Film / TV

Uručene nagrade “Aleksandar Lifka” i “Underground Spirit” na 30. Festivalu evropskog filma Palić

MediaSfera

 

Foto: Damir Vujković

 

U četvrtak, 20. jula na Letnjoj pozornici Palić, nagrada “Aleksandar Lifka” Festivala evropskog filma Palić u kategoriji inostranih stvaralaca uručena je reditelju Andreasu Drezenu, regionalna nagrada “Aleksandar Lifka” glumcu Nikoli Ristanovskom, dok je festivalska nagrada “Underground Spirit” uručena multimedijalnoj umetnici Mariji Kanjas.




Miroslav Mogorović, programski direktor festivala, uručio je nagradu Andreasu Drezenu i tom prilikom izjavio: „Velika mi je čast i zadovoljstvo da večeras mogu da uručim nagradu za doprinos evropskoj kinematografiji gospodinu Andreasu Drezenu, ne samo zato da bismo ovom malom nagradom istakli njegov veliki doprinos evropskoj kinematografiji, već i da bismo mu se zahvalili na prijateljstvu s našim festivalom. Jako mi je drago da je ponovo ovde sa nama, i znam da će se ovo prijateljstvo nastaviti“.

Andreas Drezen se zahvalio organizatorima na pozivu i obratio publici rečima: “Ovo je predivno mesto, s divnim ljudima. Uvek je zadovoljstvo sresti vas. Postoji puno festivala na kojima vam kažu kako možete da upoznate ljude i stupite u kontakt s publikom. Ali ovde, na Paliću, to je stvarnost. To je istina. Razgovaramo jedni s drugima, pijemo zajedno, gledamo filmove zajedno. To je retkost u čitavoj Evropi”.

Radoslav Zelenović, direktor Festivala evropskog filma Palić, uručio je regionalnu nagradu “Aleksandar Lifka” Nikoli Ristanovskom.

“U tridesetogodišnjoj istoriji našeg festivala uvek smo se trudili da napravimo neki korak napred. Nekada su oni bili više, nekada manje vidljivi. Ali odluka od pre tri godine, da ustanovimo nagradu Aleksandar Lifka za regionalni doprinos, primljena je sa velikim oduševljenjem u čitavom regionu,” rekao je Radoslav Zelenović i istakao da ovogodišnju nagradu gospodinu Ristanovskom dodeljuje sa velikim profesionalnim i ličnim zadovoljstvom.

Nikola Ristanovski je prilikom prijema nagrade rekao: “Posle dugo vremena sam zaista uzbuđen zbog neke nagrade, jer sam osetio da neke priče koje stvaramo ipak imaju smisla, da ih ipak delimo. Želim da čestitam pre svega ovogodišnjim dobitnicima nagrada, i velika mi je čast što sam u njihovom društvu. Takođe, želim da pomenem sve dosadašnje dobitnike ove vrlo ozbiljne nagrade, jer je puno njih imalo veliku ulogu u mom formiranju. Hvala vam puno!”

Ilija Tatić, izvršni producent festivala, uručio je nagradu “Underground Spirit” Mariji Kanjas koja se prisutnima obratila rečima: “Zahvaljujem se Iliji Tatiću i celom timu festivala. Veoma ste ljubazni. Hvala svima”.

Andreas Drezen, ovogodišnji laureat nagrade “Aleksandar Lifka” u kategoriji inostranih stvaralaca, rođen je 1963. u Istočnoj Nemačkoj. Potiče iz pozorišne porodice i prve amaterske filmove je snimao još 1979. Godine 1984/85. radio je kao tonski inženjer u pozorištu u Šverinu pre nego što je završio pripravnički staž na DEFA studiju za igrane filmove i radio kao asistent režije Ginteru Rajšu. Od 1986. do 1991. studirao je režiju na Akademiji za film i televiziju Konrad Volf u Potsdam-Babelsbergu. Od 1992. godine radi kao slobodni autor i reditelj. Njegov debitantski film “Tiha zemlja” (1992), tragikomedija o događajima u Istočnoj Nemačkoj u vreme raspada Sovjetskog Saveza, doneo mu je i Hesen filmsku nagradu kao i Nagradu nemačke kritike. Usledio je niz njegovih nagrađivanih filmova, od kojih je poslednji “Rabije Kurnaz protiv Džordža V. Buša” (2022) premijerno prikazan u takmičarskom programu Berlinala kao i u Glavnom takmičarskom programu FEF Palić. Član je Akademije umetnosti, Akademije filmskih umetnosti i nauka, Evropske filmske akademije i član osnivač Nemačke filmske akademije.

Nikola Ristanovski rođen je 1969. U Ostravi (Čehoslovačka). Od 1978. živi u Severnoj Makedoniji. Godine 1993. diplomirao je na Fakultetu dramskih umetnosti u skoplju u klasi profesora Vladimira Milčina. Igrao je na većini bitnih scena u regionu i ostvario mnoge zapažene uloge. Od 1993. prvak je Makedonskog narodnog teatra a trenutno je prvak i Narodnog pozorišta u Beogradu. Igrao je u više od pedeset filmova i serija u regionu i ostvario mnoštvo zapaženih uloga kao što su Hadži Zamfir (“Zona Zamfirova”), Viktor Kolar (“Jedini izlaz”), Dr Viktor (“Na terapiji”), Trendafilov (“Oslobođenje Skoplja”) i druge. Ristanovski je najnagrađivaniji makedonski glumac, sa velikim brojem nagrada dobijenih i za predstave proizvedene van zemlje, među kojima su Sterijina nagrada za glumačko ostvarenje, (Ahmed Nurudin – “Derviš i smrt”, 2009.), Glumac godine u Makedoniji (2006.), Zlatni lovorov venac (“Don Žuan”, MESS Sarajevo, 2006), i druge.

Dela Marije Kanjas su puna ironije, sa dominantnim kritičkim i kontradiktornim smislom u  instalacijama i video radovima koji istražuju granice između fikcije i stvarnosti. U svom delu bavi se snimanjem i prikupljanjem audiovizuelnog materijala kojim se iznose kritički diskursi koji se odnose na kolektivne imaginacije o tradicijama, stereotipima ili rodovima, koristeći se klasičnim i eksperimentalnim filmom, found footage tehnikom i brojnim resursima koji karakterišu njen transgresivni, eklektični i ironični pristup. Dolazak Marije Kanjas na FEF Palić podržan je kroz program mobilnosti umetnika u okviru PICE fonda organizacije Acción Cultural Española (AC/E).

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 

 




Meni su rekli da vi postojite

Pre nego što je došao Laki

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .