Film / TV

Počinje nova sezona “Beograda za početnike” – o srpskom “Poni ekspresu” ili srpskim Tatarima

Smiljana-Popov-Poni-ekspres.jpg
fbthdr

MediaSfera

 

 

Sreda 20h, Studio B

autorka: Smiljana Popov

 

Malo je poznato da su ključnu ulogu u podizanju Prvog srpskog ustanka i kasnije oslobođenja od Turaka odigrali poštari, tj. pismonoše! U ta ustanička vremena, da biste bili poštar – morali ste biti vešt jahač i neustrašiv junak.




Baš kao što se u kultnom vesternu „Poni ekspres“ baziranom na istorijskoj epizodi iz 1860. godine o počecima američke pošte, kauboji Bafalo Bil i divlji Bil Hikok, poštarski pioniri na Divljem zapadu, pridružuju vojsci da bi uspostavili rutu kojom će za 10 dana stizati pošta sa istočne na zapadnu obalu, pa se na tom putu hajdučki bore sa divljim zverima, neprijateljskim Indijanacima i pljačkašima, tako je na ovom našem divljem Istoku, za vreme Turaka radio srpski “Poni ekspres”.

“Beograd za početnike” novi serijal otvara javnosti nepoznatom pričom o prvoj srpskoj mezulani, tj. preteči pošte iz Prvog srpskog ustanka. Kuća iz 1802. godine, odakle su kretala tajna pisma za Karađorđa, i danas čuva priču o nesutrašivim srpskim tatarima, tj. glasnicima koji su umeli da jašu po snegu i 900 km do Carigrada i nazad, ne bi li doneli Hatišerif iz 1830, kojim je Srbija postala Kneževina ili sultanovo pismo da se dozvoljava povlačenje turske vojske iz Srbije.

Smiljana Popov otkriva gde se nalazi prva srpska mezulana, a upoznaćemo i potomka Sime Besnikovića, prvog srpskog poštara, koji je krišom nosio planove o podizanju Prvog srpskog ustanka od Karađorđa, do kneza Sime Markovića i nazad.




Malo je npr. poznato da se jedna beogradska mezulana nalazila na mestu današnje zgrade Fakulteta likovnih umetnosti, tj. na kraju Knez Mihailove ulice, koja je od 1840. godine ponela naziv “pošta”.



Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .