Kolumne Lepa strana sveta

Milica Cincar-Popović: Transformisanje ekonomije

milica-cincar-popovic-transformisanje-ekonomije-njujorska-berza.jpg

MediaSfera

 

Piše: Milica Cincar-Popović

 

 

 

Šta mislite o ideji da je virus koji je zaustavio svet, oružje nebeske vojske koju arhangel Mihailo šalje da očisti čovečanstvo od greha? Jedni veruju da je virus nemarom pobegao iz laboratorije u kojoj je napravljen; drugi, da je namerno stvoren i namerno pušten, kao biološko oružje; treći, da nije nastao u laboratoriji, ali jeste upotrebljen za manipulaciju čovečanstvom; ima i onih koji veruju da se preko njega izvršava kosmička pravda.




Pretpostavimo da ima istine u svakoj od ovih tvrdnji. Ili ni u jednoj, svejedno. Zaista je potpuno svejedno, jer se sada, posle svetske izolacije, čovečanstvo nalazi na pragu nove etape civilizacije i ima priliku, kao i uvek kad se nešto staro rasturi, ili da napravi novu građevinu, ili da tone sve dublje u degradaciju.

Internet je pun izlaganja ljudi koji se sada osećaju pozvanim da iznesu svoja tumačenja i viziju budućnosti – od politikologa, ekonomista, sociologa, ekoloških boraca, do proroka i vidovnjaka. Međutim, juče je najavljena i predstavljena prva (bar ja mislim da je prva) ozbiljna knjiga koja ukazuje na nove ekonomske procese koji se već efektuiraju i predlaže socijalne smernice. To je „Transformisanje ekonomije“ od dr Zevsa Jamujanisa (Zeus Yiamouyiannis).

Jamujanis je doktor filozofije koji je svoju karijeru započeo kao univerzitetski pofesor da bi, nakon stečenih raznovrsnih specijalizacija, svoju očiglednu veštinu učenja počeo da prenosi i studentima, kao savetnik za učenje. Iz ovog rada je nastao njegov sistem savetovanja, kojim Jamujanis klijente upućuje kako da dođu do svog unutarnjeg genija i razviju svoj potencijal, tj. pođu putem samoostvarenja. Pri tom, polazi se od uvida da je polazište svakog nastojanja u čovekovom emotivnom biću.

U svojoj novoj knjizi „Transformisanje ekonomije“, Jamujanis postojeću ekonomiju naziva „iskvareni (corrupt) kapitalizam“, u kome se više ne dela u skladu s emotivnim potrebama ili u pravcu emotivnog blagostanja već se, naprotiv, emotivno biće zatomljuje. Dr Zevs, kako se on predstavlja radije nego svojim komplikovanim prezimenom, u svojoj knjizi pokazuje kako je zanemarujući i osiromašujući svoje emotivno biće čovek obesmislio i sistem koji svojim radom održava, a kojim je zavladao naopak sistem vrednosti. Tj, cena univerzitetskih studija je mnogo veća od finansijskog benefita koji diploma donosi, pa zašto bi onda neko gubio novac i vreme na studiranje? Ili, kakva je korist od redovnog uplaćivanja zdravstvenog osiguranja, kad u slučaju težih bolesti efikasni tretmani i terapije zahtevaju ogromna dodatna plaćanja? Itd.

Dr Zevs je zapazio i grafički predstavio ubrzano raspadanje svih, kako ih on naziva „iskvarenih“ ekonomskih odnosa za vreme izolacije i ukazao i na rešenje, koje je, po njegovom mišljenju, izvesno. Primetio je i da su socijalni odnosi, pod pritiskom, zapravo počeli da se normalizuju, tako da čovek više ne bude sluga tehnologije, već je upravo tehnologija počela da služi održavanju zdravog socijalnog bića. Konkretno, dok su ljudi ranije sedeli u kafićima zablenuti svako u svoj telefon, sada su počeli da koriste internet kako bi razgovarali, igrali društvene igre jedni s drugima a ne protiv kompjutera, ili upisivali onlajn kurseve i sticali nova znanja iako im to neće doneti novac, već jednostavno zato da bi zadovoljili normalnu, zdravu potrebu mozga za učenjem.

Smernice za izlazak iz postojećeg naopakog sistema vrednosti dr Zevs opisuje preko svoje obrnute piramide izvora moći. Počev od baze, koja je na površini, pa sve do duboko dkrivenog vrha piramide, moć nose:

  1. red – porodica, prijatelji, radost, zdravlje, duh, briga o drugom, prirodna hrana, vitalnost;
  2. red – nega, lepota, igra, priroda, muzika, životinje;
  3. red – pravosudni sistem, iluzije, siromaštvo, čovečnost;
  4. red – nafta, farmaceutska industrija, zatvori;
  5. red – korporacije, federalne rezerve;
  6. red, vrh piramide – 1% čovečanstva (vlasnici svetskog kapitala).

Razbijanje vrednosti 1. reda u savremenom društvu nije slučajno. Ono vrhu piramide omogućuje manipulaciju. Ali, šta bi se desilo ako bi čovečanstvo, u skladu sa zahtevima svog emotivnog bića, počelo da svesno neguje te vrednosti? Prema dr Zevsu, kao što sada vrh utiče na bazu, tako bi istom merom u tom slučaju baza počela da utiče na vrh, što bi automatski popravljalo „iskvarenu“ ekonomiju. Ovu tvrdnju ne dokazuje samo logički, već i primerom. Naime, potražnja za organskom hranom, koja raste poslednjih godina, tokom pandemije je buknula. Manipulacija GMO hranom je moguća samo u sredini u kojoj vlada neznanje. „Korona“ virus je zaustavio „Monsanto“ efikasnije nego svi dosadašnji ekološki protesti i mitinzi. Jednostavno, ako nešto služi za sticanje novca, a to više niko neće da kupi, onda to nešto više ne služi svojoj svrsi i odumire.




Suština saveta koji dr Zevs daje novom čovečanstvu, jeste  da se upusti u borbu ZA (svoju emotivnu dobrobit), a da napusti borbu PROTIV (svog potencijalnog siromaštva), vođenu strahom od baba-roga kojima ga onih 1% zastrašuje. Svoje tvrdnje potkrepljuje primerima i konkretnim ciframa koji pokazuju kako se uticaj kroz piramidu izvora moći podjednako kreće u oba smera.

Na kraju ipak moram da napomenem kako sam od ljudi koji profesionalno prate kretanja na američkoj berzi i  svetskoj finansijskoj sceni, čula da su, po njihovom mišljenju, zaključci dr Zevsa naivni i neutemeljeni, doneti bez prethodne potpune analize, jer za pojedine događaje, kao što je npr. porast potražnje organske hrane, ima više razloga od onih koje dr Zevs navodi. Može biti, ali nije retko da onaj koji svako drvo poznaje do u detalj, šumu ne vidi.

PROČITAJTE I:

Milica Cincar-Popović: Evropska kultura je kao i tango



Dodaj komentar

Click here to post a comment

Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

22. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .