Kolumne Sreda u tri reda

SREDA U TRI REDA – Nebo nije granica

MediaSfera

 

 

Kolumna predstavlja kratku i dinamičnu formu obraćanja čitaocima i to kroz:

Red Pregleda namenjen je aktuelnom, izdvojenom događaju iz sveta religije i kulture, nije analiza zbivanja, već predloženo zajedničko čitanje i pitanje. Red Pogleda je namenjen da skrene pažnju i oko na stvaralaštvo i nove ideje iz sveta umetnosti, zanata i kulture. Prepo(r)uka koja sledi je zamišljena kao objedinjenje dva prethodna reda. Ona usmerava i ukrepljuje duh, da ne zaostaje za telom koje hoda u svetu.




Piše: Danijela Marković

Fotografija: Anđela Grozdanić

 

Pregled:

Ove nedelje posvećen je sastavljanju mozaika. Mozaika sveta. Pokušavamo pregledom da dokučimo najpre likovnu tehniku, a zatim i mozaik misli i događaja, ako je to bilo kojom tehnikom i analizom moguće učiniti. Događaji koji muče svet čini se da ipak sastavljaju jedan mozaik. Pregled ovonedeljni ipak odlučuje da umetnošću pročita realnost i preporuči pažnji Jubilarno deseto Bijenale mozaika koje je otvoreno 23. septembra u „Vinogradarevoj kući” na Oplencu, a trajaće do 25. decembra 2023. godine. Kuća Vinogradareva je smeštena u blizini Crkve Svetog Đorđa (koja je i sama čuvar raskošnih mozaika) i deo je kompleksa Zadužbine kralja Petra I na Oplencu. Organizatori Bijenala su Zadužbina Kralja Petra Prvog i Fondacija Konras iz Kragujevca. Originalni i zanimljivi radovi slobodnih tema od svetitelja preko autoportreta do prikaza prirode, životinja i rok zvezda čine neobični sklad kao da se svet za tren oglednuo u svakom postavljenom kamenu. Kolorit, teme, ugledni učesnici i organizotori okupili su ljude koji sastavljaju pažljivo svoju sliku sveta, a ovom i svakom drugom vremenu pokušavaju smisao da daju.

Pogled:

On zastaje na brižljivo okupljenim radovima koje predstavljaju osmogodišnji rad autorke Olivere Stanišić pod nazivom – Izložba mozaika Objavi Kocke. Kocka se objavila i objavljuje dalje na Osmom oktobarskom međunarodnom Bijenalu u Raveni, gde Olivera ove godine predstavlja Srbiju i želimo joj uspeh i dobrim Krugom da se vrati. Izložbu okupljenu pod ovim imenom Objava Kocke možete videti u Galeriji Progres do 14. oktobra. Autorka je posvećena ispitivanju te prve ćelije, prvog kamena koji se postavi u mozaik i poslednjeg kamena koji završava sliku mozaika i to neprestano kao titraj i podsećanje na savez, zavet, vezu i zajednicu Boga i Čoveka, i to Čoveka od budućeg veka. Oliverini radovi mene ne podsećaju na traganje i traženje perspektive, već na pronađenu perspektivu i idealnu meru, već ovde odmerenu na kojoj drži pristajanje, umesto odstojanja, da stvara po ugledu na StvaraOca.

Prepo(r)uka:

Kao kockice iz pomenutih mozaika, okreću se i razabiraju, koju stranu bi pokazale i koja ili koje bi uz obilje ovih talenata i događaja išle. Ističem jednu pouku vladike Nikolaja, a iz koje god perspektive gledate svetleće: Šta god tkaš, vezuj konce za nebo. Dodala bih – ne na reči vladike, već na događaje kojih smo deo – da i kamen može biti nit i vezan za nebo. Da čuvamo nebo. Jer je i ono najudaljenije – naše.

 


Danijela Marković

Danijela Marković je pravoslavni teolog i religiolog, a javnost je najviše prepoznaje kao kulturologa. Bavi se promocijom kulture, dijaloga među kulturama, a najpre među ljudima. Oni koji je dobro poznaju kažu da ima lice izoštreno preosetljivošću i obasjano duhovnom intuicijom.

Ta intuicija je dovodi do novih izazova i uvida koje deli sa čitaocima organizujući mnoge kulturne događaje, a u saradnji sa drugim urednicima – i publikacije koje okupljaju imena iz akademskog sveta i njihove radove.

Pored akademskog stvaranja upustila se u vode poezije i proze. Njen stil je istovremeno ozbiljan i lepršav, a sadržaji o kojima govori i piše predstavljaju bogate mozaike ličnih utisaka, multimedijalne sinestezije i široke religiološke erudicije.


 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .