Fenomeni

Simbolika Vidovdana: “Srbi u velikim trenucima biraju slobodu…”

Simbolika-Vidovdana.jpg

MediaSfera

 

Na današnji datum, 28. juna 1389. godine, odigrao se Kosovski boj. Značaj ove bitke ima veliku simboliku za srpski narod.




“Skoro nikada dva vladara nisu poginula na bojnom polju. To je toliko čudan događaj, da je zbunio i tadašnje posmatrače. Zato je to veoma važna i čudna priča. Ne zna se mnogo činjenica, ali je sigurno da su oba vladara poginula”, rekao je u Jutru Prve TV istoričar Predrag Marković.

“Poruke iz istorije imaju nekoliko nivoa. Ovaj nivo, umetnički i estetski… ideja da Srbi u velikim trenucima biraju slobodu iznad svega je osnovna simbolika Vidovdana”, dodao je.

“Za mene su Gazimestan i Kosovska bitka trajan simbol slobode, i spremnost da se podnese apsolutna žrtva za slobodu svog naroda”, kaže istoričar Dejan Ristić.

Nakon toga u vekovima slede razni slojevi, koji su zaokružili naše današnje poimanje Kosovskog boja, objašnjava on, i to je verovatno jedan od najlepših momenata – žrtvovanje, ne za ovozemaljske ciljeve, već za slobodu.

“Na Gazimestanu je došlo do istorijskog opredeljenja nas kao naroda za slobodu. Vidi se spremnost da se čitava nacija žrtvuje za svoju nezavisnost”, objašnjava Ristić.

Nije ovo bio jedini veliki događaj na Vidovdan, dodao je Marković, napomenuvši kako je i Sarajevski atentat veoma čudan i važan događaj koji se tada dogodio.

Miloš Obilić je snažan mit

“Naši preci bili su svesni toga da će strašno postradati. Ušli su čisti, plemeniti, junački, znajući da su spremni da izginu. Oni su znali da ta bitka može da reši srpsku sudbinu u narednih nekoliko vekova”, kaže Ristić.

Što se činjenica tiče, nesporan je datum, mesto, znamo koliko je trajala i znamo da emira Murata I nije ubio otuđeni srpski plemić, već dvanaestorica njih, i to na samom početku bitke.




“Priča o Milošu Obiliću je mit, i to izuzetno snažan, a došao je kod nas iz turskih priča”, napominje Ristić.

Kako objašnjava, za Turke je bilo veoma neprijatno to da je on bio jedini turski vođa ubijen u boju, pa im je bio neophodan mit koji kaže da ga je ubio neki junak koji je bio veći od njega.

Izvor: B92

PROČITAJTE I:

VIDOVDAN: Praznik koji “otvara oči”

VLADIKA NIKOLAJ: Vidovdanska beseda u katedrali Svetog Pavla 1916.

 



Dodaj komentar

Click here to post a comment

Kategorije