Kultura Vizuelna Umetnost

Kolekcionar Karl Hajnc Rumeni: Bojs za mene nikada nije postao dosadan

MediaSfera

 

 

Sinoć, 27. avgusta, u Goethe-Institutu u Beogradu, dr Ivana Bašičević Antić i dr Selman Trtovac vodili su razgovor sa Karlom Hajncom Rumenim, kolekcionarem koji je za izložbu “Ko neće da misli, leti napolje! – Jozef Bojs i Mangelos – 100 godina i umetnost danas” povodom stogodišnjice rođenja Jozefa Bojsa i Dimitrija Bašičevića Mangelosa, pozajmio Bojsova dela. U galeriji Menjačnica Goethe Instituta su do 18. septembra izloženi 40 signiranih grafika i multipla, 45 signiranih plakata, 50 signiranih poštanskih dopisnica i pozivnica kao i 20 signiranih kataloga-knjiga.




Karl Hajnc Rumeni osvrnuo se na svoje upoznavanje sa likom i delom Jozefa Bojsa: “Još 1972. godine sam shvatio da je taj čovek za mene značajan. Te godine sam se odvezao u Kasel na internacionalnu izložbu Dokumenta, gde je u jednoj prostoriji Bojs napravio svoj koncept direktne demokratije. Imao je kancelariju i hteo je da diskutuje sa ljudima, da direktno razgovara sa njima, o njihovim problemima. Otišao sam do njega i tada sam obezbedio prva dva dela za svoju zbirku. Potom sam dalje skupljao radove Bojsa.  Četiri godine kasnije sam od čuvenog galeriste Erharda Klajna kupio kutiju intuicije za 20 nemačkih maraka. Sve više sam ih nabavljao i uvek vrlo povoljno”.

Govoreći o kutiji intuicije, Rumeni je rasvetlio i neke od karakteristika Bojsovog stvaralaštva:

„Bojs je upravo intuiciju često koristio kao suprotnost racionalnom razmišljanju, smatrao je da i jedno i drugo mora da postoji u čoveku. Logičko mišljenje, ali i intuitivno mišljenje koje često zanemarujemo. Bojsovi radovi imaju karakter buđenja, pozivanja da se razmišlja samostalno. Ti radovi su povod za sopstveno razmišljanje i osećanje. Ona zapravo predstavljaju alat za neki dalji put. Kada vi počnete s tim i kažete da vas zanima to mišljenje, onda zapravo sve dublje ulazite u delo. Sve više i više me je zanimao i to nikada na prestaje. Bojs za mene nikada nije postao dosadan“.

Karl Hajnc Rumeni je istakao i Bojsovu otvorenost: „Bio je je dostupan svim ljudima i uopšte nije bio arogantan. Umeo je sa svakim da razgovara, i mnogi ljudi jesu razgovarali sa njim. Ja sam osećao njegovu veliku harizmu“.

Izložba “Ko neće da misli, leti napolje! – Jozef Bojs i Mangelos – 100 godina i umetnost danas” traje do 18. septembra, a pored Galerije Goethe Instituta, održava se i u Umetničkom prostoru U10 i Novoj galeriji vizuelnih umetnosti NGVU u Beogradu. Pored izložbe, povodom ovog jubileja organizovan je i prateći program s okruglim stolovima, predavanjima, projekcijama filmova i TV emisijama.

U petak, 3. septembra u Umetničkom prostoru U10, u 18 časova biće održan razgovor Zorana Pantelića i dr Ivane Bašičević Antić povodom publikacija „Crveni horizont“ Dejana Sretenovića (kuda.org, 2021), i “The Art of Direct Action – Social Sculpture and Beyond” (Sternberg press, 2019.) . Za četvrtak 9. septembar, zakazan je razgovor o umetnicima sa Biljanom Tomić i Ješom Denegrijem u prostorijama Goethe Instituta. U četvrtak. 16. septembra u galeriji NGVU biće emitovan film “Bojs” i održan razgovor kustosa izložbe, dr Ivane Bašičević Antić i dr Selmana Trtovca, o Mangelosu i umetnosti danas u odnosu na Bojsa.

U okviru saradnje sa Goethe-Institutom u Sarajevu u Zagrebu, izložba će se nakon Beograda u nešto izmenjenom obliku prikazati i u Muzeju savremene umjetnosti u Banja Luci i u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Kustosi i saradnici beogradske izložbe su dr Ivana Bašičević Antić, dr Selman Trtovac, tim U10, i tim NGVU.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter i LinkendIn nalogu




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .