Fenomeni

Dušan Todorović: Duboki tunel tehnološke tamnice je otvoren

mediasfera-lik-zveri-dusan-todorovic6.jpg

MediaSfera

 

Piše: Gordana Radisavljević-Jočić

Foto: Dušan Todorović

 

 

Vreme je najvrednija stvar koju čovek može da potroši, a ova knjiga je dočekala svoj trenutak, kaže Dušan Todorović, priređivač, pisac i dizajner knjige „Lik zveri“ koja se u knjižarama pojavila neposredno pred pandemiju korona virusa.  Knjižare su zatvorene, a prodaja knjiga je prešla na internet. I pored toga „Lik zveri“ se brzo našla na listi 10 najčitanijih knjiga u Delfi knjižarama.




-Svaki umetnik priželјkuje uspeh svog dela. Pošto je ova knjiga prvenac, jesam iznenađen njenim probojem i plasmanom u čak tri top liste u Delfi knjižarama. To samo govori da je tekst zanimlјiv publici, aktuelan, kreće se kroz mnoštvo tema, pitanja i intriga, i na kraju ne može biti svrstano u specifičan žanr. Ovaj virus je jedna mala apokaliptična najava za nešto mnogo veće, hvala mu, kaže Dušan Todorović.

Kako kaže pošto je ovo treće dopunjeno izdanje, izvorna ideja je već postojala. „Ja sam želeo da kroz drugačiju estetsku formu, simbole i na jedan moderan futuristički način dam osvrt naše sadašnjosti, kroz ovu uvek aktuelnu problematiku.“

Šta to novo donosi “Lik zveri”?

-Lice nas posmatra, prati i provocira, može da uhvati svaki naš pogled i misao. Korice su dizajnirana tako da stvaraju osećaj iznenađenja i mističnosti, postavlјaju pitanje. Mislim da su upadlјive, drugačije te i dobra uvertira i za sadržinu. Tajna zveri, Strašni sud, o zacarenju Antihrist i druga tematska poglavlјa su tu da nam otvore oči očvrsnu našu volјu i daju nam snagu kako bi smo se suočili sa izazovima naše svakodnevice, i pronašli pravi odgovor, ovoga puta kroz literalnu umetnost.

mediasfera-lik-zveri-dusan-todorovic-2-jpg

Kažete da je apokalipsa u modi. Zašto?

-Modus – kao unuverzalni način, pravilo, je termin koji označava stilove u raznim sferama lјudskih aktivnosti i razmišlјanja, u bilo koje vreme u istoriji. Pošto je apokalipsa u svojim projavama više ili manje kataklizmični događaj, ona nikada i nije prestala da nam se projavlјuje i obestinjuje pred očima, u sveta ili prirode. Kao što sami stvaramo modne trendove i namećemo ih kao imperativ živlјenja, tako će i naša tumačenja otkrovenja svetih lјudi i njihovih viđenja biti neki putokaz u budućnosti koji ćemo prihvatiti ili ne, od nas zavisi. Mape i kordinate su dostupne…

Da li je apokalipsa savremeni termin?  Koji su to događaji koji su dramatično menjali svet?

-Grčka reč Ἀποκάλυψις, u svom izvornom obliku znači podizanje vala, otkrovenje. U središnjem delu hrišćanskih tekstova o apokalipsi, glavna tema je upravo Strašni sud, kao poslednje ishodište svakog pojedinca, koje se ne može izbeći. Potpuno uništenje Pompeje, Sodome, Gomore, Vavilona, Aleksandriske biblioteke i veliki potopi o kojima svedoče gotovo sve religije i njihovi spisi, misteriozno napuštanje gradova Maja, zbirno možemo posmatrati kao neki vid ekološke. sociološke, geografske i kulturološke apokalipse izazvane prirodnim pojavama i do kraja nepoznatim faktorima.

U podnaslovu knjige stoji “Poslednja pobuna”. Pobuna protiv koga i u ime čega?

-Poslednja pobuna je slikovit termin koji su imenovali pravoslavni hrišćani i odnosi se na ulogu Pravoslavlјa i njegovog drugačijeg civilizacijskog koda, načina života i tradicije, koji će biti bastion odbrane istine i lјudske slobode u trenucima ustoličenja Zveri.

U sistemu kontrole biološkog tela i elektronskog duha u distopijskom okruženju, jedini mogući otpor je onaj unutrašnji?

 -Unutrašnje stanje je jezgro duha, duše i misli. Kada sve ove činioce spojimo u jedno tada nastaje molitva kao naše pitanje upućeno Kreatoru. Koliko god da smo zaroblјeni u spolјašnjosti, jedina istinska sloboda je ona koja se nalazi duboko u nama, ona je neotuđiv deo svakog bića.

mediasfera-lik-zveri-dusan-dorovic8-jpg

Kako ste birali tekstove za knjigu?

-Rusija kao velika globalna, ekonomska i kulturna sila je dobila primat zato što oni imaju uvid u mnogo širu slika sveta i njegovo funkcionisanje na svim nivoima, čak i onim skrivenim. I njena uloga je presudna i ona se odražava se na celo čovečanstvo, ta reč treba da se čuje.

Jedno od poglavlјa posvećeno je digitalnoj apokalipsi. Da li živimo u istorijskom hologramu?

-Vrednost našeg života i njegov kvalitet, biće preneti kompletno u digitalno okruženje. Informatiča otuđenost i zavisnost od mreže, predstavlјa novi vid poroblјavanja i demoralisanja lјudske psihe, i umrtvlјavanja zdravih pokretačkih poriva izvorne snage, i na ovom polјu očekuje nas velika borba za očuvanje integriteta ličnosti, porodice i novo definisanje pojma slobode i prava. Duboki tunel tehnološke tamnice je otvoren i mi polako ali sigurno ulazimo u neizvesnu budućnosti.

mediasfera-lik-zveri-dusan-todorovic7-jpg

Da li je precenjena priča o ulozi tajnih društava, uspostavlјanju svetske vlade…?

-Desilo se nešto što nikada nije bilo od početka sveta: prekidanje zajedničke molitve na celom svetu. To je prihvaćeno bez ikakvog otpora, strah je pobedio, to više nije nikakva teorija zavere to je realnost. Svakako da su i necenzurisane internet forme sa društvenih mreža, uneli dozu paranoje u savremenog čoveka i na taj način zarobile njegovu svest i moć rasuđivanja, zatrpavši ga neproverenim informacijama. Nastupilo je vreme provere naše vere. To je ispit koji svi moramo proći.

Zašto kažete da slovenski Istok nudi izlaz?

-U mrtvom čoveku Bog ne može biti živ. Pravoslavlјe kao izvorno Hrišćanstvo suštine, biće na neprestanom udaru. Ukoliko Istok i dalјe slavi Svoga Tvorca i pronesi reč njegovu, izlaz postoji.




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .