Kultura Muzika

Bariton Vasa Stajkić u glavnoj ulozi u „Karmini Burani“ na Trgu republike

MediaSfera

 

 

 


„Uloga baritona jeste najveća i najzahtevnija u kantati „Karmina Burana“. Specifična je po velikom rasponu za solo bariton. Potreban je izuzetno specifičan glas, budući da zbog ekstremnih visina vrlo često mora da koristi falset – poseban način fonacije koji kod muškaraca zvuči kao oponašanje ženskog glasa. “ – izjavio je Vasa Stajkić, povodom predstojećeg izvođenja „Karmine Burane“, na Trgu republike u Beogradu.




Vasa Stajkić, bariton, prvak Opere Srpskog narodnog pozorišta, nastupiće u glavnoj ulozi u jedinstvenom muzičko – scenskom spektaklu „Karmina Burana“, Karla Orfa, pred beogradskom publikom, u petak, 2. septembra 2022. godine, u 20 časova, na Trgu republike.

Ovo specijalno koncertno izdanje, Opera Srpskog narodnog pozorišta izvodi zajedno sa Umetničkim ansamblom „Stanislav Binički”, sa 400 izvođača na sceni: dva simfonijska orkestra, dva hora i dečijim horom, pod dirigentskom upravom Aleksandra Kojića.

„Karmina Burana“ Karla Orfa (1895-1982), pisana za bariton solo, najpopularnije je delo nemačkog kompozitora.

„Karmina Burana“, pisana na latinskom, staro-nemačkom i francuskom jeziku, deo je Orfovog triptiha, a ja sam izvodio dva od tri, „Karminu Katuli“ i „Karminu Buranu“ –  dodao je Vasa Stajkić, prvak Opere Srpskog narodnog pozorišta.

Tekst za ovo scensko delo Karl Orf našao je u istoimenoj zbirci iz 13. veka, u kojoj su sabrane pesme školaraca lutalica, dokonih studenata i pevača, sočni, pikantni stihovi o ljubavi i prirodi, bezbrižna himna životnoj radosti.

Biografija Vase Stajkića

Vasa Stajkić, prvak Opere Srpskog narodnog pozorišta, rođen je u Novom Sadu, gde je započeo svoje muzičko obrazovanje na odseku za duvačke instrumente (horna), u nižoj muzičkoj školi “Isidor Bajić”, zatim na teoretskom odseku i odseku za solo pevanje u srednjoj muzičkoj školi, a potom na Akademiji umetnosti u Novom Sadu i Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu,  u klasi prof. Violete Pančetović Radaković.

Već u prvih nekoliko meseci učenja solo pevanja osvojio je Prvu nagradu na takmičenju muzičkih škola u Negotinu (1997).
Od tada je osvajao mnoge nagrade na takmičenjima:

– Prva nagrada na takmičenju „Petar Konjović“ (1998),
– Laureat takmičenja i nagrada za najbolji muški glas „Nikola i Marica Cvejić“ (1998, 1999, 2000),
– Prva nagrada i Nagrada publike na takmičenju „Obzorja na Tisi“ (2000. i 2002.),
– 3. nagrada za interpretaciju operskih arija na Međunarodnoj letnjoj akademiji Prag, Beč, Budimpešta u Austriji (2000).

Godine 2000. potpisuje ugovor sa Operom Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu i od tada ostvaruje više od 30 uloga, u više od 400 predstava u matičnom pozorištu: Lorenco (Poslijednji letnji cvijet),Baron Duphol (La Traviata), Angelotti (Tosca), Yamadori (Madame Butterfly), Marulo (Rigoletto), Morales (Carmen), Vincenzzo (Viva la Mamma), Silvio (I Pagliacci), Valentin (Faust), Simon Boccanegra (Simon Boccanegra), Don Giovanni (Don Giovanni) , Figaro (Il barbiere di Siviglia), Germont (La traviata) , Enrico (Lucia di Lammermoore), Marcello (La boheme), Yeletsky (The Queen Of Spades), Sharpless (Madame Butterfly), Falke (Die Fledermaus), Valentin (Faust), Belcore (L’elisire d’amour), Simonson (Risurrezione), Sima (Ero s onog svijeta), Tebaldo (Giulietta e Romeo)…

Sarađivao je sa dirigentima kao što su Fabio Luisio, Sesto Quatrini, Mladen Jagušt, Imre Toplak, Miodrag Janoski, Zoran Juranić, Bojan Suđić, Željka Milanović, Alexander Annissimov, Ion Iancu, Oliver Dohnanyi, Giampaolo Maria Bisanti, Marco Parisotto…

U sezoni 2008/2009. godine bio je redovan gost u ulozi Valentina (Faust) u Ostravi, Češka Republika.

Saradnju sa Isidorom Žebeljan započeo je preko Borislava Čičovačkog, 2009. godine, kada je obeležavan vek od rođenja Ljubice Marić, na koncertu u Beogradskoj filharmoniji gde je pevao „Stihove iz Gorskog vijenca“. Koncert je snimao RTS.

Od sezone 2012/2013.godine redovan je gost u ulozi Silvija (Pajaci) u Beogradu, Opera i Teatar Madlenianum.

Sa Isidorom Žebeljan sarađivao je i 2016. godine, u njenoj operi „Dve glave i devojka“, u režiji Borisa Liješevića, u koprodukciji Budva Grad teatra, Grada Subotice i Kazališta Ulysses. Reč je o jednočinki nastaloj prema motivima staroindijske legende, kojom je bio inspirisan i Tomas Man u noveli „Zamenjene glave“. Predstavom je dirigovao Premil Petrović, solisti i glumci bili su Miša Janketić, Aneta Ilić, Nebojša Babić, Katarina Jovanović, Vasa Stajkić i Rambo Amadeus. Opera je premijerno izvedena u Subotici, a potom je izvođena na turneji u Crnoj Gori i Hrvatskoj.

Godine 2018. bio je učesnik Festivala della Vale d’Itria (Italija), u produkciji opere „Romeo i Julija“, u ulozi Tebalda. (CD, DVD, BLU-RAY za muzičku kuću DYNAMIC).

U sezoni 2019/2020. redovan gost u Pozorištu na Terazijama, u originalnoj produkciji „Fantoma iz opere“ (uloga Fantoma).
Redovan gost u opereti „Vesela udovica“, u produkciji Opere i Teatra Madlenianum, u ulozi grofa Danila Danilovića.

Nastupao je u Norveškoj, Italiji, Nemačkoj, Austriji, Slovačkoj, Poljskoj, Francuskoj, Bosni i Hercegovini.

Dobtnik je sledećih priznanja:

– Nagrada AP Vojvodina za najdarovitijeg mladog umetnika,
– Nagrada Akademije umetnosti Novi Sad za postignute rezultate u umetnosti,
– Godišnja nagrada Srpskog narodnog pozorišta za ulogu Don Đovanija (2008),
– Godišnja nagrada Srpskog narodnog pozorišta za ulogu Simona Bokanegra (2013),
– Godišnja nagrada Srpskog narodnog pozorišta za ulogu Kneza Ive (2016),
– Nagrada „Muzika klasika“ za najboljeg muškog izvođača u 2019. godini.

 

Pratite nas i na našim društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

LinkendIn

 

 




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .