Film / TV

Rade Šerbedžija: Vreme jugoslovenskog Crnog talasa je iznedrilo FEST

MediaSfera

 

 

Drugog dana 49. Međunarodnog filmskog festivala – FEST, u subotu 8. maja, na konferenciji za medije govorio je Damir Handanović, direktor Centra Beogradskih festivala – CEBEF, glumac Rade Šerbedžija, dobitnik počasne festivalske nagrade „Beogradski pobednik”, članovi ekipa dugometražnih ostvarenja „Ribanje i ribarsko prigovaranje”, „Živ čovek”, „Zastoj”, kao i kratkih filmova „Pred nama” i „Porodični odmor”.




Direktor CEBEF-a Damir Handanović najavio je novu saradnju ove institucije sa glumcem Radetom Šerbedžijom i kazalištem Ulysses. Nakon saradnje 2019. na realizaciji predstave „Antigona” na BELEF-u, u septembru 2021. će biti realizovan novi ozbiljan produkcijski poduhvat,  po prvi put u Beogradu.

Rade Šerbedžija je pohvalio organizaciju FEST-a za hrabrost: „Trebamo unatoč svemu pokušati održavati ritam naših života. Potrebe našeg tijela i duha. Zato vam ja čestitam”. O nagradi „Beogradski pobednik”, doajen glume sa ovih prostora je rekao: „Za mene ova nagrada znači užasno mnogo. Znači prije svega pripadnost jednoj kulturi koja ima svoje ime i prezime: to je kultura južnoslavenskog naroda. U našoj zemlji Jugoslaviji sam imao čast da igram u filmovima majstora, iz vremena jugoslovenskog Crnog talasa, koje je zapravo iznedrilo FEST. U tom smislu sam jedan od predstavnika jugoslovenskog filma”. Šerbedžija je komentarisao i svoje učešće u filmu „Ribanje i ribarsko prigovaranje” Milana Trenca, koji se premijerno u Srbiji prikazuje na FEST-u: „Iznad svega me fascinirao panslavizam. Petar Hektorović je bio istinski panslaven – govorio je o ujedinjenju Slavena, da je taj slavenski narod veliki narod, i da govori najvećim jezikom na svijetu“.

Reditelj Milan Trenc je, između ostalog, govorio i o saradnji sa Radetom Šerbedžijom na filmu: „Rade mi je kroz niz telefonskih razgovora dao nekoliko natuknica za film, koje su ga zapravo kompletno promijenile. Ja i Rade u ovom filmu smo stvarno suradnici. Meni se nikad nije desila takva sinergija kakvu sam imao s njim. Bio je to jako naporan projekt, ali sve je bilo radi toga da ja i on provedemo u djelo tu stvar, koju nam je zapravo Petar Hektorović iz neke druge dimenzije dao u amanet da napravimo”.

Oleg Novković, reditelj filma „Živ čovek” sa Nikolom Đuričkom i Nadom Šargin u glavnim ulogama, o radu na filmu je rekao: „Glumci su najznačajniji za moje filmove, jer su oni ti koji predstavljaju likove, za koje gledaoci moraju da poveruju da su živi ljudi i interesantne ličnosti. Da bi se glumci uskladili i došli do sviranja u istom violinskom ključu, neophodne su probe i da se sažive sa tim likovima,  da ih nose u sebi. Pravi odnos između reditelja i lika nikad nije direktan i uvek ide preko glumca. Tako radim u svim svojim projektima, a u ovom je to bilo posebno zadovoljstvo. Glavna uloga je od samog početka pisana za Đurička.”

Nikola Đuričko je rekao da je uloga u ovom ostvarenju jedna od najvećih koje je imao na filmu, te da je imao veliku mogućnost da pokaže nijanse lika. „Đela je trpni junak i život mu se odvija pred očima. Ako malo pažljivije analizirate film, videćete da zapravo glumački ansambl nosi to što Đela gleda, šta je njegov život. U tom smislu oni su meni bili jako potrebni, a naravno Nada Šargin u prvoj liniji. Te probe sad zvuče kao neka čarolija, ali snimanja su često vrlo tehnička stvar i nema vremena za istraživanje i sticanje poverenja koje je potrebno. Jedino u prijatnoj, bezbednoj kreativnoj atmosferi može da se ostvari pun potencijal”.

Nada Šargin je o svojoj ulozi u filmu rekla: „Sunčica je žestoka, zanimljiva, zabavna, ali i teška. Svoja, hrabra, i inspirativna. Meni su likovi Milene Marković, koje igram kod Olega, inspiritivni zato što imaju žestinu i idu dalje, bore se. Najbolja mi je bila Olegova prva rečenica koju je rekao na pripremama – Sunčica je sunce, a svi oko nje su tu negde. To mi je odmah bilo jasno”.

Slovenački film „Zastoj” na FEST-u ima svetsku premijeru, a reditelj Vinko Moderndorfer je izrazio zadovoljstvo što će prvo prikazivanje filma biti baš na ovom festivalu. Moderndorfer je o svom ostvarenju rekao:  „Glavna ideja i suština filma je problem empatije. MIslim da je to problem ovog sveta: ne samo slovenskog, nego svih nas. Ovom divljem kapitalističkom vremenu baš to nedostaje. Kapitalizam ubija ljude – uhvati ih i istroši, a onda ih baci. Na neki način pristajemo na ovo vreme bez empatije, svako ide u svom pravcu, mislimo da se sve može kupiti. Za sve mislimo da su neke vrednosti u životu, osim života samog”.

U kratkom filmu „Pred nama”, jednu od poslednjih uloga na velikom platnu odigrala je legendarna jugoslovenska i hrvatska glumica Mira Furlan. Reditelj filma Aleksandar Adžić je o toj saradnji rekao: „Vreme provedeno sa Mirom je bilo divno, kao sa svakim posebnim čovekom. To je i trenutak učenja, kada se susretnete sa ljudima koji su uvek mladi. Mislim da smo uspeli, u tom vremenu, da napravimo atmosferu u kojoj je čitava ekipa imala zadovoljstvo”.

Maja Šuša, glavna glumica u kratkometražnom filmu „Porodični odmor” o projekciji na 49. FEST-u je rekla: „Mislim da je predivna stvar što je FEST uveo kratke filmove u svoj program. S obzirom da se bavim festivalom kratkom filma, volim ga i žao mi je kad on ostane po strani. Ovo je stvarno velika stvar, da imamo priliku da na velikom platnu, u velikoj sali, prikažemo svoj film”.

Trećeg festivalskog dana, u nedelju 9. maja u 19h u Kombank dvorani, na programu je premijera kratkog filma „Porodični odmor” rediteljke Katarine Koljević. Istog dana u 9 časova u Domu omladine Beograda, publika će moći da pogleda reprizu filma “Ribanje i ribarsko prigovaranje”, dok će „Živ čovek” reprizno biti prikazan u Kombank dvorani (11:30) i Sali IMAX bioskopa Cinplexx Galerija Belgrade (14h). Repriza kratkometražnog ostvarenja “Pred nama” zakazana je za 11:30 u Sava Centru.




Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .