Muzika

Izložba „Madam Baterflaj – jedan vek u Beogradu“

MediaSfera

 

 

Izvor/foto: Narodno pozorište u Beogradu

 

U Muzeju pozorišne umetnosti Srbije posetioce očekuje nova izložbena postavka „Madam Baterflaj – jedan vek u Beogradu” povodom 100 godina od osnivanja Opere Narodnog pozorišta u Beogradu. Postavka je dostupna na internet stranici https://mpus.org.rs i u prostorijama muzeja.




Broj posetilaca je ograničen na šest osoba u isto vreme, uz poštovanje svih propisanih epidemoloških mera. Ovom postavkom Muzej pozorišne umetnosti Srbije ujedno se pridružuje manifestaciji „Muzeji za 10” (www.muzejisrbije.rs).

Narodno pozorište u Beogradu osnovano je 1868. godine kao dramski teatar, ali od prvog dana razvija tesnu vezu sa muzičkom umetnošću. Instrumentalna i vokalna muzika su bile sastavni deo mnogih predstava, a običaj je bio i da se pojedine numere izvode publici pre početka predstave i između činova, odnosno između dva ili tri kraća komada koja su igrana kao celovečernji program.

Ponekad su izvođene uvertire i drugi odlomci iz popularnih operskih i operetskih partitura. Tokom sledećih decenija razvija se takozvana muzička grana Narodnog pozorišta, zahvaljujući kojoj su do Prvog svetskog rata na scenu postavljana sve zahtevnija muzičko-scenska dela, čija kruna je bila premijera Verdijevog „Trubadura”, 24. aprila 1913.

Dolazak ruskih umetnika posle Oktobarske revolucije, omogućio je formiranje stalnog operskog ansambla, krajem 1919, i uspostavljanje redovnog operskog repertoara, premijerom „Madam Baterflaj” Đakoma Pučinija, 11. februara 1920.

Prva premijera ovog ansambla bila je u „privremenoj sali u Manežu”, jer rekonstrukcija zgrade kod Spomenika još nije bila završena. Dirigovao je Stanislav Binički, predstavu je režirao Rudolf Fejfar, a scenograf je bio naš čuveni slikar Jovan Bijelić. Predstava je u kontinuitetu igrana sve do Drugog svetskog rata, preko 130 puta.

I u periodu od 1944. do danas, „Madam Baterflaj“ je skoro neprekidno na repertoaru. Prva posleratna premijera je bila 19. jula 1945. (dirigent Davorin Županić, reditelj Branko Pomorišac, scenograf Ananije Verbicki, kostimograf Milica Babić; izvedena preko 120 puta).

Sledeća postavka se nadovezala bez pauze u izvođenju, 9. februara 1963. (dirigent Oskar Danon, reditelj Ani Radošević, scenograf Miomir Denić, kostimograf Milica Babić; sa obnovom Borislava Popovića iz 1974, postavka je doživela 60 repriza). Predstava u režiji Dejana Miladinovića, čiju premijeru je 14. decembra 1984. dirigovao Nikolaj Žličar, i dalje je na repertoaru, preko tri i po decenije (scenograf Mileta Leskovac, kostimograf Svetlana Čkonjević).

Pučinijeva „Madam Baterflaj“, jedno od najpopularnijih dela operske literature, nesumnjivo je i jedan od najomiljenijih naslova beogradske operske publike, o čemu najbolje svedoči ceo vek kontinuiranog izvođenja.

Korišćeni materijali iz zbirki Muzeja pozorišne umetnosti Srbije, Narodnog pozorišta. u Beogradu i privatnih zbirki; plakat praizvedbe iz fonda Narodne biblioteke Srbije.




Fotografi su Zoran Miler, Miodrag Krstić, Slobodan Bibić, Srđan Mihić i drugi.



Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

22. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .