Književnost Putovanja

Umetnost putovanja II: ATINA – Priča o „Elginovom mermeru“

MediaSfera

 

 

Piše: Ivana Dukčević

Foto: Ivana Dukčević

 

 

 

Kada je krajem XVIII veka britanski ambasador pri Osmanskom carstvu Tomas Brus (Thomas Bruce) alias Lord Elgin ili Sedmi Lord od Elgina (7th Earl of Elgin), od Osmanlija – tadašnjih atinskih vlasti, zatražio dozvolu da sa Akropolja pokupi razbacane delove stubova i statue, i usput iseče reljefne dekoracije sa Partenona, niko nije slutio da će nekoliko godina kasnije, zbog brakorazvodne parnice tokom koje je zbog visokih taksi umalo bankrotirao, svoju zbirku prodati novoosnovanom Britanskom muzeju u Londonu.




I danas traje tihi rat između britanskih i grčkih vlasti, gde prvi tvrde da su artefakte u muzeju svojevremeno kupili i pošteno platili, a potonji pokušavaju da u svoju zemlju vrate oteto kulturno blago. U tome im tokom poslednje decenije svesrdno pomaže Amal Kluni, poznati advokat za ljudska prava britansko-libanskog porekla, supruga još čuvenijeg glumca Džordža Klunija.

Mediasfera_Umetnost_putovanja_II_Atina_Novi_muzej_Akropolja_„Elginov_mermer_foto_Ivana_Dukcevic_2-min.jpg

 

Zbirka u Britanskom muzeju i danas nosi popularni naziv „Elginov mermer“ (Elgin Marbles), iako je Grci ne nazivaju ovim imenom jer time pogrešno odražava pripadnost antičkog blaga.

Mediasfera_Umetnost_putovanja_II_Atina_Novi_muzej_Akropolja_„Elginov_mermer_foto_Ivana_Dukcevic_3-min.jpg

Godinama, glavni britanski adut protiv vraćanja „Elginovog mermera“ odnosio se na to da je stari Akropoljski muzej (na vrhu Akropolja) mali i bez dovoljno uslova za izlaganje istorijskog blaga. Iz ovog razloga, u Atini  je 2009. podignuto novo, moderno zdanje tik uz sam Akropolj, koji nosi naziv Novi muzej Akropolja.

Mediasfera_Umetnost_putovanja_II_Atina_Novi_muzej_Akropolja_„Elginov_mermer_foto_Ivana_Dukcevic_4-min.jpg

Potpuno u staklu, sa velikim izložbenim prostorom na tri nivoa, na poslednjem spratu muzeja koji je iskošen u odnosu na ostatak zdanja, postavljen je originalan Partenonski friz, tj. nešto više od njegove jedne trećine. Preostali delovi ostavljeni su prazni, kao svojevrsno obaveštenje posetiocima da se manje od dve trećine friza i dalje se nalazi u Britanskom muzeju.

Mediasfera_Umetnost_putovanja_II_Atina_Novi_muzej_Akropolja_„Elginov_mermer_foto_Ivana_Dukcevic_5-min.jpg

Osim partenonskog friza, u Novom akropoljskom muzeju mogu da se vide različite statue: arhajske ženske i muške figure – kore i kurosi (neke sa ostacima boje, jer su statue stare Grčke bile obojene), ostaci grnčarije, nakita i drugih upotrebnih predmeta koji su pronađeni na Akropolju i u neposrednoj okolini.

Mediasfera_Umetnost_putovanja_II_Atina_Novi_muzej_Akropolja_„Elginov_mermer_foto_Ivana_Dukcevic_6-min.jpg

Na prvom nivou muzeja, božanstveno osvetljene na postamentu stoje originalne karijatide sa akropoljskog hrama Erehtejon – njih pet (od ukupno šest – jedna se nalazi u Britanskom muzeju).

 Mediasfera_Umetnost_putovanja_II_Atina_Novi_muzej_Akropolja_„Elginov_mermer_foto_Ivana_Dukcevic_7-min.jpg

U Grčkoj postoji priča, da usamljena Karijatiđanka u mermernom obličju tokom noći „plače za svojim drugaricama“.

 

…. Još o legendama drevne Atine, čitajte u knjizi „Umetnost putovanja II“.

 


Tekst i fotografije deo su knjige „Umetnost putovanja II“ i  internet stranica „Umetnost putovanja“ i  zaštićeni su Zakonom o autorskim i srodnim pravima. Nije dozvoljeno kopiranje, niti objavljivanje.

Knjigu „Umetnost putovanja II“ možete naručiti OVDE

 


 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .