MediaSfera
Tri dana nakon emitovanja emisije „Srpska majka“ iz serijala „Junaci doba zlog“ video koji je imao pola miliona pregleda na YouTube kanalu N1 televizije je uklonjen na zahtev korisnika „Ceca Music“ zbog navodnog kršenja autorskih prava.
„Odgledaće je još milioni, jer nas niko i ništa neće zaustaviti da građanima Srbije, novinarski profesionalno, prezentujemo i biografiju žene koja želi da iz sećanja ovog naroda izbriše sopstvenu neestradnu prošlost“, navedeno je u saopštenju Audio i video produkcije JSP, autora serijala „Junaci doba zlog“ koji se emituje na TV N1.
Poštujući profesionalne standarde, dužnu novinarsku pažnju, te uključujući i konsultacije sa svojim pravnim zastupnicima, ne bi li izbegli sve zamke “autorskih prava” ili zaštite “lika, dela i žiga”, šta god podrazumevalo to na šta se pevačica pozivala, Audio i video produkcija JSP, zbog pretnji i pritisaka Svetlane Ražnatović, u tom smislu je sa maksimalnim oprezom pristupila objavljivanju emisije “Srpska majka”, navode iz produkcije JSP. Dva dana od emitovanja, na zahtev zvaničnog YouTube kanala “Ceca music”, posle 526.000 pregleda samo na ovoj mreži, emisija je skinuta sa YouTube kanala emitera, televizije N1.
Kako su istakli, isključivi cilj emisije „Srpska majka“, kao i svih prethodnih iz serijala “Junaci doba zlog”, bio je i jeste javno informisanje, odnosno kritički prikaz javnih ličnosti koje su imale ili imaju svojevrsni uticaj u javnosti, te da u skladu sa „pozitivnim propisima naše države proizvodnja i ove emisije predstavlja izraz slobode izražavanja autorskog tima, koja nije ograničena saglasnošću gospođe Ražnatović, javne ličnosti čiji postupci mogu biti predmet javne kritike u svakom slobodnom demokratskom društvu“, dodajući da tako tumače ovdašnji Zakon o javnom informisanju.
Emisija “Srpska majka”, kao i ceo serijal “Junaci doba zlog”, originalni je autorski projekat gde se uz pomoć video klipova, citata iz medija, autorskih tekstova aktera serijala ili, kao u slučaju Svetlane Ražnatović – isečaka sa koncerta ili spotova gradi profil ličnosti, bez izuzetka, u skladu sa pozitivnim propisima Republike Srbije, između ostalog i Zakonom o autorskim i srodnim pravima, naglašavaju iz ove produkcije.
Prema tom zakonu (član 49) dozvoljeno je, ističe se u saopštenju JSP, bez dozvole autora i bez plaćanja autorske naknade umnožavanje, kao i drugi oblici javnog saopštavanja kratkih odlomaka autorskog dela (pravo citiranja), odnosno pojedinačnih kratkih autorskih dela, pod sledećim uslovima:
1) da je delo objavljeno;
2) da se pomenuti delovi, odnosno kratka dela, bez izmena, integrišu u drugo delo ako je to neophodno radi ilustracije, potvrde ili reference, uz jasnu naznaku da je reč o citatu i u skladu sa dobrim običajima;
3) da se na pogodnom mestu navede ko je autor citiranog dela, koji je naslov citiranog dela, kada je i gde je citirano delo objavljeno, odnosno izdato, ukoliko su ti podaci poznati.
Iz Produkcije JSP poručuju – sve smo to ispoštovali.
„Smatramo posebno apsurdnim pozivanje na Zakon o žigovima jer Audio produkcija JSP, radeći ovu emisiju, nije za cilj imala promet robe i usluge pod imenom Svetlane Ražnatović niti je planirala da iskoristi njen znak, brend, žig ili šta li već, za označavanje robe i usluge u klasama u kojima je gospođa Ražnatović podnela prijavu za priznanje žiga“, naglašavaju iz ove produkcije.
U saopštenju se dalje dodaje da je, ne želeći da se suoči sa istinom o sebi, Svetlana Ražnatović suspendovala pravo i onima koji bi da se upoznaju sa burnim životom „folk dive“. „Ponaša se kao stari hrast čija krošnja baca veliku senku koja se u tišini pomera u krug: Ceca veruje da u toj senci može da opstane samo idilična slika o njoj i ništa drugo sem, eventualno – tišine“, navode iz produkcije JSP.
Audio i video produkcija JSP saopštila je i da će učiniti sve da emisiju povrati na You tube kanal i „da istina o Svetlani Ražnatović, koliko ona god žmurela pred njom“, dopre do svih zainteresovanih.
„Čak i po cenu da se napravi potpuno nova dokumentarna emisija koja će oslikati njen turbulentan život u kome se prepliću uspesi i neuspesi, ratni zločini i koncerti, ogrlice i “nanogice”, kriminalci i političari. Iz koje će se, kao i iz “zabrane” “Srpske majke” jasno videti da životi i javnih ličnosti nisu kompilacija mudrih izbora i dobrih odluka, već zbir svih poteza koje su vukli tokom svog života“, zaključuje u saopštenju Audio i video produkcije JSP.
Podsetimo, pre nego što je emisija „Srpska majka“ emitovana, pravni zastupnik Svetlane Cece Ražnatović je najpre redakciji TV N1, a potom i Audio video produkciji JSP uputio zahtev da se ne emituje, poručujući da će u suprotnom „Svetlana Ražnatović biti prinuđena da pokrene odgovarajuće sudske postupke kako bi zaštitila svoj lik i delo“.
„Ne postoji bilo ko o kome vi ne smete da pišete. Mi se ne bavimo njenom estradnom karijerom, već onim što niko ne može da zaštiti žigom, a to je deo te njene neestradne karijere. Ona je toliko važna ličnost da se nikada niko nije bavio njom na ovaj način, biografski gledano“, rekla je, između ostalog, uoči emitovanja jedna od autorki serijala Jovana S. Polić.
Serijal je rađen po knjizi „Junaci doba zlog“ Slaviše Lekića, a kao koscenaristkinje potpisuju se Sanja Lončar i Jovana S. Polić, piše N1.
Nasilje, pljačke, mafijaši
Serijal „Junaci doba zlog“ i poslednja epizoda posvećena pevačici Svetlani Ražnatović samo je podsetila starije gledaoce na neke detalje iz njene kontroverzne biografije, dok je onim mlađim, verovatno po prvi put otkrila ko je zapravo ova „najveća balkanska zvezda“ i na čemu počiva taj vanserijski uspeh jedne, prema mišljenju prosečne interpretatorke, osrednjeg talenta.
Kriminalna prošlost, obiman policijski i sudski dosije folk pevačice Svetlane Cece Ražnatović, udovice komandanta paravojne formacije „Tigrovi“ Željka Ražnatovića Arkana, u žižu javnosti vratila je poslednja epizoda prve sezone serijala „Junaci doba zlog“, autora Slaviše Lekića i Jovane Polić, pod nazivom „Srpska majka“.
Već u prvim minutima, postalo je jasno zašto je „srpska majka“ imala potrebu da zabrani emitovanje, očigledno svesna da bi jedna takva retrospektiva u sekundi mogla da sruši svu kič mitologiju koju je godinama unazad, uz pomoć namasovnijih medija, gradila o sebi. Koliko je bila uspešna o tome verovatno najbolje govori podatak da većina njenih najmlađih fanova nikada nije čula ni za jedan kompromitujući detalj iz njene biografije. Sa druge strane, oni stariji su imali priliku da se podsete svega onoga što su možda zaboravili i potisnuli.
Naime, Ražnatović se više puta našla na meti istražnih organa, a dela koja su joj se stavljala na teret u najmanju ruku bi se mogla opisati kao teški kriminal. Epilozi gotovo svih nisu bili ni u zakonskim ni u zdravorazumskim, a u javsnoti se nateoa utisak da je iz svake nove sudnice izlazila sa novim hiljadama obožavalaca. Da li bi u tome uspela bez razrađene medijske mašinerije, koja u punoj pari radi već tri decenije, i bez podrške i simbioze s političkom „eliteom“ suvišno je komentarisati, piše portal Nova.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter i LinkendIn nalogu
Dodaj komentar