Vruće teme

Ljotićevske koračnice nisu poezija Momčila Nastasijevića

MediaSfera

 

 

Sporne pesme koje su se našle na programu svečane proslave Dana pobede nad fašizmom i uzburkale javnost, koja je u njima prepoznala koračnice Ljotićevih jedinica iz Drugog svetskog rata, teško da se mogu naći među poezijom Momčila Nastasijevića, kako to tvrde organizatori manifestacije i kako je, nezvanično, navedeno u scenariju koji je tročlana Vladina komisija izabrala kao najbolji.




Izvođeni stihovi, kao jedine nepotpisane pesme, mogu se naći u zbirci „dobrovoljačke lirike“ – Tvrđava, ali nikako ne pod Nastasijevićevim imenom. U mnogim drugim izvorima, mnoge od izvođenih pesama prepoznatljive su kao koračnice Ljotićevog oslobodilačkog korpusa i mogu se, čak i na Jutjubu, čuti u izvođenju različitih neonacističkih i fašističkih bendova, piše “Danas”.

Uvidom u zbirku poezije Tvrđava (Iskra, Minhen 1977, drugo, dopunjeno izdanje) ustanovili smo da pesme izvođene na svečanosti nemaju potpisanog autora, isto kao što ni na pomenutoj ceremoniji autori čitanih stihova nisu imenovani.

Organizatori, pak, ne odustaju od opravdanja da su za prigodnu priliku izabrali dela poznatog pesnika Momčila Nastasijevića, čiji su stihovi „nepravedno zloupotrebljeni“, nakon njegove smrti, te da ih nikako ne treba vezivati za ljotićevski ideologiju, kako nam je to objasnio jedan od članova tročlanog žirija koji je scenarija birao, istoričar Dejan Ristić.

Juče, međutim, Ristić nije želeo da daje dalje komentare na današnje otkriće, o kome bruje i društvene mreže, sa objašnjenjem da je svoj stav izneo i da više „tu stvar nema potrebe produbljivati“.

Kako navodi istoričarka Milena Repajić, autor pesme „Mrtvi niste“ je Dimitrije Dima Narandžić, Ljotićevog jurišnik iz Trećeg jurišnog bataljona, o kome hvalospeve pišu i Ljotićeve novine „Srpski dobrovoljac“.

– U Sabranim delima Momčila Nastasijevića nisam uspela da nađem nijednu od pesama recitovanih na akademiji. Ali ih jesam našla na modernim neonacističkim kompilacijama „pobedničkih pesama srpskih dobrovoljaca“, i u časopisu „Srpski dobrovoljac“ iz 1943. i 1944. godine. Tu se kao autor pesme „Mrtvi niste“ pominje izvesni Dimitrije Dika Narandžić, kaplar-dobrovoljac Trećeg dobrovoljačkog odreda ljotićevskog SDK. Svi ovi fašistički konteksti, kako ratni, tako i savremeni, nekako su promakli organizatorima svečane akademije, koji su umesto očiglednog izbora poput „Po šumama i gorama“, ostarelim partizanima u publici predstavljali ljotićevsku poeziju i četničku ikonografiju. Skoro pa deluje kao da je namerno i u skladu sa tridesetogodišnjim revizionizmom, navodi istoričarka i članica Predsedništva Partije radikalne levice.

Kako dodaje, odbrana da su ljotićevske pesme na svečanoj akademiji povodom Dana pobede nad fašizmom „zapravo pesme Momčila Nastasijevića“, osim što je netačno, je „smešna zamena teza“.

– Baš za tu prigodu su organizatori našli za shodno da iz Ljotićevih kandži izvlače pesme koje tobože nikakve veze sa njim i njegovim fašistima nemaju, i da baš 9. maja u program ubace pet pesama koje je su koristile srpske SS trupe i koje danas distribuiraju neonacisti. Sa sve umetnutom „Krvavom bajkom“ o streljanju kragujevačkih đaka koje su na pogubljenje vodili isti ti ljotićevci. Pri tome se u čitavom programu jedva pominju partizani koji su u toj antifašističkoj borbi pobedili, na slikama i u govorima su izjednačeni sa četnicima, i ne čujemo ni jednu jedinu partizansku pesmu. Argument „te pesme su starije od LJotića“ neodoljivo podseća na „svastika je stari indijski simbol“, ili „za dom spremni je stari hrvatski pozdrav“, tanke i providne pokušaje rehabilitacije fašizma u procesu kontrarevolucije posle 1990, zaključuje Repajić.

Izvor: “Danas”.




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .