Vizuelna Umetnost

Izložba „U gudurama Amerike“ u Bioskopu Balkan

Nenad-Malesevic-Amerika1.jpg

MediaSfera

 

Foto: Nenad Malešević, Amerika

 

Izložba „U gudurama Amerike“  u Bioskopu Balkan biće otvorena za javnost od sutra, 8. aprila u 19 časova. Na ovoj izložbi će biti predstavljeni radovi tri autora: video rad „Zvuci rodnog kraja“ Mladena Miljanovića, skulptura „Yugo Amerika“ Radoša Antonijevića, i instalacija „Amerika“ Nenada Maleševića.




Naziv izložbe pravi jasnu opasku na naslov romana Karla Maja „U balkanskim gudurama”, u kom se Balkan stereotipno tumači kao divlja, neukroćena teritorija u kojoj vladaju nasilje i razbojništvo. Inverzijom stereotipa i uvođenjem ličnog, kolektivnog ili istorijskog iskustva, ova postavka gradi se na preispitivanju značenja toponima i pojma Amerika. Izložbu je producirala Fondacija Saša Marčeta.

„Zvuci rodnog kraja“ Mladena Miljanovića je petnaestominutni video i predstavlja resemnatizaciju umetničkog koji uzima i kombinuje već postojeće izvorne pesme – različite verzije iste pesme “Napravila Amerika od Bosne državu”, autora Ante Bubala. Prostor pesme i umetničkog koristi se kao potencijal neutralnog prostora i platforme kulture u kojem je moguća svaka vrsta spoja, jer je to prostor na koji svi polažu pravo ali niko nije njegov apsolutni vlasnik.

U-gudurama-Amerike.jpg

Sa druge strane rad je proizvod promišljanja današnje pozicije veterana iz sve tri vojske prošlog rata, te pitanja svrhe borbe sa današnje tačke gledanja kao i mogućnosti utopije suprostavljenog kolektiviteta. Rad je snimljen u maju 2018. a produkovan 2019. u saradnji sa filmskom ekipom Grega Blakeya, australijskog režisera sa adresom u Berlinu, a autor foto dokumentacije je Nemanja Mićević.

Metalna skulptura „Yugo Amerika“ nastala je 2019. godine i predstavlja školjku automobila Yugo – isečenu i suženu po osi simetrije. Od 1985. do 1992. godine, u kampanji pod nazivom Yugo America,  trajao je izvoz ovog automobila u Sjedinjene Američke Države.

Bez obzira da li je (kako su ga ocenili u Americi) najgori automobil svih vemena, on oblikom i nazivom ostaje duboko integrisan u konstrukcije našeg identiteta, i u Srbiji ima kultni status. Oblik rada, apostrofiran skulptorskom intervencijom, nadrasta prostoznačnost industrijskog predmeta i daje impuls mišljenju o nasleđu i identitetu. Naziv “Yugo America” može da bude ime za sve strategije modernosti na Balkanu.

Mladen-Miljanovic-Sounds-of-Homeland-video-documentation-2018-photo-Nemanja-Micevic.jpg

Instalacija “Amerika” Nenada Maleševića

Obuhvata tri fotografije, hiljadu crteža i jednu poštansku marku. Serija crteža je započeta 2015. godine i sadrži deset knjiga, tj. svezaka. Motiv je skulptura nadomak Njujorka, na Ostrvu slobode, poznata kao Kip slobode. Fotografije su snimljene februara 2019. godine na Ostrvu slobode, u 53. njujorškoj ulici i u Metropoliten muzeju.

Crteži su izvedeni prema ilustraciji Kipa slobode sa poštanske marke  oficijelnog naziva “Statue of Liberty “ date u opticaj 1961. u Bafalu, u državi Njujork. a kupljene u Zemunu 2011. godine. Crteži i fotografije su oblik pitanja “Šta je Amerika meni (što nije bila Kafki)?” Postupak crtanja je lišen izvesnosti i blizak ekspresionizmu iako, kako autor navodi, “Kip slobode od umjetnosti nije ni dalje ni bliže od, na primjer, pakovanja supe”.

Mladen  Miljanović

Rođen je u Zenici 1981. godine. Pored umetničke prakse i istraživanja, predaje Nove medije na Akademiji umetnosti Univerziteta u Banja Luci. Učestvovao je na 55. Venecijanskom bijenalu, 15. Busan bijenalu i nedavnom 13. Kairo bijenalu.

Njegove solo izložbe i radovi bili su zastupljeni u muzeju savremene umetnosti MUMOK u Beču, Galeriji MC u Njujorku, ACB galeriji u Budimpešti, i mnogim drugim. Obrazovan kao akademski slikar, Miljanović danas kombinuje performativne i konceptualne strategije kroz pluralistički, društveno angažovan i subverzivan pristup savremenoj umetnosti.

Radoš Antonijević

Vizuelni umetnik koji ispituje granice skulpture problematizujući odnos oblika, funkcije, materijalnosti i značenja. Teme njegovih skulptorskih radova uvek su vezane za neuralgične tačke života, baveći se aspektima istorije, politike, kulture i društva. Antonijević svoje radove javno izlaže od 1998. i ima preko 20 samostalnih i preko 50 grupnih izložbi. Radi kao vanredni profesor na  Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu.

Nenad Malešević

Diplomirao je na Smjeru za grafiku Akademije umjetnosti Univerziteta u Banjaluci 2004, a magistrirao na Grupi za teoriju umetnosti i medija Interdisciplinarnih studija Univerziteta umetnosti u Beogradu 2008. Doktorirao je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 2019. godine. Bio je stipendista Njemačke službe za akademsku razmjenu (DAAD, 2006). Uz brojne samostalne izložbe, učestvovao je na grupnim izložbama i festivalima u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Francuskoj, Italiji, Gruziji, Velikoj Britaniji i Holandiji.




Pesme koje se šapuću u bradu

Pesme koje se pričaju oko vatre

Vodovodska 187 L

(Post) istina (post) demokratije

22. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .