Kultura Vizuelna Umetnost

Izložba „Zenitistima celoga sveta“ u Narodnom muzeju

MediaSfera

 

 

 

Izložba „Zenitistima celoga sveta. Iz zaostavštine Ljubomira Micića u Narodnom muzeju u Beogradu“, priređena povodom obeležavanja sto godina od objavljivanja prvog broja časopisa Zenit i pokretanja prvog avangardnog jugoslovenskog pokreta zenitizma, biće otvorena 28. decembra u 19 časova u velikoj sali Narodnog muzeja u Beogradu. 




Na izložbi će biti predstavljena umetnička dela i raznovrsna dokumentarna građa, originalna izdanja književno-umetničkog avangardnog časopisa Zenit, pisma, fotografije, glasila evropske avangarde, kao i druge publikacije iz bogate zaostavštine Ljubomira Micića, pisca, kritičara, prevodioca, tvorca Zenita i glavnog ideologa i propagatora ideja zenitizma, a čiji je najvredniji deo, odlukom Skupštine Opštine Vračar 1980. godine dodeljen Narodnom muzeju u Beogradu.

Micićevu kolekciju čini 385 umetničkih dela 30 jugoslovenskih i međunarodnih autora, vodećih protagonista predavangardne i avangardne scene, u periodu između 1914 – 1930. godine. Na skoro 90 slika, crteža, kolaža i grafika moći će da se prate revolucionarne tendencije koje su obeležile epohe ekspresionizma, kubizma i postkubizma, ruske avangarde i konstruktivizma mnogobrojnih autora među kojima su Mihailo S. Petrov, Jovan Bijelić, Jo Klek/Josip Sajsel, Avgust Černigoj, Vasilij Kandinski, Aleksandar Arhipenko, Laslo Moholj-Nađ, El Lisicki, Mark Šagal, Serž Šaršun, Branko Ve Poljanski iz postzenitističke faze i mnogi drugi.

Zenitizam LJubomira Micića

U revolucionarnom zanosu pokrenutom socijalnim i kulturnim previranjima kojima je bila zahvaćena Evropa u godinama posle Prvog svetskog rata, u „borbi za čovečnost kroz umetnost“ a sa ciljem propagiranja humanizma i antiratne politike internacionalizma, Ljubomir Micić, pisac, kritičar i prevodilac, idejni tvorac i protagonista nove ideologije – zenitizma, pokrenuo je u Zagrebu 1. februara 1921. godine prvo jugoslovensko, književno-umetničko avangardno glasilo Zenit, kao internacionalnu reviju za umetnost i kulturu.

Reformistički karakter Zenita ogledao se, s jedne strane, na idejno-strategijskom planu – u njegovoj programskoj orijentaciji i manifestnoj retorici (izvorno levičarskog profila), u estetici kriticizma i poricanja, buntovnički provokativnog, ponekad i anarhističkog oglašavanja i ponašanja. S druge strane, ovakvoj koncepcijskoj strukturi Zenita odgovarao je i radikalan iskorak u oblikovanju njegovog vizuelnog identiteta.

Slobodne montažne konstrukcije, eksperimentalna semantička i tipografska rešenja, propagandni i reklamni sadržaji… bili su imanentni srodnim avangardnim časopisima iz krila nemačkog ekspresionizma, italijanskog futurizma, ruskog konstruktivizma, suprematizma i dadaizma. Koncepcijski i vizuelno, Zenit je stekao zapažen međunarodni ugled među programskim glasilima na avangardnoj sceni, a zenitizam se pozicionirao na liniju vodećih aktivističkih pokreta.

Usled Micićevih nesuglasica sa hrvatskim kulturnim poslenicima, redakcija se 1923. godine premešta u Beograd gde nastavlja dalje objavljivanje časopisa sve do 1926, kada tadašnja vlast, zbog kritičko-polemičkih stavova Micića, zabranjuje 43. broj Zenita. Pod sve većim političkim i socijalnim pritiscima rezignacija Micića je sve izraženija i časopis se definitivno gasi. Po ukidanju časopisa, zenitizam, prvi i najdugovečniji jugoslovenski avangardni pokret, postaje još jedna u nizu utopija avangardnih revolucija, tek mnogo kasnije i istorijski potvrđen kulturni fenomen.

Misionarska uloga Ljubomira Micića, međutim, daleko je kompleksnija od aktivističkog manifestovanja (eklektičnih) stavova zenitizma. Inicijativom Micića u Zenitu je redovno promovisana nova umetnost, razmenom aktuelnih informacija i teoretskih napisa brojnih domaćih i inostranih saradnika uspostavljani su kontakti sa avangardnim umetnicima i književnicima, organizovane značajne manifestacije i izložbe u Kraljevini SHS i u inostranstvu.

Izložba „Zenitistima celoga sveta“ iz zaostavštine Ljubomira Micića u Narodnom muzeju u Beogradu biće otvorena do 10. aprila 2022. godine, navela je ta ustanova.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter i LinkendIn nalogu

 

 

 



Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .