Kultura Vizuelna Umetnost

Izložba “Život – san – smrt. Evropski okviri srpskog simbolizma” u Galeriji Matice srpske

MediaSfera

 

 

 

Izložba „Život –san-smrt. Evropski okviri srpskog simbolizma“ biće otvorena u petak, 5. novembra u Galeriji Matice srpske (Trg galerija 1). Zajednički je projekat Galerije i Narodnog muzeja, koji i u naše muzeje donose evropsku praksu. Tim povodom danas je držana je konferencija za novinare.  Prisutnima su se obratili dr Tijana Palkovljević Bugarski, upravnica Galerije Matice srpske i autori izložbe dr Snežana Mišić, muzejska savetnica i prof. dr Igor Borozan, profesor na Odseku za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu.




Simbolizam, internacionalni umetnički pravac koji je obeležio evropsku umetničku scenu s kraja 19. i početkom 20. veka, viđen je kao nezaobilazna tema u savremenoj nauci o istoriji umetnosti poslednjih godina u mnogim evropskim zemljama.Ovaj kompleksan pravac ujedinio je dve velike i značajne muzejske ustanove – Galeriju Matice srpske u Novom Sadu i Narodni muzej u Beogradu na zajedničkoj realizaciji izložbe “Život – San – Smrt. Evropski okviri srpskog simbolizma” kako bi se predstavile osobenosti srpskog simbolizma sagledane kroz prizmu evropskih okvira.

Izložba „Život – San – Smrt. Evropski okviri srpskog simbolizma“ obuhvata sedamdeset i sedam umetničkih dela iz nacionalnih i evropskih muzejskih i privatnih kolekcija. Kroz devet celina Život i Smrt, Tajni svet snova, Preispitivanje sopstva, Individualna religija i nova spiritualnost, U potrazi za mitom, Panteistička vizija sveta, Fatalna žena, Univerzalno stradanje i Nacionalna mitologija stvara se iskaz o klјučnim tematskim opredelјenjima, stilskim izborima i umetničkim dometima srpskog simbolizma.

„Ovo je izložba koja se vidi jednom u životu i publika treba da iskoristi ova tri meseca i da je vidi i poseti“, rekla je upravnica Galerije Matice srpske Tijana Palkovljević Bugarski.

Izložbu prate istoimeni katalog čiji su autori dr Snežana Mišić i dr Igor Borozan, kao i Zbornik radova Evropski okviri srpskog simbolizma u kom su sakuplјeni radovi devet eksperata sa idejom da se u naučnom smislu celovito predstave osobenosti našeg nacionalnog srpskog simbolizma.

„Ovde imamo priliku da vidimo vrhunska dela najboljih slikara epohe Štuka, Moroa i Gabriela vodeća imena evropskog slikarstva s kraja 19. veka“, rekao je autor izložbe prof. dr Igor Borozan.

Reprezentativna ostvarenja nacionalnih umetnika iz domaćih muzejskih (Narodnog muzeja u Beogradu, Galerije Matice srpske, Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Muzeja Jugoslavije, Muzeja grada Beograda, Jevrejskog istorijskog muzeja, Vojnog muzeja, Doma Jevrema Grujića, Narodnog muzeja Zrenjanin, Spomen-zbirke Pavla Belјanskog, Muzeja u Smederevu, Zadužbine kralјa Petra Prvog karađorđevića na Oplencu, Pravoslavne eparhije niške) i privatnih kolekcija, ilustruju proces prenosa tema i ideja evropskog simbolizma u okvire srpske likovne kulture, kao i tematsku raznolikost i osobenu poetiku srpskog simbolizma.

Najveći iskorak izložbe ostvaren je izlaganjem dela vodećih predstavnika evropskog simbolizma, poput Gistava Moroa, Odilona Redona, Franca Štuka, Rudolfa Jetmara, Adolfa Hiremi-Hiršla, Eduarda Vajta i drugih, koja dolaze iz Galerije Belvedere u Beču i hrvatskih muzeja (Muzeja za umjetnost i obrt i Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti iz Zagreba, i Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku). Na taj način stvorena je mogućnost da se paralelno sagledaju dela evropskih i nacionalnih umetnika i time još jednom potvrdi da je srpska likovna umetnost integralni deo evropske umetnosti i kulture.

„Po prvi put su ta dela u našoj zemlji posebno iz Austrije i Hrvatske. Ništa nikada nije bilo izlagano“, napomenula je autorka izložbe dr Snežana Mišić. 

„Na taj način stvorena je mogućnost da se paralelno sagledaju dela evropskih i nacionalnih umetnika i time još jednom potvrdi da je srpska likovna umetnost integralni deo evropske umetnosti i kulture. Pored istorijskog pogleda, izložba donosi i primere savremene umetničke prakse čime se ukazuje na važnost simbolističkih ideja i njihovo univerzalno trajanje”, ističu autori izložbe prof. dr Igor Borozan i dr Snežana Mišić, muzejska savetnica Galerije Matice srpske, koji su autori i istoimenog srpsko-engleskog kataloga.

Ujedno, za ovu izložbu je priređen i Zbornik radova “Evropski okviri srpskog simbolizma”, takođe na srpskom i engleskom jeziku, u kojem su sakupljeni radovi devet stručnjaka iz oblasti istorije umetnosti, vizuelne kulture i književnosti, sa idejom da se u naučnom smislu celovito predstave osobenosti srpskog simbolizma.

Tokom tri meseca trajanja izložbe očekuje vas kvalitetan i sadržajan prateći program: svakodnevna kustoska tumačenja, predavanja stručnjaka iz oblasti istorije umetnosti, vizuelne kulture, književnosti, filozofije, psihologije i muzike, konzervatorske priče, edukativni programi i kreativne radionice za decu i mlade, sve sa želјom da se što široj publici približe osnove i osobenosti srpskog i evropskog simbolizma.

Takođe, zahvalјujući virtuelnoj prezentaciji šira javnost, kako u zemlјi, tako i u inostranstvu, biće u prilici da iz udobnosti svoga doma, u bilo koje vreme „prošeta” izložbom i detalјno pogleda svako izloženo delo.

Virtuelna tura i detalјan prateći program izložbe dostupni su na zvaničnom sajtu Galerije Matice srpske www.galerijamaticesrpske.rs

Realizaciju izložbe omogućilo je Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

Izložba se može pogledati do 31. januara 2022. godine.

Radno vreme Galerije Matice srpske u Novom Sadu je od utorka do četvrtka od 10 do 20 časova, petkom je otvorena do 22 časa, subotom i nedeljom od 10 do 18 časova, a ponedeljkom je zatvorena.

 

 




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .