Film / TV

BEOGRAD ZA POČETNIKE: Groznica balske večeri

MediaSfera

 

Beograd za početnike

utorak, 20h, TV Studio B

Autor: Smiljana Popov

Snimatelj: Nikola Novaković

Montažer: Gavro Dešić

Foto: Milorad Stokin

 

 

“Beograd za početnike” u novoj epizodi otkriva kako su prvi balovi stigli međ’ Srbe…





Šta se radilo na prvom srpskom balu te 1834. godine…  Zašto su Srbi prangijali čaršijom uoči bala…Kako je izgledala prva namenski građena balska dvorana u Beogradu…

Šta se igralo na srpskim balovima…Koji je srpski kraljevski briljirao u tancovanju… Kakvi su tajni signali vladali na srpskim balovima… Sve što ste želeli da znate o srpskim balovima, a niste imali koga da pitate, otkriva nova epizoda “Beograda za početnike”.

Srbija je uvezla balove čim je stekla autonomiju od Turaka. Hatišerifom 1830. Godine, kao vazalna kneževina, Srbija dobija mogućnost da sama organizuje svoj državni aparat, privredu, prosvetu, železnicu, ali I slobodu veroispovesti, te je u Beogradu od tada mitropolita mogao biti Srbin umesto dotadašnjih Grka.

Balovi su, pored nedeljnog odlaska u crkvu, bili retka prilika na kojoj su ženski

članovi porodice mogli da se u javnom prostoru prikažu u svetlu u kom su

želeli…Odlazak na prvi bal značio je za žensku decu ulazak u period zrelosti I

spremnost za udaju”, piše istoričar umetnosti profesor

Miloš Timotijević u “Istoriji privatnog života u Srba”.

Toalete su se grozničavo spremale, jer ako na balu ostanete neprimećene, morale ste duuugo čekati na sledeću priliku. U balske knjižice dama, upisivali su se kavaljeri koji su hteli sa njima plesati…

Sve veći značaj balova narušava staro parijarhalno vaspitanje ženske dece, što se često kritikuje, nalazim u “Istoriji privatnog života u Srba”. Bal je bio veče koje je moglo promeniti život, kaže moj vodič, a u toj balskoj ikonografiji vladali su strogo utvrđeni signali.

Gost emisije i vodič kroz glamuroznu istoriju srpskih dvorskih balova je Milorad Stokin, akademski muzičar.




NAŠA IZDANJA

28. Palić Film Festiva

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .