Kultura Muzika

Od 26. do 31. oktobra 37. Beogradski džez festival

MediaSfera

 

 

Beogradski džez festival 37 put po redu biće održan od 26. do 31. oktobra pod sloganom „DŽEZ PLAMEN“/ „JAZZ FLAME“. Ove godine se istovremeno navršava i pola veka od rođenja manifestacije, 1971. godine.




Festival će, kako su saopštili organizatori, zbog obeležavanja velikog jubileja, u punom formatu trajati šest dana, a održaće se i jedan „plus“ koncert u Domu omladine, kao i gostovanje u Novom Sadu – ukupno nedelju dana najboljeg savremenog džeza iz celog sveta u Srbiji! U salama Doma omladine Beograda i Kombank dvorane nastupiće 25 sastava, sa preko 100 muzičara iz 18 zemalja, sa 3 kontinenta (Evropa, Severna Amerika i Azija), uz reprezentativno predstavljanje najtalentovanijih mladih autora sa srpske džez scene – onih koji predstavljaju našu budućnost.

Slogan festivala je „Džez plamen“ / „Jazz Flame“, u skladu sa jedinstvenom godišnjicom, retkom i u sredinama sa većom džez tradicijom od naše. Kada je Beogradski džez festival osnovan 1971. godine, niko nije mogao da pretpostavi da će plamen džeza kod nas biti tako dugovečan i da će iz godine u godinu obasjavati ovu sredinu smelom muzikom. Tradicija festivala nalaže da i ove godine očekujemo umetnički vrhunske koncerte koje ćemo dugo pamtiti.

Uprkos poznatim okolnostima, BDŽF nije ni prošle godine izgubio korak i održan je uživo kao jedan od retkih džez festivala u Evropi koji se odvažio to da učini. Tim Doma omladine Beograda, kao organizator, zaslužuje sva priznanja. U ovom času nije vreme za rekorde u posećenosti, nego u istrajnosti i veri u sebe. Naša publika, koja dokazano već decenijama voli džez, zaslužuje ovakav festival. On je naš ponos i u svetskim okvirima, kao najstariji i najpoznatiji međunarodni džez festival koji se odvija u Srbiji.

Upoznajemo vas sa prvih šest izvođača, koji će biti deo bogatog programa ovogodišnjeg, slavljeničkog Beogradskog džez festivala.

Počasno mesto na otvaranju manifestacije pripada novosadskom sastavu Majamisty TriO. Na festivalu su dosad nastupali samo jednom, pre deset godina, promovišući debi album Mistyland. Utisak koji su tada ostavili otvarao im je jedna po jedna velika vrata – kritike u magazinima JazzTimes i All About Jazz, distribucija albuma u Japanu, prvi koncerti u inostranstvu. Odvažno stupajući izvan glavne struje ondašnjeg srpskog džeza, osvajali su nove vrhove. Neposredno pred festival snimaju četvrti album, na kome će se naći muzika koju pijanistkinja i liderka sastava Maja Alvanović priprema za izvođenje na beogradskoj manifestaciji. Uvaženi gosti su austrijski bas klarinetista i saksofonista Ulrih Dreksler, makedonsko-francuska vokalistkinja Aneta Džordž, kao i novosadski dečji hor La La Studio.

Marija Šnajder je već četvrt veka neprikosnoveno najuvaženiji kompozitor i aranžer orkestarskog džeza. Dobila je 7 Gremija i 14 puta nominovana za ovo priznanje. Njen prvi Gremi, za album Concert in the Garden (2004), prvo je izdanje u istoriji te nagrade koje se prodavalo isključivo putem interneta. Nosilac je i dva ovogodišnja Gremija, za najbolju instrumentalnu kompoziciju („Sputnik“) i najbolji orkestarski džez album (Data Lords). Osvojila je nekoliko desetina titula za najboljeg kompozitora, aranžera ili orkestar u godišnjim glasanjima kritičara DownBeata, Jazz Timesa i Jazz Journalists Association. Ima počasni doktorat univerziteta u Minesoti i titulu NEA Jazz Master (2019), koja se smatra najvažnijim institucionalnim priznanjem u oblasti džeza u Americi. Na prvom gostovanju u Beogradu izvešće najupečatljivija dela iz cele karijere, dirigujući jednim od vodećih mladih evropskih orkestara, kelnskim Subway Jazz Orchestra.

Pijanistkinja, pevačica i kompozitorka Aziza Mustafazade, kći je slavnog azerbejdžanskog umetnika Vagifa Mustafazadea, koga je čuveni američki džez voditelj Vilis Konover proglasio „najliričnijim pijanistom koga je upoznao“. Pobednica konkursa „Telonijus Monk“, svetsku afirmaciju stekla je albumima za produkciju Columbia sredinom devedesetih, a potom snimala za kuću Decca, kao i u sopstvenoj režiji. Aktuelno izdanje Generations izašlo je prošle godine, posle trinaestogodišnje pauze. Glavno polje njenog interesovanja je mugam-džez – amalgam džeza, klasike i azerbejdžanskog folklora, na tragu radova oca Vagifa, a obrađivala je i džez standarde, kao i dela klasične muzike. Poseduje izuzetnu pijanističku tehniku i božanski glas velikog raspona, vladajući i klasičnim stilom pevanja. Iako od kraja osamdesetih živi u Nemačkoj, veoma retko nastupa, a njen beogradski koncert jedan je od samo dva potvrđena do kraja godine.

Nemački trubač i kompozitor Markus Štokhauzen jedan je od najraznovrsnijih umetnika našeg doba, ostvarujući vrhunske rezultate uporedo u domenu džeza, savremene i klasične muzike. Sin je čuvenog avangardnog kompozitora Karlhajnca Štokhauzena, čija je brojna dela i izvodio, a sarađuje i sa polubratom Simonom, kompozitorom i saksofonistom. Tokom karijere duge četiri decenije, snimio je preko 90 albuma kao lider ili sajdmen. Sarađivao je sa značajnim ličnostima savremenog džeza (Arild Andersen, Ferenc Snetberger, Florijan Veber, Ralf Tauner, Rajner Bruninghaus…), nastupao sa brojnim evropskim orkestrima (The London Sinfonietta, Metropole Orchestra, Franz Liszt Chamber Orchestra, Berlin Philaharmonic…), te osvajao prestižne nagrade nemačke džez zajednice (WDR, JTI, ECHO…).

RYMDEN je super grupa kakvu Evropa odavno nije imala. Klavijaturista Buge Veseltoft je tvorac „Novih džez koncepcija“ i vođa istoimenog benda, a basista Den Berglund i bubnjar Magnus Estrem ritmičari najpopularnijeg evropskog džez sastava svih vremena e.s.t. (Esbjorn Svenson trio) i potom uspešni lideri samostalnih kreativnih projekata. Veliku skandinavsku trojku spojila je Bugeova dugogodišnja želja da vodi akustični džez trio. U duhu naziva benda, koji označava svemir, ili univerzum, njihova muzika zasnovana je na tri elementa: melanholičnim i atmosferičnim kompozicijama, dramatičnom ritmičkom punjenju, te virtuoznoj džez svirci najvišeg nivoa. Pored modernog džeza, u njihovoj kreaciji mešaju se i uticaji Baha, filmske muzike i rokenrola, reflektujući sve aspekte skandinavske muzike 21. veka.

Unuk čuvenog bluz-sving trubača Doka Čidema, trubač i kompozitor Teo Kroker bljesnuo je na džez sceni u pratećem sastavu Di Di Bridžvoter, a onda uz podršku čuvene vokalne dive ostvario upečatljivu solo karijeru. Nastupao je na najprestižnijim svetskim festivalima (Roterdam, San Sebastijan, Peruđa) i sarađivao sa zvezdama džeza i pop muzike (Roj Hargruv, Geri Barc, Džej Kol, Vajklif Džin). Poslednji album Star People Nation doneo mu je prvu nominaciju za Gremi, a od aktuelnog izdanja BLK2LIFE / A Future Past, koje predstavlja u Beogradu, očekuje se da nastavi njegov put u vrh savremenog džeza. Album predstavlja zvučnu proslavu Krokerovih afro-korena, uz veliko poštovanje prema džez i fank tradiciji, ali i otvorenost prema savremenim tokovima, poput hip-hopa, repa i neo-soula.

Vaučeri za ulaznice

Ograničen broj vaučera za komplete ulaznica 37. Beogradskog džez festivala se može nabaviti na Ticket Vision blagajni u Domu omladine Beograda. Aktuelna cena vaučera je 3000 RSD, a obuhvata sve koncerte u glavnom programu festivala (13 koncerata).

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter i LinkendIn nalogu




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .