Kulturna baština

Gluvo glamočko kolo – dva puta najbolje kolo Evrope na UNESCO listi

MediaSfera

 

Kolo bez muzike, taktove daju udarci nogu gorštaka o zemlju i zvonki treptaji đerdana na devojačkim grudima. Na komandu, pokreti i koraci igrača se menjaju, a samim tim i zvukovi. U isto vreme Glamočko gluvo zrači muškom snagom i devojačkom nežnošću.




Ovo kolo iz glamočkog kraja je dva puta proglašeno za najbolje kolo evropskog kontinenta, a 1982. godine UNESCO ga je uvrstio u svetsku kulturnu baštinu.

Igralo se i u drugim mestima dinarskog kraja, samo pod različitim imenima. Na Kordunu se zove Đikac, u Bukovici Bukovačko, a u Krajini Gluvo glamočko kolo.

Pravoslavci u doba turske vladavine nisu smeli privlačiti pažnju pa su igrali bez muzike zbog čega se i zove gluvo. Kolo je predstavljalo i deo socijalnog života ljudi u tom vremenu. Uz Gluvo glamočko gluvo su se birale devojke za udaju, kršne i kadre.

Glamocko-gluvo-kolo

Nekada davno kolo su mogle da igraju samo udavače, a ona koja uspe da do kraja odigra gluvo kolo dokazala je da je fizički potpuno zdrava i spremna za brak.

Takođe, kolovođa nije mogao biti baš svako, obično je to bio najjači ili najlepši momak u grupi. U jednom delu taj isti momak, gorštak i harambaša, tako što klekne dok devojku drži za ruku pokazuje poštovanje prema svojoj, često puta, budućoj ženi. Jednom od stubova njegovog budućeg domaćinstva.

Danas, kada se igra u slobodi i ne mora se obraćati pažnja na jačinu zvuka u toku igranja se ne zna da li grmi il’ se zemlja trese pod ljutim Krajišnicima.

Izvor: Naš Glamoč



Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

GoetheFEST 2024

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .