Vruće teme

Fridom haus: Srbija napušta demokratske principe

MediaSfera

 

 

U izveštaju za 2019. godinu koji je objavio Fridom haus (FH), kao jedan od najvećih problema u Srbiji konstatuje se smanjenje medijskih sloboda. Najlošiji primeri, prema FH, su Pink i Informer, kao propagandna glasila vladajuće stranke, prenosi Cenzolovka.




Nastao kao potreba za razumevanjem društveno-političkih promena u postkomunističkim zemljama Evrope i Centralne Azije, izveštaj Nacije u tranziciji predstavlja jedan od najznačajnijih godišnjih projekata američke nevladine organizacije Fridom haus.

Od 1995. godine, ovaj izveštaj donosi pregled promena relevantnih za očuvanje i unapređivanje demokratije, što je, pored zaštite ljudskih prava i građanskih sloboda jedan od ciljeva Fridom hausa

Prema ovogodišnjem izveštaju Fridom hausa Nacije u tranziciji jedan od najvećih problema sa kojima se Srbija suočava je smanjenje medijskih sloboda, prenosi Cenzolovka.

Izveštaj navodi kako je većina štampanih i elektronskih medija u zemlji pod kontrolom vladajuće Srpske napredne stranke.

Kao najlošiji primeri, u izveštaju su izdvojeni TV Pink i Informer, za koje se kaže da služe kao propagandna glasila vladajuće stranke, promovišući stranku i njenog lidera demonizujući i kritikući njihove oponente.

Kako se dalje navodi u izveštaju, u manje ekstremnim slučajevima, nacionalna tlevizija RTS ili dnevnik Politika služe se suptilnijim provladinim izveštavanjem koje se između ostalog sastoji i u tome da se opoziciji i njenim aktivnostima daje vrlo malo prostora.

U kritičke glasove, izveštaj ubraja televiziju N1 i dnevnik Danas, navodeći da je njihov uticaj limitiran.

Kao najznačajnije medijske događaje prethodne godine, izveštaj između ostalog navodi govor predsednika Vučića u Davosu u kome je rekao da je ponosan na srpske ekonomske reforme, ali ne i na nivo medijskih sloboda, što su mnogi protumačili kao hipokriziju.

Izveštaj takođe podseća i na probleme sa usvajanjem medijske strategije, i slanje pogrešne verzije u Brisel, na puštanje Dragoljuba Simonovića iz pritvora koji, iako više nije predsednik opštine i dalje je član vladajuće stranke te na više od 15 tužbi koje je on uputio na račun svoje žrtve novinara Milana Jovanovića i vlasnika Žig Infa Željka Matorčevića.

Izveštaj se, takođe, detaljno bavi napadima na novinare, za koje kaže da uglavnom ostaju nekažnjeni, uključujući pretnje upućene redakciji N1 i Slobodanu Georgievu iz BIRN-a. Navodi i da je odbačena tužba protiv navodnog napadača na Matorčevića.

Izveštaj se bavio i slučajem upada pripadnika pokreta 1 od 5 miliona u zgradu RTS-a a i pohvalio je činejnicu da je 2019. godine četvoro ljudi osuđeno za ubistvo Slavka Ćuruvije.

“Epidemija koronavirusa predstavlja dodatni pritisak na medije”

Direktor istrživanja FH-a Zelike Čaki za Cenzolovku kaže da se pad sloboda u Srbiji, Mađarskoj i Crnoj Gori odvija već jedno duže vreme, s tim što postoje važne razlike između Mađarske i druge dve države.

“Mađarska je zabeležila toliko nagli pad kakav nismo videli od kada se bavimo ovim istraživanjem, dok se do promene u Srbiji i Crnoj Gori došlo postepeno. Nju karkteriše povećanje ‘zarobljavanja države’ , centralizacija vlasti i podrivanje nezavisnosti institucija”, objasni je on.

Kada je u pitanju medijska situacija u Srbiji, FH je posebno izrazio zabrinutost za pretnje i loš tretman novinara, kao i za neprijateljsku političku i ekonomsku atmosferu u kojoj se oni nalaze.

“Epidemija koronavirusa predstavlja dodatni pritisak na medije koji već ionako kubure sa novcem, a vanredna stanja uvek pružaju zgodnu priliku za zloupotrebe tako da nisam optimista kad je u pitanju neposredna budućnost”, ističe Čaki.

Primećuje i da se demokratske sile, poput Evropske unije i SAD, postepeno povlače sa Balkana, a ta praznina se popunjava drugima.

“Rusija i Kina su oportunistički nastrojene, ali njihov korozivni uticaj će ostaviti dugotrajne posledice na demokratiju na Balkanu”, upozorava Čaki.

Izvor: N1




Dodaj komentar

Click here to post a comment

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .