Lifestyle

Večeras počinje Roš Hašana – jevrejska Nova godina

MediaSfera

 

 

Jevrejski narod večeras, sa zalaskom sunca, dočekuju Roš Hašanu – Novu 5781. godinu. Koriste lunarni kalendar, pa tako dan počinje uveče i uveče se završava. Odbrojavanje počinje od nastanka sveta po Tori, 3761. pre nove ere.




Za jevrejski narod, praznik Nove godine nije veseo. Narednih 10 strašnih dana pokajanja, do praznika Jom Kipur, sva čovečija dela stavljaju se na tas pravde i ni jedno neće biti zaboravljeno na sudu Božijem.

Pred Tvorca koji odlučuje o životu i smrti za narednu godinu, izlazi se sa svim učinjenim delima. Novogodišnja želja glasi: “Upiši nas u knjigu života.”

Čuje i se i zvuk šofara, ovnujskog roga, čiji je zadatak da prene čoveka, kako bi sagledao sebe i u Novu godinu ušao prečićen.

Praznik traje dva dana. Čestita se sa:” Dobru godinu vam želim“, odnosno “Šana tova”.

Običaj je da se jedu slatke jabuke umočene u med kao simbol nadanja u dobra i slatka nova vremena.

Upravo zato, trpeza ne sadrži ništa kiselo, gorko ni ljuto. U simboličnu hranu spada i nar, uz nadu da će se umnožiti zasluge vernika, da ih ima koliko i zrna u naru. Na trpezi je obavezna i riblja ili životinjska glava, kao i tikva…

Na Roš Hašana, čovek želi da se oslobodi duševnih tegoba kako bi u novu godinu ušao očišćen od greha. Otuda običaj da se na prvi dan praznika ide na obalu reke ili mora i da se gresi simbolično bacaju u vodu. Taj običaj se naziva Tašlih.

Ove godine, praznik se obeležava u uslovima pandemije. Službe u sinagogama su ograničene, praznik će se prvenstveno provesti u krugu porodice.



Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .