Diktafon

Ljiljana Šarac: “Uspavana lepotica” će se jednom probuditi, a mi ćemo se vratiti svojim životima

mediasfera-Ljiljana-Sarac-pisac-profesro-intervju-korona-virus

MediaSfera

 

 

Piše: Gordana Radisavljević-Jočić

Foto: privatna arhiva

 

 

Pandemija korona virusa promenila je sliku Evrope i sveta. Odjednom stari kontintinent kao da je paralisan. Kod nas, baš kao i mnogim drugim zemljama, otkazane su kulturne manifestacije, vrtići i škole su zatvorene…




O tome kako deci pomoći da prevaziđu novonastalu situaciju, novom romanu “Zlatna žica” koji uskoro treba da se pojavi pred čitaocima, izazovima koji stoje pred profesorima i piscima u doba korona virusa razgovaramo sa Ljiljanom Šarac, piscem i profesorom srpskog jezika u osnovnoj školi “Stefan Dečanski”.

Kako objasniti deci šta se dešava?

Prvi udar suočavanja sa problemom opasnosti od zaraze virusom mi smo dočekali u školskim klupama. Prvi odbrambeni zid, ali i informativni, bile su porodice, druga je bila škola. Iz Ministarstva prosvete tada je stigao dopis da se obezbede odgovarajući higijenski uslovi i da se đaci informišu o situaciji u kojoj se ceo svet našao.

Otuda je u školi dodatno pojačano čišćenje, koje je i do tada vršeno.

Na časovima odljenjskog starešine je razgovarano sa decom, išla je knjiga obaveštenja, svakodnevno se informisalo na temu i higijene i virusa, bez panike.

Nastavnici su autoriteti. Naša reč se, ma šta se mislilo, sluša i poštuje. Otuda je i odgovornost velika.

Mi volimo i svoj posao i decu sa kojom radimo. Zdravlje, sigurnost, bezbednost naših đaka nam je na prvom mestu.

Koja pitanja mladi postavljaju svojim profesorima? Koje reakcije učenika su Vas nasmejale, obradovale?

Mene je iznenadilo koliko su deca već prvih dana znala o virusu. Do njih su, moram priznati, najbrže stigle informacije koje su cirkulisale internet mrežom (u vidu pisama i saveta ne uvek sasvim tačnih, a to je bilo važno da im se ukaže).

Na kraju, kada bih započinjala tu temu, uglas su govorili: ,,Znamo, znamo!…’’

Pitanja koja su mi postavljali bila su krajnje lična – da li se ja plašim? Pijem li vitamine? Jedem li voće? Do kada će sve ovo da traje? I u to vreme – hoće li biti prekida nastave?

Koji je Vaš savet deci, a koji roditeljima?

I tada oči u oči, i sada putem poruka, savet je uvek isti: treba da se svi pridržavamo uputstava koje daju lekari.

I drugi je da sačuvaju prisebnost, jer i ovo će proći.

Čitanje je jedan od načina da se prekrati vreme. Šta preporučujete tinejdžerima za čitanje?

Moja škola je u prigradskom naselju. Na pragu smo lepog vremena. Verujem da će moji đaci većinu vremena provesti u dvorištu. Što je dobro. Znam da će sedeti i uz kompjutere, što je neminovno. Volela bih da pročitaju po koju stranicu lektire, ali i nekih drugih zanimljivih knjiga. Recimo – Agate Kristi ili Jasminke Petrović.

Rado im preporučujem i gledanje dobrih serija i filmova. Evo, sada je prilika i za to.

Koja je Vaša preporuka za čitanje njihovim roditeljima?

Neka vam se u rukama nađu sve knjige koje su dugo čekale svoje vreme!

Pandemija korona virusa je promenila planove za druženja sa čitaocima. Ipak, aktivni ste na društvenim mrežama.

Svi, ali svi, trpimo posledice ove pošasti koja nam se nadvila nad glavama.

Meni je teško palo odlaganje promocija, jer sam im se radovala i dugo ih planirala i pripremala. Kada smo sve otkazali, postala svesna da je bolest tu. Među nama. Ni ja, ni organizatori nismo želeli da bilo ko bude ugrožen, pa smo bili razumni i ostavili te lepe trenutke za vreme kada opasnost prođe.

Moje knjige su već svima na dohvat ruke, pa je i to prilika da se družimo.

Društvene mreže su već godinama moj prozor u svet. Intenzivno sam bila i ostala u kontaktu sa ljudima koji vole čitanje i knjige. Korona nam tu ne može ništa. Verujem da treba širiti dobru energiju i lepu reč. Sada više nego ikada.

Da li planirate da pustite neki odlomak iz Vaše šestog romana “Zlatna žila” koji bi trebalo uskoro da se pojavi u knjižarama?

Stanje u svetu i kod nas mogu da uporedim sa bajkom ,,Uspavana lepotica’’ i uspavanim celim kraljevstvom, gde zla vila trenutno mahnita i ugrožava ljudski rod!

Sve je usporeno, na trenutak zaustavljeno. Stavljena je jedna velika zapeta.

Tako će se i moj novi roman izgleda naći zaglavljen.

Žao mi je zbog toga, ali će se “Uspavana lepotica” jednom probuditi, čarolija će biti skinuta, a mi ćemo se vratiti svojim životima.

Tada će Zlatna žila prokrčiti sebi put.

Kada se moj šesti roman nađe u magacinu mog izdavača – Evro Booka, biće i više reči o temi i junacima. Bez obzira na sve, mnogo mu se radujem i željno ga iščekujem!

Čitaoce vodite na dvor kralja Stefana Dečanskog i rudnike zlata srednjovekovne Srbije. Biće to jedan pravi istorijski triler?

Ovaj roman je vezan za srednjovekovne srpske rudnike, na kojima je počivala moć vladarske loze Nemanjića. Iskopavanje rude srebra i zlata obezbedilo je jaku vojsku, dobro opremljen dvor, snažnu državu. Radoznalo sam uronila u taj svet. U virtuelno srednjovekovno putovanje povešću ovog puta svoje čitaoce u vreme kralja Milutina, Stefana Dečanskog, ali i kralja Aleksandra Karađorđevića…

Priču o kobnom prstenu (ako ga nose oni koji ga nisu dostojni) dovodim do savremenog vremenskog trenutka. Tu nas čeka moja prva triler priča. I strepim, i nadam se! Jedva čekam da se nađe u rukama prvih čitalaca!

Šta radi pisac u doba korona virusa?

Ponovo sam u srednjem veku, ovoga puta na zalasku srpske srednjovekovne države. Pišem. Stvaram. Domišljam. Ispravljam. Šijem i krojim jednu novu zanimljivu priču.

Paralelno s tim biću aktivno uključena u virtuelni obrazovni proces učenja. Nastava će biti organizovana, a prosvetni radnici će raditi, samo na drugi način. Tako da spavanja i opuštanja nema.




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .