Kultura Vizuelna Umetnost

Dan Muzeja Vuka i Dositeja: Dositejev licej, slike, crteži, fotografije

mediasfera-dan-muzeja-vuka-i-dostiteja-mica-popovic-dositejev-licej-

MediaSfera

 

 

Petak, 28. februar u 13 časova

Gospodar Jevremov 21

 

 

 

Dan muzeja Vuka i Dositeja biće obeležen izložbom Dositejev licej, slike, crteži, fotografije. Naime u petak, 28. februara 2020. godine navršava se 71 godina od osnivanja Muzeja Vuka i Dositeja. Tim povodom u izložbenom prostoru Muzeja Vuka i Dositeja biće otvorena izložba Dositejev licej, slike, crteži, fotografije. Iz kolekcije Muzeja Vuka i Dositeja Narodnog muzeja u Beogradu. Izložba sadrži umetnička viđenja Dositejevog liceja tokom njegovog dugog trajanja.




Izloženi su radovi u tehnici ulјa na platnu, akvarela, pastela i crteža tušem i olovkom. Zgrada nekadašnjeg Dositejevog liceja – Velike škole koja je u ovoj zgradi radila od 1809. do 1813. godine, bila je inspiracija umetnika. Izložbena postavka, čiji je autor muzejski savetnik, Eliana Gavrilović,  je dopunjena fotografijama zgrade koje datiraju od druge polovine 19. veka do današnjih dana.

Istom prilikom u 13 časova, biće predstavlјen audio video vodič kroz stalnu postavku Muzeja Vuka i Dositeja namenjen svim posetiocima. Ovaj multimedijalni vodič nastao je kao poduhvat timskog rada i dobre saradnje sa Visokom školom strukovnih studija za informacione tehnologije u Beogradu, Filološkim fakultetom Univerziteta u Beogradu, Savezom slepih i slabovidih Srbije, Savezom gluvih i nagluvih Srbije i dramskih umetnika.

Audio-video vodič Muzeja Vuka i Dositeja posetiocima će biti zanimljiv i zbog učešća glumaca poput Rade Đuričin, Milana Cacija Mihailović, kao i Dubravke Marković, umetnika koji su svojim interpretacijama doprineli da se se muzejski sadržaji ožive na način svojstven izvođačkim umetnostima.

U okviru aplikacije posetioci mogu naći i video snimak tumača za znakovni jezik. Da bismo stranim posetiocima omogućili tumačenje stalne muzejske postavke, priređene su verzije i na engleskom i na turskom jeziku.

Formiranje muzeja Vuka i Dositeja

Muzej Vuka i Dositeja, memorijalni muzej, posvećen je dvojici velikana srpske kulture, prosvetitelju i prvom srpskom ministru prosvete Dositeju Obradoviću i reformatoru srpskog jezika, tvorcu srpskog književnog jezika, Vuku Karadziću.

Starija i bogatija je Vukova zbirka. Oformljena je još krajem 19. veka, kada je Vukova kćerka, Mina Karadzić-Vukomanović, poklonila njegovu zaostavštinu Kraljevini Srbiji.

Ova zbirka je bila prva od zbirki Narodnog muzeja čiji je stručni katalog u celini štampan, Opis stvari Vuka Stefanovića Karadzića, objavljen je 1900. godine, nakon što je Mihajlo Valtrović stručno obradio materijal koji je predat Narodnom muzeju. Vukova ostavština izlagana je u Narodnom muzeju u okviru Vukove spomen-sobe i kasnije u okviru Istorijskog odeljenja muzeja.

Deo Vukove zaostavštine, posebno nameštaj, nestao je ili uništen 1915. godine kada je prilikom austrijskog bombardovanja Beograda pogođena i zgrada Narodnog muzeja, kao i u vreme okupacije. U zbirci se danas čuvaju lične i porodične predmeti Vuka Karadzića, portreti i umetnička zaostavština, prva izdanja njegovih knjiga i brojna arhivska građa.

Zbirka Dositeja Obradovića

Za razliku od Vukove zaostavštine, ličnih predmeta Dositeja Obradovića nema jer su uništeni u požaru još 1813. godine. Zbog toga se deo muzejske zbirke koja se odnosi na njega uglavnom zasniva na likovnim prilozima, arhivskoj građi, Dositejevoj prepisci i knjigama, među kojima su prva izdanja njegovih dela.

Vukova zbirka je izdvojena iz fonda Narodnog muzeja i pridružena malobrojnoj zaostavštini Dositeja Obradovića 1949. godine kada je formiran poseban muzej – Muzej Vuka i Dositeja, otvoren 28. februara 1949. godine. Dodeljena mu je zgrada u kojoj je jedno vreme bila Velika škola, s obzirom na to da je Dositej Obradović bio jedan od njenih idejnih tvoraca, a Vuk Karadzić jedan od prvih dvadeset učenika.




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

22. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .