem na muzičkoj sceni Evrope i sveta. Projekat Evropske prestonice kulture doneo je Vespremu i nekonvencionalne promene: otvorili su muzički pab, osmislili sistem finansiranja upravljanja ulicama u centru, podržali više od 15 preduzetnika u stvaranju novih kreativnih i ugostiteljskih usluga u centru grada, otvorili prodavnicu dizajna, nove restorane sa kulturnim pečatom. To je, kažu, promenilo ritam i atmosferu u centru grada. Grad je živnuo, a energetski i turistički eksplodirao tokom tri dana “Balkan: Most Festivala”, koji je vespremski zamak teleportovao na Balkan: od Istre do Crnog mora i juga Balkanskog poluostrva – kroz muziku, umetnost i najsočniju hranu Balkana. Vijugave barokne uličice starog grada dobiše šmek Sarajeva, ali i kotorske, kalemegdanske, vranjanske i mostarske kaldrme, što od pljeskavica i ćevapa, to i od raspojasanih, zaraznih ritmova najuzbudljivijih savremenih muzičara balkanskog world music-a.

Foto: Kovacs-Balint_BALKAN_MOST_Alice-in-Wonderband

BALKAN CONNECTING EUROPE – “BALKAN: MOST FESTIVAL”

Kao što rekoh u prethodnoj epizodi, posebno simbolično i nimalo slučajno sam na “Balkan: Most Festival” stigla sa dragim kolegama iz Hrvatske i Slovenije, te smo našu nerazdvojnu novinarsku ekipu/družinu/škvadru/klapu/družbu/momčad&ženščad krstili u “SHS koaliciju”.

Tokom tri dana na tri stejdža unutar baroknog vespremskog zamka, nastupilo je trideset bendova i izvođača iz Španije, Danske, Lihtenštajna, Francuske, Italije, Grčke, Albanije, Bugarske, Makedonije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije. Od velikih globalnih zvezda do neafirmisanih lokalnih muzičara, u raspojasanom rasponu od elektrofolka, gypsy hopa, etnojazza, folkrocka, pagan folka, gypsy jazza, albanske bunker lounge muzike pa sve do telesne muzike. No sa jednim zajedničkim imeniteljem – prožetost i inspiracija muzikom, ritmovima, motivima, sentimentom i štimungom Balkana. Nastupali su i Manu Chao, Marina Satti, Dubioza kolektiv… Srbiju su predstavili Almir Mešković i Daniel Lazar Duo, muzičari koji žive u Norveškoj, bend Naked iz Beograda i Alice in WonderBand sa Fruške gore, posve osobena pojava na muzičkoj i umetničkoj sceni, ne samo Balkana, već i čitave Evrope.

Foto: Kovacs-Balint_BALKAN_MOST_Alice-in-Wonderband

Naime, ovaj dvojac, koji čine muzičari Ana Vrbaški i Marko Dinjaški (koji su već 25 godina partneri, kako na sceni tako i u životu), jedini se u ovom delu Evrope bave specifičnom vrstom scenske umetnosti – konceptom “telo kao instrument”. Reč je o spoju muzike, pozorišta, plesa i akrobatike kroz posebnu veštinu telesnih perkusija. Za tu tehniku, u kojoj je telo ritmički instrument, edukovali su se kod svetski poznatih telesnih perkusionista. Njihov je nastup na “Balkan: Most Festivalu” izazvao posebno interesovanje, jer niko ništa slično ne radi u čitavom regionu.

“Za članove Alice in WonderBand, kao i grupu, put u Vesprem i učešće u evropskom projektu MOST Music, koji vodi mađarska produkcijska kuća Hangveto, imao je ogromno značenje. Sem prilike da se predstavimo internacionalnoj publici i brojnim delegatima iz domena muzike sveta (world music/global music) na velikoj bini na starogradskom vespremskom trgu, učestvovali smo i na Balkan:MOST konferenciji. Umrežiti se sa novinarima, organizatorima evropskih festivala, imati priliku da predstavimo album i novi spot i da čujemo mišljenje stručnjaka velik je korak napred. Na samo par sati od kuće dočekao nas je nov svet, željan telesne muzike sa Balkana i svežih ideja”, rekli su mi posle nastupa članovi ovog zanimljivog dueta Ana Vrbaški i Marko Dinjaški.

Foto: Smiljana Popov

Alice in WonderBand nastao je još 1998. godine na Fruškoj gori. Kroz svoj životni projekat Ana i Marko neumorno istrajavaju u misiji da telesna muzika nađe put i što veću primenu u obrazovanju dece, mladih i odraslih, kako bi cela zajednica mogla da oseti dobrobiti ove tehnike i unapredi kvalitet života. Baš kao što i grad Vesprem muzičko obrazovanje stavlja u fokus jer doprinosi socijalnoj povezanosti čitave zajednice.

BALKAN: MOST festival zapravo je bio završnica četvorogodišnjeg evropskog projekta „MOST Music“, most prema muzici Balkana. Misija projekta je da world music Balkana približi publici zapadne Evrope (uključujući žanrove kao što su elektro-folk, etno-jazz i mračni folk rock). Okupio je više od trideset bendova, osamdeset menadžera i šezdeset festivala, klubova i domova kulture. Niz obuka, stažiranja i umrežavanja krunisan je velikim završnim događajem – BALKAN: MOST FESTIVALOM 7-9. septembra.

Festival je bio showcase za umetnike koji su učestvovali u tom projektu”, ispričali su mi Ana i Marko. “BALKAN: MOST FESTIVAL imao je i prateći program, konferenciju, u okviru koje su bili različiti paneli, predavanja, brzi sastanci sa predstavnicima muzičke industrije. Savršena prilika za povezivanje i sa stranim medijima, u okviru koje smo imali zadovoljstvo da razgovaramo sa novinarima iz Japana, Poljske, Velike Britanije i Slovačke. I konferencija i festival doveli su profesionalce, najvećim delom iz cele Evrope, ali i Severne i Južne Amerike, Kanade, Japana, Afrike u ovogodišnju evropsku prestonicu kulture. Na konferenciji su iz Srbije bili delegati iz kulturnih centara, institucija, novinari i organizatori festivala”, zaključuju Alice in WonderBand.

Suma sumarum, Vesprem je kao evropska prestonica kulture 2023. pokrenuo veoma važan događaj – prvi i najveći festival posvećen balkanskoj muzičkoj industriji i njenoj interkulturalnoj sponi sa čitavom Evropom. I onda kad na festivalu u sred Mađarske čujete Francuze (bend La Caravane Passe) da pevaju o: jugonostalgiji, Beogradu, Srbiji, Dunavu, Bosni, Sloveniji, Dalmaciji, Crnoj Gori, Titu i Tesli, ne možete da ne uskliknete: “Vaistinu. Sto mu gromova. Indeed. Doista. Ima neka tajna veza… BALKAN CONNECTING EUROPE!”

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .