Medijske inicijative

Tviter označio 10 medija iz Srbije koji “sarađuju sa vladom”

MediaSfera

 

 

Tviter je označio zvanične naloge Radio televizije Srbije, televizija sa nacionalnom frekvencijom Pink, Prva, B92 i Hepi, novinske agencije Tanjug, kao i štampanih listova Kurir, Informer, Politka i Srpski telegraf kao “medije koji sarađuju sa Vladom Srbije”.




U saopštenju Tvitera još iz avgusta 2020, kada su ovakva pravila uvedena na toj platformi, navodi se da su mediji povezani sa Vladom oni u kojima država ima kontrolu nad uređivačkom politikom.

Kako se navodi u objašnjenju Tvitera, oznake na profilima povezanim sa državom obezbeđuju dodatni kontekst o tim profilima koje kontrolišu određeni predstavnici vlada, kao i medijske institucije povezane sa državom, ali i pojedinci koji su bliski sa ovom vrstom entiteta.

„Oznake se pojavljuju na stranicama važnih Tviter profila i na tvitovima koje šalju i dele ovi profili. Oznake sadrže informacija o državi sa kojom je profil povezan i informacije o tome da li sarađuju sa predstavnicima vlade ili medijima povezanim sa državom. Pored toga, ove oznake uključuju i male ikonice zastava koje signalizuju status profila kao vladinog profila ili medija povezanog  sa državom“, navodi na zvaničnom sajtu Tviteru. 

Oni dodaju da je njihov fokus na starijim zvaničnicima i entitetima koji su zvanični glas nacije države u inostranstvu, posebno profilima ključnih zvaničnika vlade, uključujući i inostrane ministre, institucionalne entitete, ambasadore, zvanične potparole i ključne diplomatske lidere.

Kada se radi o profilima koji se koriste za lične svrhe i nemaju nikakvu ključnu ulogu na geopolitičkim ili zvaničnim vladinim komunikacijskim kanalima, tada se ne označavaju, dodaje se u objašnjenju.

„Kako se definišu medijski profili povezani sa državom? Profili povezani sa državom definišu se kao platforme preko kojih država vrši kontrolu nad uredničkim sadržajem preko finansijskih sredstava ili indirektnih političkih pritisika, i/ili kontrolom nad produkcijom i distribucijom ovih sadržaja. Profili koji pripadaju medijskim entitetima povezanim sa državom, njihovim urednicima, i/ili starijim članovima osoblja mogu biti označeni“, objašnjavaju iz Tvitera,

Medijske organizacije sa uredničkom slobodom, koje finansiraju države, dodaje se, kao što su BBC u Ujedinjenom Kraljevstvu ili NPR u SAD, se ne definišu kao medijski profili povezani sa državom.

Novinar BIRN-a Radmilo Marković, koji je uočio ovu promenu na Tviteru kada su u pitanju mediji iz Srbije, kaže za Cenzolovku da obeležavanje velikog broja domaćih medija da „sarađuju sa Vladom Srbije“ neće ništa promeniti u njihovoj uređivačkoj politici, jer im to obeležje neće umanjiti ni prihode niti povlašćen položaj u državi.

„Za ljude koji iole redovno prate medije, nije nikakvo iznenađenje da ti, formalno privatni mediji, ‘sarađuju sa Vladom’, pošto oni zapravo nisu ništa drugo do partijska propagandna glasila. Upadljivo je da među označenim medijima nedostaju još neki veći – poput Večernjih novosti, lista Alo ili Objektiva – i dosta manjih, tako da je slika, kada se svi oni stave na gomilu, zbilja poražavajuća po medijsku sliku u zemlji“, objašnjava Marković i podseća da udeo publike na Tviteru nije veliki, tako da štete po ugled ovih medija gotovo da i neće biti.

Pored naloga medija, ovom novinom obuhvaćeni su i pojedinci, poput urednika ili uglednih novinara, koji su povezani sa označenim medijskim subjektima.

Postavlja se pitanje kriterijuma koje je Tviter uzeo u obzir.

„I dok je na prvi pogled očito da svi označeni mediji i te kako zaslužuju takvu etiketu, ostaje nejasno na osnovu čega je Tviter ovo odlučio: nedostaje informacija o tome koje je podatke Tviter koristio da bi obeležavao ovakve medije. No, kako god, mislim da Tviter ovim potezom građanima Srbije nije otkrio ništa novo, niti će bilo šta promeniti u ponašanju ovih medija“, smatra Marković.

Tviter navodi da ubuduće ovi nalozi neće imati podršku mreže u smislu preporuka, obaveštenja (notifikacija) i pretrage.

Nova praksa se zasad primenjuje i za naloge iz Kine, Francuske, Rusije, Ujedinjenog Kraljevstva, SAD, Kanade, Nemačke, Italije, Japana, Kube, Ekvadora, Egipta, Hondurasa, Indonezije, Irana, Saudijske Arabije, Srbije, Španije, Tajlanda, Turske i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Kako najavljuju na ovoj društvenoj mreži, lista zemalja će biti produžena.

Oznaku medija koji sarađuje sa državom od sada nose i poznati svetski medijski servisi, kao što su ruski Sputnjik i RIA Novosti, iranska agencija Irna ili kineska CCTV.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter i LinkendIn nalogu




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .