Dizajn

Autorski projekat „Svetkovina“ Jelene Milošević

MediaSfera

 

 

Foto: Vladimir Nešović (staklo i moda, portret) i Rajko Karišić (slike)

 

U Velikoj galeriji Doma Vojske Srbije u Beogradu, 25. aprila od 19.00 časova, svečano će biti otvorena izložba pod nazivom „Svetkovina”. Slaveći život, svoju bogatu karijeru i sva iskustva koja su joj donela brojna putovanja i druženja umetnica Jelena Milošević nam otvara vrata svog sveta, vratnice svog umetničkog habitusa i svoje duše.




Pored oslikanih komada stakla, po kojima je prepoznatljiva, i slika, posetioci će imati priliku da vide i unikatne modne komade, na koje smo dugo čekali. Svi predmeti na izložbi su u međusobnoj komunikaciji, stvarajući ornamentalnu percepciju prepoznatljivu za stvaralaštvo umetnice – ono što vidimo na slici pandan je onome što je na staklu, ili rukavu. Izložba „Svetkovina” pred beogradskom publikom biće otvorena do 27. maja 2023. godine.

Imamo sreću da u našem gradu imamo jednu veliku, retrospektivnu izložbu, naše a svetske umetnice Jelene Milošević. Naziv autorskog projekta SVETKOVINA je povratak iskonskim radostima, radosti života, radosti ljubavi, radosti zajedništva, jednom rečju slavljenje lepote i duhovnosti, onog najlepšeg u nama. Kako to kaže naš čuveni pisac prof. dr Miomir Petrović povodom ove izložbe: „…Zbog toga je ovaj trenutak pred nama – poseban trenutak. A dešava se usred digitalne oluje mehaničkog ponavljanja obesmišljenih obrazaca i time nas opominje da je naše melanholično sećanje na emociju, dodir, taktilno, na Onostrano ne samo sećanje već i potreba. Kako nekada, tako sada i ubuduće, dok je pravog čoveka među nama.”

Danas je teško sresti umetnika toliko uronjenog u svoj mikrokosmoms, a opet okrenutog svetu. Jelenini radovi nastaju u dubokoj kontemplaciji, molitvi i iz riznice sećanja koja je ona ponela sa svojih putovanja, kako po svetu, tako po putevima srpske duhovnosti, u poseti našim manastirima.

Kada pogledate Jelenine radove pitate se da li je moguće da je sve to osmislilo i kreiralo ovo krhko biće, čiji osmeh i ozarenost razoružavaju. Ta neizreciva snaga da se stvara, a iz tog stvaranja da se rađaju unikatni komadi stakla ili odeće, su tako retka kod umetnika. Ako uzmemo za primer stakla, onda su to svakako staklene vaze i boce, koje svojom veličinom, kao i filigranskom veštinom oslikavanja, ostavljaju impozantan utisak, jer upotrebni predmeti postaju vrhunska umetnost. Posuda, činija, dozna obmotana čipkom poput omotača proistekla je iz pera – četke Jelene Milošević i čini nam se kao da tek sada dobija novi život.

U svetlosti je sve, to se naročito vidi na Jeleninim staklima na kojima ornament „poigrava“ pod oblikom i dodirom svetla. Šare se prepliću i kao u nekom kolu podrhtavaju. Boce nisu fabrički pravilnog oblika, jer nisu ni rađene fabrički, već je svaka ručno duvana, a onda ljuljuškana u Jeleninom krilu dobija svoju šaru, krug, ornament, dobija boju onu carsku zlatnu, srebrnu, i bakarnu nit, dobija pečat vrhunske umetnosti. Baveći se oslikavanjem predmeta, Jelena nas uvodi u svojevrsnu ornamentalnu percepciju sveta koja doseže do živopisnih fresaka naših srednjovekovnih crkva i manastira, čije korene pronalazimo u Vizantiji. Spajajući duhovne i materijalne niti, nastaju floralni i geometrijski motivi, vinjete i prepleti u umetničkom radu.

Nemamo često prilike da vidimo Jelenine radove u tkaninama, a kada se odluči da nas iznenadi ostavi nas bez daha. Svaka tračica, perlica i dugme su ručno zašiveni. Haljine i suknje su u tilovima, bluze su transparentne, a mantili igraju i svakim korakom dobijaju novu živost. Jelenini modni komadi nisu trendovski, već su za sva vremena. Izrađeni od najfinijih materijala, prožeti idejom da sve što se radi mora nositi dozu estetičnosti i ljubavi, svaka nit, svaki vez, svaki potez… Danas je teško zamisliti da u masovnoj postprodukciji imamo suptilnost u stvaranju i kreativnost do najsitnijih detalja, svaki odevni komad prožet je dugim promišljanjem, jer uz njega ide pažljivo biran komad nakita, torbica, rukavica…

„Jelena je slikar širokog poteza prožetog jakim emocijama, njena platna komuniciraju sa nama, a nazivi dela poput Molitve, Puteva Gospodnjih, Vaskrsa govore nam da je njen rad duboko prožet iskonskom verom. Ona je i slikar ikona, i to kako onih realističnih, tako i onih na platnu, svojstvenih njenom likovnom izrazu i temperamentu. Figuracija ne po svaku cenu, ali prisutna u dovoljnoj meri da nas privuče, kao dominantna figura sa oreolom u sazvežđu onih manjih, isto tako bitnih figura, kako bi to samo ona nazvala ljudića ili prijatelja, jer su naš mikrokosmos zapravo ljudi, a „Svetkovina” je jedan celokupan odnos prema životu, ljudima i stvaranju“, reči su Jelene Knežević, višeg kustosa i načelnika galerije Doma Vojske Srbije.

Jelena Milošević

Slikarka i dizajnerka, do sada je imala 57 samostalnih i preko 300 kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Dobitnica je mnogih nagrada i priznanja, od kojih samo za 2022. godinu izdvajamo: World Focus iz oblasti umetnosti; Business Women Awards iz oblasti umetnosti; Women Leaders iz oblasti umetnosti; Beogradski pobednik 2022. za doprinose u umetnosti i kulturi i Zlatna značka Kulturno-prosvetne zajednice Srbije.

Radovi Jelene Milošević danas se nalaze u mnogim državnim i privatnim kolekcijama: Narodnom muzeju Srbije, Umetničkoj zbirci Doma Vojske Srbije; University of South Africa; Standard Bank Corporate Collection; Goodman Gallery Johannesburg, Johannesburg Art Foundation, USA.

Nije slučajno da su ovu vrhunsku umetnost prepoznali i zavoleli oni koji su vrhunskom umetnošću okruženi i koji u svojim kolekcijama poseduju Jelenine radove: Princ od Monaka, Madlena Zepter, Opra Vinfri, porodica Mandela, porodica Đoković…

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 

 




Dodaj komentar

Click here to post a comment

Meni su rekli da vi postojite

Pre nego što je došao Laki

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

21. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .