Fotografija Kultura

Izložba fotografija Slađane Pantelić „Pristajanje na nestajanje“ posvećena mnogim namerno zapaljenim knjigama

MediaSfera

 

Piše: Gordana Radisvaljević-Jočić

Foto: Slađana Pantelić

 

Nedavno je u Narodnoj biblioteci “Stojan Trumić” u Titelu otvorena izloža fotografija Slađane Pantelić “Pristajanje na nestajanje”. Izloženo je 15 fotografija na kojima je, kako autorka kaže, prikazan plamen i pepeo i ono što je od plamena ostalo.




Slađana Pantelić rođena Užičanka. Živi i radi u Novom Sadu. Fotograf, učesnik mnogobrojnih domaćih i međunarodnih izložbi i dobitnik vrednih nagrada. Fotografije su joj izlagane, osim u Srbiji, i u Londonu, Beču, Njujorku, Sloveniji, Poljskoj, Rumuniji, Hrvatskoj, Kini… Nosilac je umetničkog zvanja F1 u Foto savezu Srbije.

“Svetlošću, ne možemo i ne smemo nazivati onaj odsjaj, koji se dizao u noćima dok su gorele biblioteke Aleksandrije, srednjovekovnih manastira i Beograda.

Nakon trijumfa duboke tame, zaodenute u iskre i vatrene jezičke, sledile su duge godine tumaranja u mraku. Knjige koje su nemilice nestajale pred užarenom stihijom, često nikad više ne ugledaše svetlost dana i ne dočekaše radosne oči čitalaca.

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_5-min.jpg

Trud kojim su knjige nastajale tokom srednjovekovne epohe, kao i značaj koji su imale, činio ih je ravnim relikvijama. Njihov nestanak u stihijama vremena, oduvek je izazivao osećaj nenadoknadivog gubitka.

Da li su odlaskom iluminiranih stranica u pepeo nestale i sve ideje, misli i uzleti ljudskog duha koji na njima behu ispisani? Ostaje nam da verujemo, da su se u svakoj generaciji pojavljivali umovi sposobni da sačuvaju i prenesu predanje, često ne sluteći iz kojih davnina ono potiče.

Može li plamen biti jači od našeg pamćenja?

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_4-min.jpg

Uprkos brizi i vekovnom iskustvu, nestanak knjiga u nekontrolisanim požarima kao i onim inspirisanim najmračnijim porivima, deo je našeg savremenog sveta.

Prebiranjem ugaraka sagorelih kodeksa i tomova retkih knjiga, neće se vratiti ni jedan od izgubljenih listova. Tamo gde je stvaralaštvo odnelo pobedu nad sažaljenjem, započinje epoha novog života i obnove.

Nepristajanje na nestajanje, odgovor je vitalnog duha naroda koji prevazilazi iskušenja pohranjena u prošlosti”, napisao je Darjuš Samii, savetnik Muzeja Vojvodine u katalogu za izložbu „Pristajanje na nestajanje„, koja je posvećena mnogim namerno zapaljenim knjigama da bi se izbrisao duh jednog naroda, njihovo umeće, istorija…

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_9-min.jpg

-Ideja za izložbu je potekla od Darijuša Samiia, savetnika Muzeja Vojvodine koji je video par mojih fotografija nastalih posle požara u jednom prolazu u Jevrejskoj ulici. Na njegovu inicijativu smo zajedno uradili još par serija fotografija u kojima smo koristili upravo te izgorele knjige i ponovo ih zapalili da dočarali što bolje priču o nestajanju istih.

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_2-min.jpg

Kako su nastajale pojedine fotografije?

S.P: Prve fotografije su nastale u prostoru na kome je bio požar, a neke smo uradili u katakombama gde smo palili ostatke nagorelih knjiga  tako da smo silom prilika bili „piromani“.

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_3-min.jpg

Koliko je u faktor sreće presudan kada je reč o fotografiji?

 S.P: Kao i u svemu i u stvaranju fotografije je potrebna mrvica sreće. Dok u glavi kreiraš fitografiju prolaznik se nađe tamo gde si ti zamislio,  da baš tada jato ptica proleti, dete za balonom potrči, devojka se na ledu pokliza….

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_6-min.jpg

Fotografija je za tebe…?

 S.P: Fotografija je za mene poseban svet u kome dišem punim plućima dok hodam ulicama grada, nekim divljinama i prostranim ravnicama. Ona je tren u kome želim da sačuvam lepotu reke, osmeh oka, šaru leptira… Fotografija su ljudi koje srećem i sa kojima se družim.

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_7-min.jpg

Radiš dizajn korica za nekoliko izdavačkih kuća. Šta je najvažnije u procesu stvaranja korica za jednu knjigu?

 SP:  Dizajn korica je usko povezan sa fotografijom jer i fotografiju često kreiramo kao i korice a pri tom puno fotografija se nađe na naslovnicama.

Najvažnije u procesu stvaranja korica je kao prvo pročitati bar deo rukopisa da bi znali šta treba prikazati potencijalnim čitaocima, čime im privući pažnju i uz naslov dočarati sadržaj iste.

Pristajanje_na_nestajanje_foto_Sladjana_Pantelic_8-min.jpg

Šta je to što zaokuplja tvoju pažnju?

 S.P: Moju pažnju zaokuplja lepota trena koja pokrene emociju.

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 




Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .