Kolumne Lepa strana sveta

Milica Cincar-Popović: Kako ugrejati život

MediaSfera

 

Piše: Milica Cincar-Popović

Foto: Pixabay

 

 

Jesen je najmirišljavije i najukusnije godišnje doba, a vesti su jednolično smrdljive. Zato najradije ovih dana prelistavam recepte. Em su lepe slike, em od toga ima i koristi.




Sve bolesti dolaze iz stomaka – koliko se sećam, tako je mislila i moja baka, ali savremena medicina ipak smatra da je to vrlo revolucionaran zaključak. Moderni američki lekari i nutricionisti sve češće se pozivaju na rusku medicinu i na značaj koji ona pripisuje stomaku, a naši rado podsećaju kako se na ruskom za stomak kaže: „život“.

Dakle, što više energije u stomaku, to više energije u životu. To nije sporno, oko toga se svi slažu. Nesuglasice nastaju kad je reč o režimu koji treba primeniti, da bi se ta energija negovala, ili uvećala.

Moje jesenje prikupljanje recepata samo je, u stvari, logičan nastavak dosadnog, dugog i sparnog leta. Zaludan pop i jariće krsti, a ja sam u dugim popodnevima ispod erkondišna poredila sasvim oprečne režime ishrane kako bih videla imaju li nešto zajedničko.

Pretpostavka je da nemaju, jer pobornici jednog režima veruju kako su svi ostali načini ishrane pogubni i u ratu su sa njihovim zastupnicima. To je šteta, zaista, jer zajednički principi ipak postoje i, ako neko hoće da u nastupajućim hladnim danima popravi varenje i ugreje svoj život osećajem sitog a lakog stomaka, pretpostavljam da treba prvo da krene upravo od tih principa koji su zajednički svima.

  1. Za razliku od vegana i vegetarijanaca, poklonici keto i hrono ishrane jedu meso. Ali, svi ozbiljni autori zabranjuju proizvode životinjskih farmi. Jasno vam je zašto. Malograđansko društvo ismeva moralne razloge, ali čak ni ono ne može da negira toksičnost svih lekova i hormona kojima se sirote životinje kljukaju.
  2. Gluten ne može da se svari. Ima ljudi koji pate od celijakije, alergije na gluten. Takvi ljudi ne smeju čak ni da upotrebe nož kojim je neko sekao hleb, jer će i mikro doza glutena kod njih izazvati alergijsku reakciju. Međutim, ovaj veliki protein u većoj količini ni za koga nije dobar, jer oduzima telu energiju za varenje, a ne daje mu ništa.
  3. 80% slanog obroka treba da čini povrće.
  4. Probiotici su nekada bili u modi, potom su im se priključili prebiotici, ali sada se smatra da su fermentisani proizvodi ipak nezamenljivi. Razlog je jednostavan – svaki probiotik ima samo neke od bakterija naše crevne flore, te ako ga predugo i previše koristimo, možemo da napravimo disbalans u crevima. Sa fermentisanom hranom nema te opasnosti, baš naprotiv. Ona će nahraniti našu kompletnu crevnu floru. Fermentisanu hranu treba uzimati najmanje uz jedan obrok dnevno. Naravno, misli se na turšiju bez sirćeta, vinobrana i konzervansa, koji će pre da nam pobiju bkterije po crevima, nego što će da im pogoduju.

Prirodno fermentisana hrana pravi se vrlo lako. Dobro oprano i očišćeno povrće, isečeno na krupne komade, nabije se do vrha velike tegle, pa se nalije mlakom slanom vodom. U 0.5l vode sipa se 3-5 ravnih kašika morske soli, stavi se da proključa, pa se skloni s vatre. Kad se voda ohladi tako da bude prijatno topla, sipa se u teglu tako da oko 1cm ostane slobodno i tegla se dobro zatvori. Ja stavljam manje soli, ali ovo je recept. Tegla se ostavi da stoji na sobnoj temperaturi 24 časa. Nakon toga se otvori da izađu svi meehurići, pa se ponovo zatvori. Ovo se ponavlja svakodnevno. Od 4. dana svaki put kad otvorite teglu, probajte povrće Kad postane dovoljno kiselo, prebacte ga u kutiju i stavite u frižider. Gotovo.

  1. Ima jedna čorba koju preporučuju čak i poklonici sirove ishrane, iako se kuva 4-5 sati. Pretpostavljate, to je Hipokratova čorba. Potrebno vam je: 1 koren celera srednje veličine; 1 koren peršuna srednje veličine; 2 glavice luka srednje veličine; 2 mala ili jedan veliki praziluk; beli luk prema želji (može se dodati i na kraju), malo peršunovog lista; 600 g paradajza; 400 g krompira.
    Dodate vode da prekrije povrće, pa kuvate na tihoj vatri nekoliko sati. Ako se hranite sirovom hranom, procedite je, a ako ne, izblendujte u potaž. Čuva se u frižideru, a uzima se 1 šolja tople čorbe / supe dnevno.



  2. Ovo su preporuke koje su svim režimima zajedničke. Prema tome, kako god da se hranite i šta god voleli da jedete, ja vam uz ove recepte želim sit a ravan stomak i odlično zimsko zdravlje!



NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .