Film / TV

Predstavljen takmičarski program i LIFKA nagrade 30. Festivala evropskog filma Palić

MediaSfera

 

 

Foto: Monika Husar

 

Ovogodišnje, trideseto izdanje Festivala evropskog filma Palić, održaće se u tradicionalnom festivalskom terminu, od 15. do 21. jula na Paliću i u Subotici, u organizaciji Otvorenog univerziteta Subotica. Festival se ove godine održava na više lokacija, među kojima su jedinstvena Letnja pozornica na Paliću, kao i bioskopi Eurocinema, Abazija i Lifka.




Na konferenciji za novinare povodom održavanja festivala objavljeni su dobitnici ovogodišnjih nagrada “Aleksandar Lifka” za izuzetan doprinos evropskoj kinematografiji – glumac Bogdan Diklić u kategoriji domaćih stvaralaca i reditelj Andreas Drezen u kategoriji inostranih stvaralaca. Ovogodišnji dobitnik Regionalne Lifke je glumac Nikola Ristanovski iz Severne Makedonije. Na konferenciji za medije predstavljen je i program dve takmičarske selekcije – Glavnog takmičarskog programa i takmičarskog programa Paralele i sudari.

Sestre-kadar-iz-filma-min.jpg

Glumac Bogdan Diklić (Bjelovar, 1953) ostvario je više od 150 uloga na filmu i televiziji. Proslavio se ulogama u nizu jugoslovenskih filmova, ali i filmova zemalja nastalih raspadom SFRJ. Na filmu je debitovao 1976. u filmovima “Devojački most” i “Vojnikova ljubav”, a nastavio ulogama u “Mirisu poljskog cveća” Srđana Karanovića i “Nacionalna klasa” (1979) Gorana Markovića, i igrao u skoro svim Markovićevim filmovima. Njegove kreacije gledali smo u ostvarenjima: “Majstori, majstori” (1980), “Variola vera” (1982), “Maratonci trče počasni krug” (1982), “Čudo neviđeno” (1984), “Oktoberfest” (1987), “Sabirni centar” (1989), “Tri karte za Holivud” (1993), “Lajanje na zvezde” (1998), “Bure baruta” (1999), “Mali svet” (2003)… Na televiziji je glumio u serijama: “Grlom u jagode” (1976), “Brisani prostor” (1985), “Balkan ekspres” (1989), “Otvorena vrata” (1995), i drugima. Dobitnik je mnogih nagrada i priznanja za pozorišne i filmske uloge, a 2009. Udruženje filmskih umetnika Srbije dodelilo mu je nagradu “Pavle Vuisić” za ukupan doprinos filmskoj umetnosti.

Zarobljen-kadar-iz-filma-min.jpg

Andreas Drezen je rođen 1963. u Istočnoj Nemačkoj. Potiče iz pozorišne porodice i prve amaterske filmove je snimao još 1979. Godine 1984/85. radio je kao tonski inženjer u pozorištu u Šverinu pre nego što je završio pripravnički staž na DEFA studiju za igrane filmove i radio kao asistent režije Ginteru Rajšu. Od 1986. do 1991. studirao je režiju na Akademiji za film i televiziju Konrad Volf u Potsdam-Babelsbergu. Od 1992. godine radi kao slobodni autor i reditelj. Njegov debitantski film “Tiha zemlja” (1992), tragikomedija o događajima u Istočnoj Nemačkoj u vreme raspada Sovjetskog Saveza, doneo mu je i Hesen filmsku nagradu kao i Nagradu nemačke kritike. Usledio je niz njegovih nagrađivanih filmova, od kojih je poslednji “Rabije Kurnaz protiv Džordža V. Buša” (2022) premijerno prikazan u takmičarskom programu Berlinala kao i u Glavnom takmičarskom programu FEF Palić. Član je Akademije umetnosti, Akademije filmskih umetnosti i nauka, Evropske filmske akademije i član osnivač Nemačke filmske akademije.

Nikola Ristanovski rođen je 1969. U Ostravi (Čehoslovačka). Od 1978. živi u Severnoj Makedoniji. Godine 1993. diplomirao je na Fakultetu dramskih umetnosti u skoplju u klasi profesora Vladimira Milčina. Igrao je na većini bitnih scena u regionu i ostvario mnoge zapažene uloge. Od 1993. prvak je Makedonskog narodnog teatra a trenutno je prvak i Narodnog pozorišta u Beogradu. Igrao je u više od pedeset filmova i serija u regionu i ostvario mnoštvo zapaženih uloga kao što su Hadži Zamfir (“Zona Zamfirova”), Viktor Kolar (“Jedini izlaz”), Dr Viktor (“Na terapiji”), Trendafilov (“Oslobođenje Skoplja”) i druge. Ristanovski je najnagrađivaniji makedonski glumac, sa velikim brojem nagrada dobijenih i za predstave proizvedene van zemlje, među kojima su Sterijina nagrada za glumačko ostvarenje, (Ahmed Nurudin – “Derviš i smrt”, 2009.), Glumac godine u Makedoniji (2006.), Zlatni lovorov venac (“Don Žuan”, MESS Sarajevo, 2006), i druge.

Španska multimedijalna umetnica Marija Kanjas (María Cañas) dobitnica je ovogodišnje nagrade „Underground spirit“ koju Festival evropskog filma Palić dodeljuje za izuzetan rad na polju nezavisnog filma, kao i za jedinstven pristup filmskom jeziku i autentičnu autorsku poetiku izgrađenu van glavnih tokova industrije.

Glavnu takmičarsku selekciju ovogodišnjeg Festivala evropskog filma Palić čine filmovi: “Crveno nebo” Kristijana Pecolda, “Seneka” Roberta Švenkea, “Zarobljen” Vasilisa Kacupisa, “Tri hiljade numerisanih delova” Adama Časija, “Zemlja kratkih rečenica” Hele Jof, “Preeksponirano” Eleonore Veninove, “Ingeborg Bahman – Putovanje u pustinju” Margarete Fon Trote, “Klub Nula” Džesike Hausner, “Stari hrast” Kena Louča, “Savršeni dani” Vima Vendersa, i “Madam Dubari” rediteljke Majven.

Selektor glavnog takmičarskog programa je Nikolaj Nikitin, a žiri čine Tito Rodrigez, direktor Festivala evropskog filma u Sevilji;  Nana Janelidze – scenaristkinja i rediteljka; Milorad Milinković – scenarista i reditelj; Eran Kolirin – scenarista i reditelj; i Daniela Veber, scenaristkinja, rediteljka, publicistkinja i članica organizacionog tima Berlinala.

U takmičarskoj selekciji programa „Paralele i Sudari” biće prikazani filmovi: “Voli polako” Marije Kavtaradze, “Ugljenik” Jona Borsa, “Živi svetac” Tinatin Kajrišvili, “Hladan poput mermera” Asifa Rustamova, “Embrion-larva-leptir” Kirosa Papavasiloua, “Voliš li me?” Tonje Nojabrove, “Hleb i so” Damjana Kocura, “Svakodnevne greške” Kristine Grosan, “Moć” Maćaša Priklera i “Sestre” Linde Olte.

Selektorka programa “Paralele i sudari” je Julija Sinkevič, a žiri ovog programa čine producentkinja Ivana Marinić Kragić, i glumica i rediteljka Boni Vilijams.

FIPRESCI žiri, žiri Međunarodne federacije filmskih kritičara, 30. Festivala evropskog filma Palić čine Renod Baronian, Mike Nafs i Alehandra Treljes.

Na festivalu će biti dodeljene i nagrade Asocijacije filmskih festivala Srbije (AFIFS) za najbolje filmove u pomenutim kategorijama po mišljenju kritičara srpske sekcije FIPRESCI.

U pratećem programu festivala biće održana Radionica mladih kritičara, MIOB radionica za društvene medije, Ekološka panel diskusija “Posledice upotrebe municije sa osiromašenim uranijumom u NATO agresiji 1999. godine – inspiracija za kinematografe”, izložba “Tragovi jednog vremena – Filmski plakat 1980-1989.” izložba “Mija Aleksić – biti glumac” povodom stogodišnjice rođenja ovog velikana naše glume izložba plakata Festivala evropskog filma Palić od petog do 30, izdanja manifestacije, izložba “Momenti festivala”, panel Mreže kinoprikazivača Srbije, i promocije knjiga.

Na ovogodišnjem festivalskom izdanju očekuje se preko 150 filmskih profesionalaca iz zemlje i inostranstva.

Festival evropskog filma Palić podržali su Ministarstvo kulture Republike Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama, Grad Subotica, Evropska unija kroz program Kreativna evropa MEDIA, kao i mnogobrojni partneri i medijski partneri.

Sponzor – prijatelj Festivala evropskog filma Palić više od 20 godina je Gorki List, kao nezaobilazan deo naše umetničke scenografije, ali i partner koji podstiče angažovanje publike da istražuje doživljaje prezentovanih filmskih ostvarenja kroz Gorki List nagradu publike. Ove godine će tradicionalna saradnja još jednom biti proširena i na muzički deo festivalskog programa.

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 

 




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

Austrijski filmski festival 2024

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .