MediaSfera
Mesto održavanja: Dom omladine Beograda, Galerija Doma omladine
Otvaranje izložbe: Utorak, 22. septembar u 19 sati
Na snazi su preventivne mere zaštite od virusa COVID-19 te je broj posetilaca unutar galerije ograničen novim odredbama o preventivnim merama u cilju suzbijanja pandemije. Molimo posetioce koji budu prisustvovali otvaranju izložbe da obavezno nose zaštitne maske i poštuju propisane mere zaštite.
Iz teksta kataloga (WAKE UP, PUT ON THAT DRESS YOU LIKE, YOUR CHILD NEEDS YOU)
,,Ako ne pojedeš sve, umreće ti majka.“
-Mama, septembar 1994.
U porodičnom albumu koji se generacijama prenosi iz kuće u kuću jedan događaj ostao je nezabeležen, nakon čega se album više nije popunjavao. Iz nepoznatog razloga, moji roditelji odlučili su da se fotografije sa mog prvog rođendana skladište među dokumentima, a ne da budu reprezentativni deo porodičnog vizuala.
Istina je da su se nakon 5. februara 1991. godine u državi dogodile velike stvari, i istorijski prevrati od te godine u mnogome će obeležiti živote mojih ukućana kao što su i deformisali region, samim tim i globalnu politiku.
Sa ove tačke danas, razumem zašto majka nije imala vremena a ni volje da svoje dete zvanično priključi porodici u albumu, svesna da to više nije ona ista porodica u kojoj su rasle moje sestre, kao i da to više nikada neće biti porodica uopšte.
U njihovim životima je taj datum ostao kao sećanje na poslednju proslavu i okupljanje, pre nego što će proslave zameniti inflacija, rat i niz dana provedenih u strepnji ko je uopšte preživeo noć. Za moju generaciju to je bilo detinjstvo, stupanje u život, ma kakav god da je, jer druge opcije nije bilo.
Radovi na izložbi ,,Ubistvo sa predumišljajem“ predstavljeni su u formi ambijenta, rekonstruisane sobe u kojoj je rođendan proslavljen. Sastavljeni su od fotografskih predložaka koji se nisu pojavili u albumu, ličnih predmeta iznetih iz stana u kome se proslava dogodila, kao i predmeta aktera koji se nalaze na fotografijama. Vremenom, svi ovi objekti dobili su status memorabilije, i čuvaju se ,,u sećanju na… (insert name here)“.
Kroz izložbu se postavlja pitanje uticaja pojedinca na zajedničke istorije. Razmatrajući dijapazon opcija postavlja se pitanje da li su nezavisne odluke autoriteta stvar individualnog nagona ili su unapred određene parametrima kolektiva u kome se živi, kao i u kojoj tački kolektiv urušava identitet individualca zarad sopstvenog opstanka.
Da li je možda moj čin naknadnog popunjavanja albuma skoro trideset godina kasnije samo pokušaj da pripadnem kolektivu sa kojim sam u krvnom srodstvu, ili na ovaj način govorim da je trideset godina kasnije sa ovom državom sve u redu?
Ubistvo sa predumišljajem je pravosudni termin kojim se opisuje zločin sa namerom, planiran ili ne, ali svakako svesno izveden. Ovim se pocrtava ideja namere, čiste svesnosti, pri rušenju jedne nacije ne uzevši u obzir šta će se dogoditi sa narodom od kojeg je sastavljena, kao i koliko generacija kasnije će porodični albumi ostajati nepopunjeni, odbačeni i zaboravljeni.
Sastavljena od radova baziranih na autorskim mikronarativima ova celina ukazuje na rezultate globalnih i nacionalnih sistemskih potresa, a posebno na ona njihova mesta delovanja gde je zbog odluka vladajućih struktura napravljena nepovratna šteta.
Reflektujući ih kroz prizmu porodičnog doma pokušavam da iščitam ove odluke i njihove odjeke u stvarnosti kako bih potvrdio uvrežene sociološke obrasce ponašanja i strukturiranja nacije, koristeći dom kao metaforu države, sa svim njenim akterima.
Ovo je prepisani scenario realnog događaja, koji se bez sumnje ponovio još nekoliko puta od tada, a evidentno će se dogoditi opet. U ovom neformalnom obraćanju javnosti, iznosim iskrenu zabrinutost za događaje odigrane u prošlosti, posebno kada prošlost postane diktatorno nametnuta i bez opcije izbora ispostavljena svakodnevnica.
Nikola Radosavljević
Rođen je 1991. godine u Užicu. Osnovne i master studije završio na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, atelje grafika i knjiga, 2015.godine. Doktorirao na studijama Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu, 2020. godine, na temu knjige umetnika i novomedijskih grafičkih praksi.
Dobitnik je više od dvadeset različitih nagrada i priznanja.
Učestvovao na više od sto pedeset kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu (Srbija, Holandija, Nemačka, Kina, Švajcarska, Rusija, Bugarska, Makedonija, Mađarska, SAD, Turska, Poljska, Nepal, Indija, Grčka…).
Do sada je organizovao trideset i pet samostalnih izložbi po konkursu i pozivu (Beograd, Novi Sad, Pančevo, Sombor, Kotor, Kraljevo, Subotica, Kikinda…).
Stipendista iz nekoliko različitih fondova. Po izboru urednika rubrike magazine ELLE “39 najuspešnijih mlađih od 30”, svrstan u 39 najuspešnijih mladih ljudi u zemlji, oblast vizuelnih umetnosti, novembarsko izdanje, 2016. godine. Učesnik grafičke kolonije “Grafika 2016” i “Grafika 2018”, Centar za Kulturu Smederevo. Finalista kluba SUPERSTE u oblasti vizuelnih umetnosti, fondacija Erste banke za 2014.
Na temu knjige umetnika i primene novomedijskih umetničkih praksi održao niz javnih predavanja: Narodna biblioteka Srbije; Galerija “Žad”, Muzej primenjenih umetnosti; Mala galerija DKSGa, Novi Beograd… Učesnik međunarodnog simpozijuma u okviru međunarodnog bijenala grafike, Dom kulture u Čačku, javno predavanje na temu Multioriginala- Knjiga umetnika, crtež i publika. Gostujući predavač po pozivu na Internacionalnoj nedelji studenata, ISWIB, 2019. Na poziv organizatora festivala REKONSTRUKCIJA izveo niz radova u javnom prostoru, Beograd, 2019.
Deo saziva Likovne kolonije Vlasina 2019. godine u organizaciji KC Leskovac, na poziv selektorke saziva Nine Todorović. Po pozivu Slavice Popov učestvovao u Susretu akvarelista- Ečka, 2020. Savremena galerija Zrenjanina.
Član ULUSa, grafička sekcija. Član ULUPUDUSa, grafičko-slikarska sekcija Član UVUUa, grafička sekcija.
Bavi se grafikom, crtežom, i knjigom umetnika.
Dodaj komentar