MediaSfera
Piše: Nenad Stanković
Foto: Nenad Stanković
U Torontu je počela da radi kompanija Solar Highway International koja se bavi realizacijom projekta pokrivanja autoputeva solarnim panelima.
Solarna energija je čista, ali kvari pejzaž, kako kažu stručnjaci, a solarni paneli ponekad zauzimaju koristan prostor obradivog zemljišta. Solarnim panelima su potrebni veliki, otvoreni prostori, bez drveća ili brda oko njih, odnosno bilo čega što bi moglo stvoriti senku.
Partneri i suvlasnici kompanije Solar Highway International su i naši ljudi Zoran Marković i Dejan Spasojević iz Toronta.
Projekat je primljen sa velikim interesovanjem i trenutno je u različitim fazama pregovora i razmatranja u brojnim državama: Kanadi, Srbiji, Crnoj Gori, Bosni, Severnoj Makedoniji, Italiji, Kipru, Turskoj, Poljskoj, Kuvajtu, Kongu, SAD (Teksasu).
Na primedbu da Solar paneli zagrevaju okolinu, odgovor je da ne zagrevaju više nego što to čini asfaltna podloga auto puta. Osim toga, Solar paneli, asfaltnoj podlozi će znatno produžiti vek jer je zaštićena panelima.
„Solar Highway International je privatna kompanija koja je obezbedila gotovo sve investircije za ove projekte u svetu“ – naglašava Spasojević – „Kompanija bi zapošljavala lokalnu radnu snagu. Sva ulaganja dolaze od stranih investitora u kanadsku kompaniju. Potrebno je samo obezbediti povezivanje sa lokalnom elektroprivredom.“
Kanadska kompanija Solar Highway International je već našla investitore koji su spremni da ulažu u ove projekte u Srbiji i Republici Srpskoj i drugim zemljama u regionu. Kako kažu, investicije nisu problem. Inače, predračun kaže da je cena jednog kilometra solarnog autoputa oko 40 milliona dolara računato za 10 km autoputa, dok bi cena pala skoro dvostruko ukoliko bi se pokrilo više od 100 km.
Slični projekti već postoje u svetu. U Tajvanu i Južnoj Koreji, gde su prekrili biciklističke i motociklističke staze koje idu paralelno sa autoputem. Ovaj model je viđen i u Evropi, ali u manjem obimu. Solarni tunel u Antverpenu (Belgija) dugačak je tri kilometra i u potpunosti je prekriven solarnim panelima za napajanje vozova koji voze unutar njega.
„Uvode se nove tehnologije, pokrivaju autoputevi sa solarnim panelima i vetro generatorima koji će da proizvode električnu energiju. Pored toga, smanjuje se emisija ugljen-dioksida, a solarni pokrivač štiti auto-puteve od nepogoda i produžava vek auto puta. To je održiv projekat koji omogućava značajno smanjenje ugljen dioksida i takođe taj pokrivač će da štiti auto-put od nepogoda i produžava vek autoputa.
Niko nije ni sanjao pre tri decenije, šta će doneti kanadska investicija u prvi pejdžer sistem na Balkanu. Danas smo pred novom nepoznanicom i novim izazovom – Solarnim autoputevima“ – kaže za kraj razgovora Zoran Marković.
Pratite nas i na našim društvenim mrežama:
Dodaj komentar