Književnost Kultura

Booking u Kulturnom centru Grad – osveženje na našoj kulturnoj sceni

MediaSfera

 

Piše: Ana Batrićević

Foto: Ana Batrićević

 

 

Od sredine juna u Kulturnom centru Grad počeo je novi program pod nazivom Booking, koji sudeći prema posećenosti i sjajnim reakcijama publike i učesnika predstavlja pravo osveženje na našoj kulturnoj sceni.




U pitanju je platforma posvećena predstavljanju domaće i regionalne književne produkcije, negovanju stvaralaštva mladih, ali i već afirmisanih stvaralaca domaće književne scene. Booking prati aktuelne teme iz oblasti književnosti, posvećujući istovremeno pažnju i drugim vrstama umetnosti, a do sada je u letnjoj bašti KC Grad  održano pet Booking događaja.

Booking 1: Poezija laureatkinja nagrade “Mladi Dis”

Na prvom Booking-u u KC Grad  gostovale su četiri pesnikinje: Milica Špadijer, Maša Seničić, Aleksandra Jovanović i Milica Rosić, laureatkinje književne nagrade “Mladi Dis”. One su čitale svoju poeziju, a sa publikom su podelile i odlomke iz dela svojih omiljenih autora, kao i mišljenja o nagradama koje se dodeljuju mladim autorima.

Nagrada „Mladi Dis“ dodeljuje se na godišnjem nivou u okviru manifestacije „Disovo proleće“ za najbolju neobjavljenu zbirku pesama autora starosti do 31 godine. „Disovo proleće“ održava se u Čačku počevši od 1964. godine, u čast poznatog srpskog pesnika Vladislava Petkovića Disa (1880–1917), koji je rođen u Zablaću nadomak Čačka. Trideset i prva godina uzeta je kao starosna granica za autore jer je Dis upravo u tim godinama objavio svoju prvu zbirku pesama „Utopljene duše“.

Svoje utiske o Booking-u, pesnikinja Milica Špadijer, koja je i moderirala razgovor, opisala je ovako: „Sam koncept Booking-a mi se čini sjajan, kao i ambijent u kojem se književne večeri održavaju. Nismo ranije imali priliku da prisustvujemo tako zanimljivom programu toliko često, naročito ne od početka pandemije, tako da imam osećaj da smo svi jedva čekali Booking iako toga možda nismo ni bili svesni.“ Milica Špadijer je dodala da je „značaj ovakvih događaja za poeziju danas na ovim prostorima ogroman – poezija već duže od 10 godina živi i noćnim životom Beograda i to je divan spoj koji treba da nastavi da postoji jer, iako će onaj ko hoće da čita i piše poeziju to raditi svakako, ovako će i oni stidljiviji imati podsticaj da se oslobode i podele svoju poeziju sa drugima.“ Pri tome je istakla da se nada da sa oslobađanjem od treme neće doći i do oslobađanja od obaveza koje pesnici imaju prema poeziji i čitaocima.

Booking 2: Predstavljanje nove poeme “Deca” Milene Marković

Na drugom po redu Booking-u predstavljena je nova poema “Deca, naše uvažene pesnikinje, autorke drama i scenaristkinje  Milene Marković, u izdanju Izdavačke kuće LOM. Pored autorke, na ovom događaju su govorili i Zvonko Karanović, urednik PPM Enklava i Flavio Rigonat, urednik Izdavacke kuce LOM.

Deleći svoje impresije o Booking-u Flavio Rigonat je istakao: „Poezija jeste ono prvo u književnosti, od davnina. Ovakvi projekti su podsticaj mladima da pišu poeziju i nađu umetnika u sebi. A važno je što poezija nije kurentna roba i što ti mladi ljudi neće pomisliti kako bi to mogli da unovče, što i jeste neki put ka prosvetljenju.“

Booking 3 Predstavljanje zbirke poezije “Mi, marije” Marije Dragnić

Treći događaj u okviru Booking-a bio je posvećen predstavljanju nove zbirke poezije pesnikinje i profesorke engleskog jezika i književnosti , Marije DragnićMi, marije” u izdanju izdavačke kuće PPM Enklava. Na događaju su pored autorke govorili i pesnikinje Radmila Petrović i Maša Seničić, i pesnici Vladan Krečković i Šimon Tsubota. 

Govoreći o Booking-u, pesnik Vladan Krečković je istakao: „Mislim da postoje tri stvari koje Booking čine značajnim događajem. Prva je da se posle pandemije ponovo uspostavi ritam održavanja događaja koji su u vezi sa poezijom, događaja koji okupljaju veliki broj ljudi, što je prethodnih nekoliko Booking-a i pokazalo. Kada je već reč o tome da se nalazimo u periodu posle pandemije, jako je dobro što je Booking na otvorenom. Prostor u KC Gradu je jako pogodan za organizaciju ovakvih događaja. Druga stvar  je to što Booking ne okuplja samo pesnike iz Srbije, već i iz regiona. Deo smo jedne veće scene koju treba posmatrati kao jednu, jer, bez obzira na to što mi administrativno govorimo različitim jezicima, ipak se najbolje razumemo sa ljudima iz regiona. Treća stvar je činjenica da će buduća izdanja Booking-a okupiti i autore koji ne dolaze nužno iz akademskog miljea, iako smo do sada u programu jedino imali autore koji su filolozi po struci. Zato mislim da je Booking dobra platforma koja okuplja autore koji su se školovali za svoj poziv, ali i one koji su poeziju učili alternativnim putem, na radionicama ili koji su jednostavno „sami svoji majstori“.“

Pesnikinja Maša Seničić istakla je: „Bila sam na nekoliko Booking-a do sad, a učestvovala sam na čak dva, tako da je moj utisak podržan iskustvima sa obe strane stola: mnogo posetilaca, slučajnih susreta i čitanje/slušanje poezije u atmosferi koja je odmereno ozbiljna i dovoljno ležerna.“ Razmatrajući značaj Booking-a za poeziju na ovim prostorima danas ona je rekla: „Mislim da je važno da se književni događaji pomere iz predvorja institucija i/ili formalnih, napornih okruglih stolova u višenamenske kulturno-umetničke gradske prostore koji primaju i namerne i slučajne goste – a upravo to se dešava proteklih godina. Booking je pravi, sveži, letnji primer ove prakse.“ Osvrnuvši se na savremenu poeziju u regionu, ona je podvukla da je poezija postala važan deo popularne kulture u regionu, pre svega među mladima, kao i da joj je drago zbog toga jer, kako kaže: „Poezija i zaslužuje da bude dinamična, demistifikovana, čitana naglas. Da bude živa.“

Booking 4 Predstavljanje zbirke poezije “Isus među dojkama” Vladane Perlić

Naredni, četvrti Booking bio je rezervisan za prezentovanje zbirke poezije “Isus među dojkama” u izdanju Izdavačke kuće LOM, čija je autorka Vladana Perlić, mlada nagrađivana pesnikinja, spisateljica i diplomirana profesorka francuskog jezika i književnosti iz Banja Luke.

Pored autorke, o njenoj zbirci pesama govorili su i pesnikinja Radmila Petrović, Maša Tomanović, književna teoretičarka i urednica u izdavačkoj kući Darma Books, pesnik Nikola Đurica i urednik PPM Enklava i pesnik Zvonko Karanović.

Booking 5 Predstavljanje pesničke knjige “Temelji čega tačno” Irene Plaović 

Peti po redu Booking bio je posvećen poeziji Irene Plaović i predstavljanju njene nove pesničke knjige “Temelji čega tačno”, koju je nedavno objavila izdavačka kuća Bitije.

Razgovor je vodila Gordana Lasković, mlada profesorka srpskog jezika i književnosti, a pored autorke, na Booking sceni govorili su i urednik knjige Rastko Lončar, pesnikinja Tijana Savatić, Miloš Živković, pisac i urednik domaćeg You Tube kanala o književnosti – Bookvalisti, dok se ispred izdavačke kuće Bitije publici obratio njen osnivač, Denis Tul. 

Pisac i dramaturg Filip Grujić, koji je do sada ispratio dva Booking-a, naglasio je da je oba puta u publici video mlade i malo manje mlade ljude koji se, kako kaže: „U najpozitivnijem smislu “lože” na poeziju, na književnost, lože na druženje sa drugim mladim i malo manje mladim ljudima koje upoznaju te večeri.“ Tome je dodao da je uvek lepo kad se vidi da se spajaju stolovi i da za jednim stolom sede ljudi koji su se tek upoznali.

On smatra da je svaka vrsta popularizacije poezije i književnosti dobra, zato što ohrabruje mlade ljude da pišu, ukoliko već imaju tu potrebu, ali ne samo da pišu, već i da se udružuju s drugim ljudima, daju komentare i dobijaju povratne reakcije. Poezija je, prema njegovim rečima očigledno, u velikom uzletu, tu su sjajne izdavačke kuće PPM Enklava, LOM, Treći Trg, a sa njima i manifestacije poput Booking-a zbog kojih, kako je slikovito opisao: „Poezija opet postaje seksi.“ Uživa u sve većoj i široj sceni, na njoj, prema njegovim rečima, zaista ima svega, od sjajnih autora i autorki, do nekih manje uspešnih. Konačno, Filip je zaključio da je važno da na poetskoj sceni danas na ovim prostorima postoji konkurencija, a to je ono što joj je dugo nedostajalo.

Najava narednih Booking večeri

U nedelju, 11. jula od 15 do 23h biće održan letnji Gradski sajam knjiga gde će posetioci imati priliku da uživaju u sniženim cenama i popustima domaćih izdavačkih kuća, koje će predstaviti izdanja svoje, kako stare, tako i aktuelne produkcije, a očekuju vas i neformalna druženja sa urednicima i domaćim piscima koji će potpisivati svoje knjige, a učestvovaće Izdavačka Kuća Geopoetika, PPM Enklava, Treći Trg & Srebrno drvo, Ammonite Books, Štrik, Areté, Sumatra izdavaštvo, NoRules Izdavaštvo, Radni sto, Književna radionica Rašić, Darma Books, Čigoja Štampa, Besna Kobila, FMK knjige, Izdavačka kuća Odiseja, IPC Media…

Sedmi Booking, 14. jula od 17h u KC Grad, zajedno sa mladim pesnicima izdavačke kuće PPM Enklava i učesnicima pesničkih radionica, donosi nam video-izložbu i tribinu na temu „Poezija danas”. Predstaviće se polaznici radionica Zvonka Karanovića koji će i čitati svoju poeziju, biće razgovora o motivaciji i potrebi za kreativnim izrazom, a očekuje nas i muzički deo sa Jelenom Žugić na akustičnoj gitari i DJ set sa Endž & Kiki.

Na osmom po redu Booking-u u nedelju, 18. jula od 19 sati u KC Grad, biće predstavljena nova zbirka poezije Marka Tomaša “Skratimo priču za glavu”, objavljena u izdanju izdavačke kuće LOM. Prema rečima autora, njegove nove pesme će ovom prilikom biti promovisane „u formi nekakvog poetskog kabarea“. Kako Marko Tomaš najavljuje: „Kabare će se, kako to obično i biva sa svim stvarima u mom životu, pretvoriti u lakrdiju pa je to razlog više da vjerujem da neće biti dosadno“. Govoreći o značaju poezije za današnje društvo, ovaj pesnik istakao je: „Poezija, dugo to već tvrdim, mora doći k ljudima. Mislim da smo predugo podcijenjivali publiku i tu se stvorio neki čudan odnos prema poeziji a ona je morala kad tad izaći iz bjelokosne kule u koju je zarobljena i vratiti se na ulicu, u kavane, prosto, tamo gdje je nastala. A javilo se jako puno novih, svježih poetskih glasova  s kojima se može izravno komunicirati. To nije mala stvar u cijeloj priči.“

Svoj lični stav prema poetskom stvaralaštvu Marko Tomaš opisuje ovako: „Poezija mi je upropastila život pa sam joj odlučio uzvratiti istom mjerom. Uglavnom mi ne ide, žilava je to, drevna duhovna disciplina, Sad se povlačim okolo i pokušavam podmititi neke ljude time što reklamiram kao poeziju. Pokušavam iskamčiti što bolje mjesto u sanatoriju za one čije je ludilo izazvalo previše nesistematiziranog znanja.“ Prema rečima pesnika Marka Tomaša, Beograd je sa Booking programom dobio jednu novu, jako važnu platformu za promovisanje književnosti. Kako on ističe: “Kao i za sve drugo, stvarnu težinu cijele priče odredit će njezin kontinuitet, a za sada sam dojma da su stvari iznimno dobro posjećene i organizirane“.

Jelena Pavlović, iz produkcije Kulturnog centra Grad, autorka projekta, kaže da je dobar odziv publike pokazatelj koliko je ljudima nedostajala interakcija uživo. “Sa mnogim izdanjima novije književne produkcije upoznali smo se kroz digitalna i onlajn druženja, ali izgleda da nam je svima jasno koliko su važni susreti u zajedničkom fizičkom prostoru koji su nam za vreme pandemije bili oduzeti. Još ako se uzme u obzir da nas ne povezuju samo saradnje nego i poznanstva i prijateljstva, onda je zajednička energija još življa. “

Govoreći o konceptu ovog programa i narednim planovima Jelena kaže: “Za sada uživamo u mogućnosti okupljanja u fizičkom prostoru, a verujem da će Booking kao umetnička platforma doživeti i svoj digitalni oblik s obzirom na okolnosti i  ubrzanja koja nam se svakodnevno nameću. Ono što je važno, a što se već ispunjava kao jedan od ciljeva su međusobno upoznavanje i povezivanje različitih ljudi, i Booking kao otvoreno, slobodno mesto za razgovore u dobroj energiji”.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter i LinkendIn nalogu




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

22. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .