Vizuelna Umetnost

Dela slavne vajarke Olge Jevrić u Umetničkoj galeriji „Nadežda Petrović“ u Čačku

MediaSfera

 

 

 

Olga Jevrić – Kompozicija i struktura – naziv je izložbe koja će u organizaciji Srpske akademije nauka i umetnosti, Kuće legata i Umetničke galerije „Nadežda Petrović” biti priređena u Umetničkoj galeriji „Nadežda Petrović” u Čačku, nakon premijerne izložbe održane u Galeriji SANU prošle godine, koja je bila upriličena povodom značajnog jubileja – stogodišnjice rođenja istaknute jugoslovenske i srpske vajarke, akademika i legatora.




Autori i kustosi izložbe: Žaklina Marković (Srpska akademija nauka i umetnosti) i Dejan Vučetić (Kuća legata). Kustos Umetničke galerije „Nadežda Petrović”: Julka Marinković.

Olga Jevrić je rođena u Beogradu gde je završila odsek za klavir Muzičke akademije  1946. godine, a zatim i vajarski odsek Akademije likovnih umetnosti 1948. godine. Izlaže na XXIX Bijenalu u Veneciji 1958. godine, kada njeno delo biva prepoznato i istaknuto od strane značajnih evropskih likovnih kritičara. Izabrana za dopisnog člana SANU 1974. godine, a 1983. postaje prva i jedina žena vajar redovni član SANU. Aktivna u Odeljenju likovne i muzičke umetnosti, ona postaje predsednik Odbora za Rečnik pojmova iz oblasti likovnih umetnosti i učestvuje u pripremi Likovne enciklopedije Leksikografskog zavoda Jugoslavije i Male enciklopedije Prosvete kao član redakcije.

Opus Olge Jevrić spada u vrhunske domete naše i evropske moderne umetnosti druge polovine 20. veka. Njene vizionarske skulpture su novim materijalima, apstraktnom formom i specifičnim likovnim jezikom trasirale novo poglavlje jugoslovenske skulpture, istovremeno ostajući jedinstvena pojava na našem podneblju. Zbirka koju je umetnica zaveštala Srpskoj akademiji nauka i umetnosti dobila je 2015. godine status kulturnog dobra od nacionalnog značaja, dok brojna inostrana izlaganja i uvrštenje njenih skulptura u značajne svetske umetničke kolekcije, poput kolekcije Muzeja Izraela u Jerusalimu, Nacionalne galerije u Berlinu i  Tejt Modern (Tate Modern) u Londonu, potvrđuju da delo Olge Jevrić prevazilazi nacionalne okvire.

Publici će ovom putujućom izložbom biti predstavljena dela iz dva legata umetnice koja su poklonjena Srpskoj akademiji nauka i umetnosti i Kući legata u Beogradu u pažljivo selektovanom obimu. Više od pet decenija plodonosnog stvaralaštva Olge Jevrić biće predstavljeno delima, koja uključuju sve značajne cikluse i pojedinačne radove – od Predloga za spomenike (1951–1965), koji su prvi smeli iskorak nacionalne skulpture izvan figuracije ka apstrakciji, sve do poslednjih radova u kojima su glavna preokupacija autorke taktilna svojstva materijala.

Tokom trajanja izložbe biće prikazivani dokumentarni filmovi: Skulptura u svetu predmeta i pejzaža – Olga Jevrić (scenario akademik Ljubomir Simović, Marko Karadžić, režija Marko Karadžić) u produkciji Radio Televizije Srbije, Misli i sećanja u produkciji Kuće legata i Prostor i vreme u produkciji tadašnje RTV Beograd, uz digitalnu prezentaciju umetničkih fotografija koje je Olga Jevrić stvarala dugi niz godina i rotaciju skulptura malog formata iz Legata Olge Jevrić u SANU.


Eksluzivnost izložbe je da se priređuje u vreme završnih radova na prvom javnom izvođenju njene monumentalne skulpture koje se dešava upravo u Čačku. Projekat izvođenja skulpture osmišljen je 2009. godine uz odobrenje iskrenu radost Olge Jevrić. Autor i inicijator projekta, istoričar umetnosti Ljubiša Simović, kustos u kraljevačkom muzeju i tadašnja direktorka Umetničke galerije „Nadežda Petrović“, istoričarka umetnosti Milica Petronijević, odabrali su zajedno sa umetnicom skulpturu „Raspon u tenziji“ iz 1996. godine, kojoj je tada u nazivu dodata odrednica – Čačak. Po izričitoj želji umetnice, posao izrade skulpture poveren je vajaru Zoranu Kuzmanoviću, uz umetnički i stručni nadzor vajara Koste Bogdanovića i kustosa Ljubiše Simovića. Međutim, projekat tada nije dovršen i pored ozbiljnih priprema i započetih poslova, pa je „kob“ neizvođenja skulptura Olge Jevrić nastavila da traje i posle njene smrti.

Nepunu deceniju kasnije i u izmenjenim okolnostima kada ni Jevrićeva ni Bogdanović nisu više među nama, nastavilo se sa realizacijom projekta koji je od izuzetnog značaja za srpsku kulturu. U tom smislu, izvođenje skulpture „Raspon u tenziji (Čačak)“ u godini kada je Čačak „Nacionalna prestonica kulture“ i kada se obeležava 150 godina od rođenja Nadežde Petrović, prava je prilika da se na dostojan način odužimo Olgi Jevrić, isto tako velikoj umetnici i akademiku a da srpska umetnost skulpture dobije možda i najznačajnije monumentalno delo u svojoj antologiji.


Izložba, u okviru koje će biti predstavljeno oko 70 radova nastalih u periodu od 1948. do 2001, pored odavanja priznanja delu Olge Jevrić i njegovom neospornom značaju u okviru srpske, tadašnje jugoslovenske, ali i evropske umetničke scene druge polovine 20. veka, ima za cilj i upoznavanje mlađe generacije sa opusom naše istaknute autorke. Sa druge strane, starija publika će imati priliku da se ponovo susretne sa prepoznatljivim apstraktnim formama koje su je uvrstile u red najznačajnijih skulptorki 20. veka.

Pokrovitelji projekta su Ministarstvo kulture Republike Srbije i Grad Čačak.

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .