Medijske inicijative

Ne, Titova sahrana nije „drugi najgledaniji događaj” u 20. veku

MediaSfera

 

 

 

Sahrana bivšeg predsednika Jugoslavije Josipa Broza Tita po mnogo čemu bila je posebna i neponovljiva. S druge strane, podatak da se radilo o „drugom najgledanijem događaju u 20. veku” (navodno, posle sletanja Misije Apolo 11 na Mesec) izmišljen je u domaćim medijima.




Neutemeljenu informaciju, bez ijednog egzaktnog podatka (procene koliko je ljudi zapravo gledalo prenos, na primer) ili relevantnog izvora, početkom meseca nekritički je preneo čitav niz medija u zemlji i regionu. „(VIDEO) Da li ste znali da je Titova sahrana DRUGI NAJGLEDANIJI DOGAĐAJ 20. VEKA?”, upitao je Blic. Sedmominutni video-snimak na koji upućuje naslov teksta ni u jednom trenutku ne sadrži informaciju o gledanosti TV prenosa same sahrane, analizira FakeNew Tragač.

„Titova sahrana je direktno prenošena preko televizije u Jugoslaviji i još 16 zemalja sveta, a u nekoliko zemalja je naknadno emitovan ceo snimak ili važniji delovi sahrane, zbog čega je prema podacima Evrovizije proglašena za drugi najgledaniji događaj u 20. veku, odmah posle sletanja Misije ‘Apolo 11’ na Mesec, jula 1969. godine”, objavljeno je na portalu B92. Ovakva interpretacija, međutim, iz više razloga ne može biti validna.

Prvo, nijedan događaj nije proglašen najgledanijim „prema podacima Evrovizije”. Evropska radiodifuzna unija (European Broadcasting Union), zadužena za Evroviziju i Evroradio, ne beleži takvu statistiku, potvrdila je FakeNews Tragaču menadžerka za komunikacije ERU-a Kler Rejnford. Prema njenim rečima, ova institucija se ne bavi procenom gledanosti televizijskih prenosa i u Uniji ne znaju da postoji bilo kakav izveštaj ili dokument koji bi potkrepio pisanje srpskih medija.

Drugo, iako nije jednostavno precizno utvrditi masovnost televizijske publike u 20. veku, sasvim je sigurno da u trenutku Titove sahrane sletanje Misije Apolo 11 na Mesec više nije bio najgledaniji TV prenos na svetu. Ovaj ikonični događaj jeste postavio rekord 20. jula 1969. godine, kada ga je pratilo više od 600 miliona gledalaca širom (mahom zapadnog) sveta, uključujući Jugoslaviju. Ipak, sedamdesete godine donele su ekspanziju televizije, kao i globalnu popularnost Muhameda Alija, te je rekord nekoliko puta obaran.

Više od milijardu gledalaca – do tada nezabeležen televizijski auditorijum – pratilo je mečeve legendarnog boksera protiv Džordža Formana u Kinšasi 1974. (The Rumble in the Jungle), Džoa Frejzera u Manili 1975. (Thrilla in Manila) i Leona Spinksa u Nju Orleansu 1978. Koncert Elvisa Prislija Aloha from Hawaii iz 1973. prenosio se u 40 zemalja i postao najgledaniji muzički događaj do tada. Organizatori barataju podatkom od preko milijardu TV gledalaca, što je naknadno osporeno.

Na kraju, više različitih izvora navodi da je najgledanija sahrana ikad sahrana princeze Dajane, a ne Titova. Britanska princeza ispraćena je 6. septembra 1997. godine (dakle, još uvek smo u 20. veku), a BBC i History procenjuju da je ovaj događaj, posredstvom televizijskog prenosa, gledalo 2,5 milijardi ljudi, što je četiri puta više od publike Misije Apolo 11.

Iako fiktivan, podatak o „drugom najgledanijem događaju u 20. veku” pojavio se kao kredibilan u mnogim medijima, uglavnom u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini. Dospeo je i u odrednice o smrti Josipa Broza Tita na Vikipediji na srpskom (bez izvora) i hrvatskom jeziku. Između ostalih u Srbiji su vest objavili TV Pink, Srbija Danas, Dnevno, Top Portal, Media Sfera, Vojvodina Info, Balkanska Pravila, Radio Fleš, Koreni, Pokazivač.

Izvor: FakeNews Tragač

 




Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

GoetheFEST 2024

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .