Književnost Kultura

Dr Tanja Popović (1963-2020): “Smrt nam donosi novu radost“

Foto: Časlav Vukojičić

MediaSfera

 

 

“Smrt nam donosi novu radost. Zapravo i to možemo čitati kao Vaskršnji arhetip. Smrt starca Zosime jeste radost, kao i smrt Ljušina.

Kaže dečacima: Biće mnogo iskušenja, biće život, ali nemojmo zaboraviti trenutak kada smo se okupili  puni lјubavi jedni prema drugima na grobu Mladenca, na kojega smo se u jednom trenutku bacali kamenjem, a onda smo ga svi zavoleli. I pamtimo to zauvek.”

Kraj izlaganja „Legion i sabornost – prevladavanje egoizma“, kontrastivno čitanje Velikog inkvizitora, Žitija starca Zosime i Alјošinog govora na Ilјušinom odru, na konferenciji „Savremena čitanja Velikog inkvizitora“, održane 4. decembra 2019. godine u Beogradu.

Dr Tanja Popović je bila redovna profesorka na Katedri za opštu književnost i teoriju književnosti Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu gde je predavala predmete Pregled opšte književnosti, Opšta književnost, Evropski roman 19. veka i savremene naratološke teorije na redovnim studijama, kao i Teorije romana i Genetičku kritiku na doktorskim studijama.

Objavila je preko 200 studija i priloga iz oblasti slavistike, komparatistike, tekstologije, istorije i teorije književnosti na srpskom, ruskom i engleskom jeziku.

Dobitnica je nagrada Stanislav Vinaver (1993) za knjigu Poslednje Sarajlijino delo, Inicijal (2007) i Veselin Lučić (2008) za knjigu Rečnik književnih termina.

Članica je uredništva više slavističkih i komparatističkih časopisa i periodičkih izdanja: Filološki pregled (Beograd), Zbornik Matice srpske za slavistiku (Novi Sad), Poznańskie Studia Slawistyczne (Poznanj, Polјska), Libri Magistri (Magnitogorsk, Rusija), Problemы istoričeskoй poэtiki (Petrozavodsk, Rusija), Palimpsest (Nižnji Novgorod, Rusija), Boldinskie čteniя (Moskva, Arzamas, Nižnji Novgorod).

Tanja Popović poseban doprinos dala je teoriji književnosti i tekstologiji, a bavila se i stihovanom naracijom, srpskom romantičarskom poemom, strategijama pripovedanja. Studije u kojima se bavi komparativistikom obuhvataju raskošan broj autora i tema srpske, evropske i svetske književnosti i svedoče o širokoj erudici i specifičnom stilu autorke budući se u njima o suštinskim pitanjima progovara svedeno, hirurški precizno i jasno, što je još jedan od posebnih doprinosa nauci o književnosti profesorke Popović.

Godine 2018. objavlјena je njena studija A. S. Puškin u dijalogu sa drugima (A.S. Puškin v dialoge s drugim) (Univerzitet u Nižnem Novgorodu i Državni muzej A.S. Puškin, 2018), u ruskoj ediciji „Boldinskie čteniя” koja je do sada okupila najuglednije ruske puškiniste, a Tanja Popović je prvi strani naučnik čija se knjiga našla u pomenutoj ediciji.

Nјena najnovija knjiga, čija je promocija bila u planu, Istočni Kanon (Knjižarnica Zoran Stojanović, 2019) pozabavila se važnom i zanimlјivom temom, do sada nedovolјno istraženom kod nas, a to je problem književne, jezičke i kulturne posebnosti grupacije Slavija Ortodoksa.

Tanja Popović za svoje teorije i pretpostavke bira ovde reprezentativna dela pre svega ruske književnosti, ostvarenja Puškina, Gogolјa, Dostojevskog, Lava Tolstoja, Čehova, ruskih simbolista, modernista i avangardista, Brjusova, Bloka, Harmsa, Bulgakova – povezujući ih sa širim evropskim (antička tradicija), ali i dalekoistočnim kontekstom (japanski roman).

Sa sličnog stanovišta ovde se tumače i dela srpske književnosti, koja se u duhovnom, istorijskom, i posebno filološkom smislu povezuju sa ostalim književnostima Slavia orthodoxa.

 

 

Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .