Kultura Pozorište

Promocija knjige „Apisova kletva i druge drame“ Miodraga Ilića

MediaSfera

 

 

Foto: Zoran Škrbić

 

Sinoć je na Velikoj sceni Opere i teatra Madlenianum promovisana knjiga Apisova kletva i druge drame, izbor dramskih tekstova našeg uglednog autora Miodraga Mije Ilića, koja je izašla krajem 2020. godine u izdanju kuće Zepter Book World.




O knjizi i autoru su govorili doktor teatrologije Jelena Perić, Prof. dr Boško Suvajdžić, istoričar književnosti i književnik, dok je najavljeni teatrolog i dramski pisac Radomir Putnik izostao iz opravdanih razloga, pa je njegovo slovo o delu Miodraga Ilića pročitala Tatijana Rapp, koja je bila moderator promocije. Naši uvaženi dramski umetnici Jelica Sretenović, Milan Caci Mihailović i Petar Mihailović čitali su odabrane delove iz drama objavljenih u ovoj knjizi.

Zbirka od deset dramskih tekstova Miodraga Mije Ilića, zapravo je izbor iz njegovog 40-godišnjeg opusa sačinjen po kriterijumu uspešnih izvođenja na scenama u negdašnjoj Jugoslaviji, po ocenama pozorišne kritike i po osvojenim nagradama. Žanrovski raznovrsni dramski tekstovi, svedoče o piscu velike veštine, koji objedinjuje nekoliko važnih zakonitosti dobre drame: jasno ispričana dramska priča, profilisani likovi, valjana motivacija, dobar dijalog i prevlast dramskog u odnosu na literarno. Odabrane drame ukazuju na pisca prevashodno zainteresovanog za moralne dileme savremenog sveta, za univerzalno traganje za poštenjem, dostojanstvom i slobodom čoveka. Sudbinu balkanskog, ali i čoveka celog sveta, Ilić vezuje za istorijske uslovnosti i za degenerativne društvene procese tokom dvadesetog veka, za modalitete represije, egoizma, pohlepe, za pitanja savesti i odbrane identiteta.

Dok u drami Apisova kletva suočava regenta Aleksandra, Pašića i druge tada aktuelne političke činioce sa po Srbiju pogubnim sklapanjem neodržive Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, i dok u imaginarnoj dražavi u drami Valcer pručnika Nidrigena prikazuje sukob jedinke i vladajućeg sistema u traženju individualnih prava i slobodnog izbora u životu, dotle u drami Vukomanov povratak deli težinu situacije i bol s onima koji su posle zloglasne akcije hrvatske vojske „Oluja“ izbegli u Beograd i tu doživeli tragičan sukob sa izopačenim prilikama u prvim godinama tranzicije, do drame Ribe na drveću, čija se radnja dešava u današnjem Njujorku, i u kojoj je u tragikomičnom prosedeu analitički izneta nemogućna pozicija moderne žene, osuđene na dezorijrentaciju i uzaludnost napora da se održi kao supruga, majka, ljubavnica, poslovna žena, kao slobodan i ravnopravan subjekt u bolesno sazdanom svetu…

Među objavljenim dramama u ovoj knjizi je i tekst Žanka, po kome je 2017. godine realizovana predstava na Maloj sceni Opere i teatra Madlenianum, dramatična ispovest velike glumice Žanke Stokić u njenoj predsmrtnoj noći, kada su se nametnula pitanja savesti o odnosu umetnika i vlasti, o moralnoj krivici glumca koji nije odoleo praiskonskom izazovu zanata da zabavlja gledaoce i u crnim danima nemačke okupacije. Upravo dijalog Žanke i kritičara Tošića su izveli Jelica sretenović i Milan Mihailović, dok publika ceo komad može da pogleda već 7. maja na našoj Velikoj sceni.

 

Uspeh ove predstave ne zaostaje za uspehom i visokom gledanošću predstave Kazanova protiv Don Žuana, koja je pod krovom Madlenianuma, u režiji velikana srpskog glumišta Predaga Ejdusa, nastala 2016. godine. Ovaj Ilićev komad takođe je među onima koje je objavila kuća Zepter Book World, našao se u Antilogiji savremene srpske komedije (2018.). U drami, žanrovski određenoj kao „setna komedija“, reč je o Erosu kao prolaznom pokretaču ljudskih podviga, ali i mnogih iskušenja i ludosti u koje Eros uvlači ljude bez obzira na godine starosti. Ilić dočarava maštom kraj života legendarnog avanturiste i kosmopolite osamnaestog stoleća – Đakoma Đirolama Kazanove, jednog od najobrazovanijih ljudi svog doba, nenadmašnog ljubavnika, njegovo tragikomično nemirenje s prirodnim porazom, u pokušaju da se – uprkos starosti i slabosti – upusti u sukob sa fantazmom Don Žuana oko srca još jedne žene.

O dramskom stvaralaštvu Miodraga Ilića napisano je više teatroloških studija, te Radomir Putnik zaključuje predgovor knjige Apisova kletva sledećom ocenom: „Knjiga drama Miodraga Ilića upotpunjuje naša dosadašnja saznanja o njegovom dramskom delu, pružajući nam širi uvid u njegovu dramsku poetiku, a takođe učvršćujući naše uverenje da je reč o piscu koji predstavlja jednu od najznačajnijih pojava u savremenoj srpskoj dramskoj književnosti.“ Zato verujemo za će teatarski poslenici pročitati ovu knjigu drama i da ćemo neki od ovih komada videti tamo gde im je mesto – na sceni, što je u svom obraćanju publici i istakao Miodrag Mija Ilić, rekavši da ne razume današnje eksperimentalno pozorište, koje u središte zbivanja stavlja telo, dok je reč zanemarena.

Miodrag Mija Ilić

Pripada književnosti i teatru duže od pola veka. Pored toga što je dramski pisac on je i prozaist, TV i filmski autor, a radio je i radio-drame. Kao novinar RTS snimio je znamenite dokumentarne TV serije: Medijske imperije, Quo vadis, svete?, Za bolji svet, Izazovi demokratije. Autor je knjiga publicističkog žanra, koje predstavljajju doprinos savremenoj politikološkoj literaturi. Takođe je prevodilac. Tokom dugogodišnjeg stvaralačkog rada osvojio je veliki broj nagrada u zemlji i inostranstvu, među kojima su dve nagrade „Branislav Nušić“, medalja Zlatni lav  Filmskog festivala u Veneciji, Nagrada za životno delu UNS, Zlatno pero UNV, Zlatni beočug Kulturno-prosvetne zajednice Beograda, Grand Prix Festivala podmorskog filma u Beogradu, Specijalna nagrada  Filmskog festivala u Antibu, Specijalna nagrada Svetskog televizijskog festivala u Nagoji…

Bio je upravnik Beogradskog dramskog i direktor Drame Narodnog pozorišta. Napisao je ukupno 33 dramska teksta, od kojih je većina prikazana na scenama u Jugoslaviji i Beogradu, dok su neke objavljene ili prevedene na engleski, ruski, nemački, mađarski i francuski jezik. Pozorišna kritika ističe umeće i hrabrost Miodraga Ilića u izboru aktuelne teme, majstorstvo u komponovanju dramske strukture i karakterizaciji likova, u vođenju radnje koja je uvek zanimljiva i ispunjena tenzijom, u pisanju duhovitog i životnog dijaloga. Što je istakla i dr Perić na promociji, koja kod autora najviše ceni životnost i  privlačnost njegovih drama za publiku. Citirala je same reči Miodraga Ilića, koji je u jednom intervjuu istakao: da su u pozorištu oduvek i zauvek zabranjene dve stvari: da scensko zbivanje bude nerazumljivo i dosadno.




Dodaj komentar

Click here to post a comment

NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .