Diktafon

Jovanka Višekruna Janković: Šampion regionalne kulturne saradnje

Jovanka-Visekruna-portret-2016.jpg

MediaSfera

 

 

 

Piše: Gordana Radisavljević-Jočić

Foto: Pavle Janković/ ArtLink

 

 

Jovanka Višekurna Janković, pijanistkinja, osnivač i umetnički direktor udruženja ArtLink i ArtLink festivala, član borda Evropske asocijacije festivala, međunarodno je priznata za svoj umetnički rad i angažman za podršku mladim talentima.




Nosilac je prestižnog francuskog Ordena umetnosti u rangu viteza za doprinos umetnosti i kulturi, a podrška mladim talentima kojoj se kao umetnik i pedagog posvetila ima širi društveni značaj. Dobitnica je priznanja Šampion regionalne saradnje koje joj je uručio direktor Fonda za Balkan-Đerđ Mura.Region kao inspiracija za novi umetnički ansambl – orkestar u kome su ujedinjeni talenat i  zajedničko kulturno nasleđe privukao je pažnju ne samo na domaćoj i regionalnoj sceni, već i na evropskoj.

Jovanka Višekurna Janković diplomske i magistarske studije klavira  završila je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, usavršavala se na Akademiji Franc List u Budimpešti, a potom u poznatom umetničkom centru Banff u Kanadi. Tokom studija osvajala se nagrade na nacionalnim i internacionalnim pijanističkim takmičenjima,  među kojima i drugu nagradu na takmičenju Frederik Šopen za  mlade muzičare u Rimu.

Nakon uspešne međunarodne karijere osnovala je umetničku asocijaciju ArtLink i ArtLink festival čiji je umetnički direktor 15 godina.

Korona virus je koncertne aktivnosti umentika preselio u onlajn zonu. Ipak uspeli ste da održite koncerte u  Sarajevu, Beogradu i Tirani. Kako se organizuje jedan uspešan internacionalni festival u uslovima pandemije?

J.V: Drago mi je da ste primetili da su naše aktivnosti bile realizovane i u ovim nemogućim uslovima pandemije. Ja sam veoma srećna i shvatam koliki je to uspeh da smo i pored tako otežanih uslova uspeli da napravimo koncerte i u regionu i da održimo ArtLink festival na otvorenom na Beogradskoj tvđravi.

Uspeli smo da organizujemo festival uz velike napore i rizike, sa muzičarima iz celog regiona, i sa dirigentom Benjaminom Hamhoutsom, koji je bio jedini umetnik iz Evrope, pored pijaniste Jean Paul Gaspariana koji je u tom trenutku rizikovao i karantin, došao. I meni je drago da je i on srećan zbog toga, i kaže da je imao sjajne trenutke i na sceni i u Beogradu.

Kamerata Balkanika je nastupala tri dana na otvorenom na Beogradskoj tvrđavi i Tirani u oktobru. Bilo je mnogo teškoća, otkazivanja, promena, ali smo na kraju svi bili srećni, ponosni i zadovoljni postignutim rezultatima.

Jovanka-Visekruna-Jankovic-jpg
ArtLink festival 2020
Simona Miculescu, Ambasador UN, Marija Reljić, direktorka Beogradske Tvrđave, Benjamin Haemhouts, Jean Paul Gasparian i Kathrin Deventer, EFA

Pokretač ste regionalne saradnje mladih umetnika. Kako je nastala ova ideja?

J.V: Ideja je nastala 2004. tokom projekta Nordijsko – balkanske saradnje, kada je moj predlog da se napravi Nordijsko – balkanski orkestar mladih umetnika, prihvaćen i  realizovan uz podršku Nordijskog saveta ministara. Tom prilikom ja sam pozvala i našeg dirigenta Bojana Suđića, da diriguje tim orkestrom. Nodijski model saradnje je bio  inspiracija i od tada ArtLink kontinuirano radi na uspostavljanju saradnje i veza u regionu, sa posebnim fokusom na mlade talente.

Kako je došlo do saradnje sa Kameratom Janaček, Belgijskim kamernim orkestrom i njihovim dirigentom?

J.V: Sa Kameratom Janaček sarađujem već nekoliko godina, od kada su bili gosti na ArtLink festivalu 2016. godine- Od tada svake godine koncert majstor Kamerate Janaček, Pavel Doležal bio je gost ArtLink festivala i ciklusa za mlade talente, kao mentor i koncert majstor ArtLink mladih virtuoza.

Sa sličnom idejom započela je i saradnja sa Belgijskim kamernim orkestrom Casco Phil i njihovim dirigentom Benjaminom Haemhoutsom, koga sam pozvala da radi sa Kameratom Balkanikom. I ova saradnja je bila uspešna i obostrano insipirativna, da smo razvili strateško partnerstvo i sada zajedno pravimo planove za dalju saradnju.

Jovanka-Visekruna-Jankovic-sa-Kameratom-Janacek-Sarajevo-festival-2020..jpg
Sa Kameratom Janaček, Sarajevo festival, 2020.

Dobitnik ste Pirznanja – Šampion regionalne saradnje koji Vam je uručio direktor Fonada za Balkan gospodin Đerđ Mura. Šta ovo priznanje znači za Vas?

J.V: Fond za Zapadni Balkan je podržao projekat Kamerata Balkanika i priznanje – Šampion regionalne – saradnje koje mi je prilikom svoje posete ArtLink festivalu i koncertu Kamerata Balkanike uručio direktor Fonda za Zapadni Balkan je tek ustanovljeno prošle godine. Kamerata Balkanika, odnosno ja kao njen idejni tvorac, sam prva dobila to priznanje.

Prepozavanje naših napora i rezultata je važno, posebno imajući u vidu da je ArtLink možda i prva umetnička asocijacija u Regionu, koja je inicirala regionalnu saradnju na polju klasične muzike. U tom smislu mi je veoma značajno i priznanje Viteza umetnosti koje mi je dodelilo Francusko ministarstvo kulture za doprinos promociji mladih muzičkih talenata.

Od 2015. godine, kroz projekte Višegrad – Balkan kulturni most i Višegad Balkan projekat za mlade talente, razvili ste mrežu partnera.

J.V: Podrška Međunarodnog Višegradskog Fonda, je neprocenjivo važna, jer nam je omogućila da uspostavimo veze sa partnerima iz Višegradskih zemalja, al i da ojačamo partnerstva u regionu, sa kojima samo razvili dugoročnu i uspešnu saradnju. Među njima su Betoven asocijacija iz Poljske, Kapoš festival iz Mađarske. Kamerata Janaček al ii ArtPLus iz Tirane, Sarajevska zima festival, kao i mnogi drugi umetnički festivali i asocijacije.

Jovanka-Višekuna-i-Djerdj-Mura.jpg
Đerđ Mura, direktor Fonda za Balkan uručuje priznanje Jovanki Višekruni Janković

Šta Vas je privuklo čarobnom svetu muzike?

J.V: Čarobnom svetu muzike me je privukao jedan stari radio u našem domu, koji je bio moja omiljena igračka u najranijim danima. Zamišljala sam da sama proizvodim muziku na njemu. Potom je klavir u vrtiću imao magnetsku privlačnosst za mene.

Volela sam da prilazim tom instrumentu i da uhvatim priliku, kada nikog nema da ga dodirnem i čujem kako zvuči.

Muzička škola je bila moja želja i od tada, klavir je postao neizostavni i najvažniji deo mog detinjstva, odrastanja, životne profesije, i muzika sa kojom živim sve ove godine kroz različite aktivnosti.

Kao pijanista nastupali ste širom sveta i sa mnogim poznatim umetnicima. Kakva su vam iskustvo sa tih gostovanja?

J.V: Kao mladi pijanista, volela sam da stičem nova iskustva, da učim i srećem muzičare od kojih sam imala šta da naučim.

Imala sam priliku da studiram na čuvenoj Franc List Akademiji u Budimpešti, gde sam nekoliko godina radila sa profesorom Laslom Baranjijem, a u isto vreme sam imala priliku da čujem na desetine izuzetnih koncerata čuvenih mađarskih muzičara kao što su Zoltan Kočiš, Deže Ranki, Andraš Šif, Mikloš Perenji, Budimpeštanski festivalski orkestar, ali i druga velika imena kao što su Marta Argerič, Svjatoslav Rihter, Polini i mnogi drugi koji su tih godina nastupali u impresivnoj sali List Ferenc Akademije.

Taj period života, bio je dragocen za kreiranje visokih umetničkih standarda koje sam se uvek trudila da sebi postavim. Takođe, za moje umetničke vizije i ideje, presudan je bio boravak od godinu dana u jednom divnom umetničkom centru – Banf u Kanadi. To iskustvo u predivnom nacionalnom parku, u fantastično opremljenom centru, u kome sam imala svoj lični studio sa koncertnim klavirom, studio za snimanje u društvu desetine umetnika iz celog sveta sa kojims sam mogla da razvijam ideje, da reazliujem zajedničke koncerte, projekte je za mene bilo zaista neprocenjivo.

Naravno i susreti i nastupi sa umetnicima kao što su Igor Lasko, Alban Gerhard, Jan Vogler, Kamerata Janaček, kao i svaki nastup, ostavio je neizbrisiv trag i obogatio me i na profesionalnom i  ličnom planu.

Jovanka-Visekruna-Jankovic-Katedrala-Sv-Luja-Invalidi-Pariz-2012-2.jpg
Katedrala Sv. Luja, Invalidi, Pariz, 2012 godina

Danas ste i uspešan muzički menadžer. Šta je uticalo na Vas da osnujete ArtLink fondaciju? Koje svoje vizije i cilje želite da ostvarite?

J.V: ArtLink sam osnovala 2004. godine, u trenutku kada sam završila svoj angažman na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, na kome sam 6 godina radila kao asistent na katedri za klavir. Za taj period me vezuju divne uspomene sa studentima sa kojima sa mnogo ljubavi i entuzijazma spremala njihove programe i nastupe.

S obzirom da sam se godinama, pored fakulteta bavila i organizacijom svojih nastupa i u zemlji i inostranstvu, shvatila sam koliko je teško boriti se sam u tom svetu, bez podrške mentora, bez postojanja bilo kakve organizovane strukture koja omogućava mladim umetnicima prave kontakte u svetu muzike, i koja im pruža priliku da razviju svoj talenat, obezbeđujući im profesionalna usavršavanja i angažmane.

Inspiriacija iz Banfa je bila još uvek sveža i ja sam krenula sa vrlo ambiciozno zamišljenim multidisciplinarnim konceptom. Tako da je ArtLink do sada realizovao i izložbe i filmske festivale, umetničke intervencije, i naravno najviše muzičkih programa.

Vrlo sam ponosna na ArtLink festival, kao i na ArtLink ciklus za mlade talente koji sam pokrenula 2013. godine  u saradnji sa Mecenatom Sosijete Ženeral i naravno na godišnju ArtLink nagradu za najperspektivnijeg mladog umetnika u Srbiji koja je dodeljena do sada 15 puta i koju su podržavali od osnivanja Jefferson institut, Audi, Sosijete Ženeral, sada Ardagh, grupa, grad Beograd i mnogi partneri iz sveta umetnosti –evropska asocijacija festivala, Casco Phill orkestar iz Belgije i mnogi drugi.

Sve to je deo misije i vizije – kreirati nove mogućnosti za talente iz Srbije i regiona, predstaviti naše najvrednije umetnike na evropskoj sceni, povezati se sa umetnicima, institucijama koji dele slične vrednosti, kreirati zajedničke projekte… ulagati beskrajno u ono u šta veruješ i voliš i rekla bih ostati veran i dosledan sebi, svojoj umetničkoj prirodi.

Koliko je ozbiljan muzika biznis u svetu a koliko kod nas?

J.V: Ozbiljna muzika je ozbiljan biznis u svetu, ali ne i kod nas. Mislim da će sada krenuti jačanje tog biznisa i ovde.

Nekada su impresariji vodili računa o karijeri umetnika. Ko danas brine o kariji mladih umetnika?

J.V: ArtLink je to činio od osnivanja, a sada nastavlja sa vrlo ambicioznim konceptom i planom. Pre 15 godina kada je ArtLink počeo svoje aktivnosti sa mladim talentima, bilo je vrlo malo organizacija koje su se za to zanimale. Međutim, vremenom se to promenilo i interesovanje je raslo, i na domaćem planu, ali i na globalnoj sceni, da bi sada mladi talenti bili i u fokusu ozbiljnih menadžera i umetničkih festivala.

Jovanka-Visekruna-Jankovic-sa-Jean-Paul-Gasparian.jpg
Sa Jean Paul Gasparian

Sa kojim se problemima susreću mladi umetnici koji počinju da grade internacionalnu karijeru?

J.V: Nedostatak strukture, koja to podžava, nedostatak pravih kontakata i smernica. Kao i u svemu, i u ovom poslu je važno znati koje korake preduzeti. Kakve kontakte napraviti i naravno na koji način se profesionalno i umetnički razvijati, što bi svakako trebalo da bude prvo najbitnije.

Kakvi su planovi ArtLinka u 2021. godini?

J.V: ArtLink ima puno planova za ovu godinu.

Prvo planiramo ArtLInk festival, a onda i neke turneje sa orkestrom Kamerata Balkania, ali bih to ostavila za sledeći put, volim da iznenadim i sebe i druge lepim umetničkim poduhvatima koji nisu samo najava, već priča u realizaciji.




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .