Fotografija

Retrospektivna izložba Goranke Matić „Iskustvo u gužvi“ gostuje u Crnoj Gori

MediaSfera

 

 

Foto: Goranka Matić

 

Retrospektivna izložba fotografkinje Goranke Matić „Iskustvo u gužvi“ u organizaciji Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, originalno priređena 2021, nakon velikog uspeha i  gostovanja u MSU u Zagrebu,  MSURS Banja Luke i MSUV Vojvodine sada se predstavlja i u Narodnom muzeju Crne Gore – Galeriji umjetnosti Miodrag Dado Đurić na Cetinju. Autorka koncepcije i kustoskinja izložbe je Una Popović, viša kustoskinja Muzeja savremene umetnosti, Beograd. Za kordinaciju i kustosiranje izložbe pri CGU bila je zadužena Mirjana Dabović, direktorka.




Izložbu će u utorak, 13. juna otvoriti Jakša Ćalasan (direktor NMCG), Marijana Kolarić (direktorka MSU Beograd), Mirjana Dabović, Una Popović i Goranka Matić.

Izložba “Iskustvo u gužvi” predstavlja prvu sveobuhvatnu (re)prezentaciju rada i ostvarenja  Goranke Matić koja je na umetničkoj i fotografskoj sceni prisutna već četrdeset godina. Od samih početaka, osamdesetih godina prošloga veka, rad Goranke Matić tekao je paralelno u domenima novinske, reportažne i umetničke fotografije.

Dvostrukost i diferenciranost unutar njenog profesionalnog angažmana – kao, s jedne strane, novinskog hroničara muzičkih, likovnih i političkih događaja i, sa druge, posvećenog umetničkog fotografa – doprinele su kompleksnom autorskom opusu. Otud i naziv ove retrospektivne izložbe – Iskustvo u gužvi, čija je namera upravo da se nepretenciozno, pomalo i poetično, imenuje proces rada Matićeve. Iako su se teme i žanrovi razlikovali u zavisnosti od angažmana ali i prirode interesovanja, to nije uticalo na kreativnu poziciju Matićeve već, upravo suprotno, na ujednačavanje vizuelnog i semantičkog pristupa, koji se ogleda pre svega u jednako jasnoj autorskoj koncentrisanosti kako na ljude tako i na događaje i situacije.

Do profesionalnog angažmana Matićeve kao fotografa došlo je spontano, a sve je pratila i velika doza lične znatiželje i hrabrosti, pa i sklonost ka određenoj vrsti aktivizma, želja da se pri važnim kulturnim i društvenim dešavanjima deluje ne samo kao fotograf na zadatku i posmatrač već kao aktivni učesnik. Fotografisanje unutar gužve aktuelnog trenutka, bilo da se radi o rok koncertima osamdesetih ili političkim protestima devedesetih, osposobilo je Matićevu da na autentičan način prenese dramatiku događaja i psihologiju pojedinca, ali i da istovremeno poetiku prilagodi tada savremenim kretanjima u fotografiji i umetnosti.

Izložba „Iskustvo u gužvi“ prezentuje autorkino ostvarenje u preko pet stotina fotografija i materijala druge prirode (arhiva, dokumentacija, foto-eseji).

Deo-rada-na-postavci-Iskustvo-u-guzvi-Cetinje-foto-Goranka-Matic-min.jpg

Goranka Matić svojevrsna je hroničarka zbivanja na umetničkoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj sceni ove zemlje. Njena izložba u Muzeju savremene umetnosti protekla je veoma uspešno upravo zbog toga što se mogla interpretirati nezavisno od autorstva i tretirati kao problemska izložba koja omogućuje uvid u društvene i kulturne okolnosti nekadašnje države Jugoslavije, Srbije i Beograda, od početka osamdesetih godina pa do početka dvehiljaditih. Osim toga, izložba „Iskustvo u gužvi” posredno teži da ukaže i na dinamične i mnogostruke pozicije i uloge medija fotografije.

Izložbu prati katalog originalno štampan za retrospektivnu izložbu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.

Goranka Matić rođena je 1949. godine. Završila je studije istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Od 1971. godine bila je stalni saradnik Studentskog kulturnog centra kao jedna od urednica likovnog programa i kustos galerije „Srećna nova umetnost”. Od 1978. do 1980. vodila je „Galeriju 45” na Novom Beogradu. Fotografijom se aktivno bavi od 1980. godine. Profesionalnu karijeru započela je u časopisu Džuboks, zatim Startu, Svijetu. Njene fotografije izlazile su u gotovo svim vodećim časopisima bivše Jugoslavije (Duga, Politika, Omladinske novine, Beorama, Ritam, Liberation, Polet, (New)Moment, Delo).  Bila je urednica fotografije u nedeljniku Vreme  (1990–2006), u dnevnom listu Politika (2006–2010) i na Radio-televiziji Srbije (2011–2015).

Tokom osamdesetih godina, najznačajniji je njen rad u oblasti rok fotografije, naročito u okviru neformalnog pokreta nazvanog novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih muzičara tog perioda (Idoli, U škripcu, Bajaga i instruktori, Đorđe Balašević i dr). Pored toga, njen fotografski opus sadrži i portrete umetnika, pisaca, reditelja, glumaca (ljudi sa umetničke i kulturne scene), ali i političara, snimljenih za izborne i razne druge vrste kampanja. Autorka je brojnih fotografija sa društveno-političkim temama nastalih tokom turbulentnih devedesetih. Predavala je na Fakultetu političkih nauka i Fakultetu za medije i komunikaciju u Beogradu (foto-žurnalizam i dokumentarna fotografija). Prva je žena fotograf član foto-sekcije ULUPUDS-a.Tokom svoje umetničke karijere učestvovala je na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Njeni radovi nalaze se u kolekciji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.

Dobitnica je nekoliko značajnih nagrada.

Una Popović (1978) jeste istoričarka umetnosti i viša kustoskinja Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Autorka je koncepcije i kustoskinja retrospektivne izložbe Goranke Matić „Iskustvo u gužvi“ kao i mnogih drugih samostalnih, grupnih i problemskih izložbi realizovanih u organizaciji Muzeja savremene umetnosti. Njen profesionalan rad neposredno je vezan za istraživanje u oblasti savremene umetnosti, od istorijskog konceptualizma, pa do današnjih praksi. Realizovala je brojne izložbe i projekte, međunarodne saradnje, tekstove i edukativne programe. Istiću se međunarodne saradnje koje je organizovala sa muzejima i pri galerijama savremene umetnosti iz Nemačke, Britanije, Poljske, Turske, SAD itd.

 

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 




KLEOS

Meni su rekli da vi postojite

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .