Vizuelna Umetnost

Izložba „Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935–1990”

MediaSfera

 

 

Izložbu „Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935–1990”, autora dr Tatjane Mikulić, posetioci  Etnografskog muzeja u Beogradu moći će da pogledaju od danas, pri čemu će današnje otvaranje, u skladu s važećim epidemiološkim merama koje podrazumevaju ograničen broj posetilaca,  moći da se prati uživo na„ Jutjub” kanalu muzeja od 13 sati.




Postavka publici nudi nostalgično podsećanje na godine u kojima su satira i humor oblikovali jugoslovensku stvarnost, a „Jež” je, kao vodeći satirični časopis na jugoslovenskom prostoru, niz decenija, zajedno s njemu srodnim zagrebačkim „Kerempuhom”, ljubljanskom „Pavlihom” i sarajevskim „Čičkom”, kreirao i diktirao „puls” zabavne štampe.

U periodu od 1935. do 1990. godine objavljeno je 2.650 brojeva sa 1.075 karikatura seljaka – jednog od glavnih likova ovog časopisa, a na ovoj izložbi predstavljen je samo njihov manji deo na kojima se seljak na specifičan način osvrtao na društveno-politička zbivanja u zemlji i svetu.

Prikazane karikature raspoređene su u četiri celine. U prvoj je predratni period tokom koga seljak ismeva svoj težak život, rešava nacionalne probleme u kraljevini i strepi od ratnih pretnji, a drugu čine posleratne godine, koje je seljak obeležio kao junak pun elana, učesnik socijalističke obnove i izgradnje zemlje.

Treći segment  je „zlatno doba”, kada u karikaturi dominiraju vedrije teme iz svakodnevice,  seljakova opsesija sudnicama i kafanama, sklonost pijačnim prevarama, dok veliku nepoznanicu za seljaka predstavlja ubrzana modernizacija jugoslovenskog društva, da bi u četvrtoj u fokusu bila kriza koja se u poslednjoj posmatranoj deceniji ogleda u sumornim i teškim karikaturama koje su reflektovale ekonomsku i političku krizu.

Kako ističu iz muzeja, postavka ističe značaj karikature kao sažete vizuelne forme izražavanja. Ukazuje na njen teorijsko-metodološki potencijal kao izvora istraživanja, naročito u kulturološkim proučavanjima fenomena odevanja. Ona je, ujedno, i omaž „Ošišanom ježu” koji je od svog prvog broja objavljenog 1935. godine bio i ostao najznačajniji satirični list na ovim prostorima.

Izvor: Politika




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

22. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .