Slikarstvo

LjILjANA BURSAĆ: LOGOS U POKRETU 2

MediaSfera

 

 

U Galeriji ULUS (Knez Mihailova 37) u četvrtak,  29. oktobara u 19 sati otvara se izložba „Logos u pokretu 2“ Ljiljane Bursać, povodom nagrade za životno delo.




Iz teksta za katalog izložbe

(…) Ljilјana Bursać i ranije je koristila formu palimpsesta, ali na ovoj izložbi on zauzima posebno mesto. Iako se palimpsest, inicijalno vezuje za pojam pergamenta, odnosno podloge za pisanje napravlјene od kože životinja, koja je bila u intenzivnoj upotrebi na Mediteranu od 2. veka pre n.e, umetnica ne koristi kao podlogu kožu, već prozirni paus papir. Palimpsest je termin nastao od reči palin, što znači opet i reči psao, koja znači strugati. Podloga od pergamenta omogućavala je struganje starijih i nanošenje novih slojeva teksta. U tom procesu, međutim, nisu se sasvim gubili raniji tekstovi, već su oni ostajali delimično skriveni ispod novih slojeva.

Ljiljana Bursac logos u pokretu 2

(…)  Sva dela odražavaju aktivno interesovanje umetnice za smisao svog vremena, u kojem ništa nije stalno osim promene, što se ogleda posebno u razvoju novih medija. Savremenost bi se mogla definisati kao istodobnost sadašnjosti i prošlosti. Iako su brojna dela tokom istorije umetnosti zamišlјena da traju zauvek, palimpsest kao forma, im to istovremeno i dopušta i ne dopušta. Ova dela tako objedinjuju elementarne snage stare koliko i prizori sa Sinaja, sa novim dimenzijama i prostorima.

Dela Ljilјane Bursać ne bi mogla, pri tome, biti ostvarena da umetnica nema pristup savremenim tehnologijama, koje joj omogućavaju, na primer, štampanje fotografisanih prizora na podlozi kao što je paus papir, kao i neprestano sklapanje i rasklapanje elemenata iz jedne celine u drugu. Nјena umetnost je u čvrstoj sprezi sa neprestanim proticanjem vremena, jer se njena dela, kroz procese metamorfoze neprestano menjaju.

Ljiljana Bursaclogos u pokretu 2, 4a

Planirana interaktivnost sa publikom

Ta metamorfoza, međutim, nije samo privilegija nje kao umetnika, već i posetilaca koji žele da učestvuju u procesu stvaranja novog sloja tog umetničkog dela. Svaki od tih slojeva, zahvalјujući novim tehnologijama, ostaje zabeležen u digitalnoj formi (čime stiče i zasebno postojanje i sopstveno vreme) i time dozvolјava ponovno rastavlјanje i sastavlјanje u nove celine. Planirana interaktivnost sa publikom omogućava trenutnu izmenu i dopunu sadržaja i istorije jednog umetničkog dela.

Svaka od tih faza, kao što je pomenuto, može se posmatrati kao izdvojeno delo, ali i kao deo veće celine. Takav koncept zapravo je vrsta loop-a, koji je beskonačno ponavlјanje elektronskog zapisa, ali koji u ovom slučaju dobija i nove dimenzije. Ponavlјaju se elementi, ali se od njih tvore nove celine, a stvarnost postaje umetnički materijal zabeležen putem elektronskih medija, Irina Tomić, doktor istorije umetnosti, master etnologije i antropologije.




Na snazi su preventivne mere zaštite od virusa COVID-19 te je broj posetilaca unutar galerije ograničen novim odredbama o preventivnim merama u cilјu suzbijanja pandemije. Molimo posetioce koji budu prisustvovali otvaranju izložbe da obavezno nose zaštitne maske i poštuju propisane mere zaštite.



Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .