Film / TV

BEOGRAD ZA POČETNIKE: Nezaborav na dobrog duha Beograda – Zorana Modlija

 

 

BEOGRAD ZA POČETNIKE

sreda 20h, tv Studio B

Snimao: Zoran Veljanoski

Montirao: Vladimir Tasevski

Autorka: Smiljana Popov

 

Beograd je ostao bez jednog ogromno ljudskog, unikatnog, dobrog duha koji je ovaj grad svime što je radio činio boljim i humanijim. U spomen na radijsku legendu i pilota Zorana Modlija, koji nas je nedavno napustio, “Beograd za početnike” je ovonedeljnu emisiju posvetio njemu, i visinama (u svakom smislu) kojima je težio.




Zoran Modli se tako i priključio građanskoj inicijativi da se spasi prva fabrika aviona kraljevine Jugoslavije, čuveni „Ikarusu„, jedina zgrada u Beogradu u art deko stilu i jedno od najstarijih novobeogradskih zdanja iz 1938. godine. Pravila je ova fabrika avione koji su branili beogradsko nebo tog strašnog 6. aprila 1941.

Arhitektonska lepotica. Njen osnivač bio je Dimitrije Konjević, prvi pilot u istoriji koji je potopio podmornicu iz vazduha, ali i čovek koji je od uništenja spasio Miroslavljevo jevanđelje. Januara 1916. kao austrougarski pilot Konjović dobija naređenje da bombarduje srpske trupe, koje su se po povlačenju kroz Albaniju ukrcavale na brodove u luci San Đovani di Medua.

Kada je primetio da su među vojnicima i civili, okreće avion i baca bombe u more. Kasnije saznaje da se na brodu koji je trebalo da gađa, sa budućim srpskim patrijarhom Gavrilom, nalazio i najstariji srpski srednjovekovni spis. To je čovek koji je osnovao „Ikarus“ 1924. u Novom Sadu, koja se tri godine kasnije seli u Beograd, gde se grade nove hale i industrijski aerodrom. Ova na Novom Beogradu (koje više nema, srušena je) bila je upravna zgrada.

Zoran Modli, za Ikarus je bio vezan, ne samo zato što je odrastao u neposrednoj blizini, već zato što je i jegov otac, Josip Modli, tu radio kao inženjer naših prvih posleratnih eksperimentalnih letelica.

Ova emisija “Beograda za početnike” pokušala je da spreči njeno rušenje. Nažalost, nismo uspeli. Ono što nisu uspeli da nam unište za vreme Drugog svetskog rata, sami smo, svojim nemarom, uništili“, kaže arhitekta Slobodan Maldini.

U ovoj epizodi “Beograda za početnike” videćete gde se u Beogradu krije i prvi avion napravljen na Balkanu i gotovo filmsku storiju o prvom srpskom Ikaru, naizgled običnom knjigovođi koji je sam samcijat i samouk konstruisao prvi avion na Balkanu I njime poleteo. Naime, naša avijacija ne bi bila rođena da te daleke 1909. godine jedan svestrani sportista, atletičar, rvač, osnivač fudbalskog kluba u Subotici, strastveni biciklista i motociklista, Ivan Sarić, nije otišao na autoreli u Francuskoj gde će videti avion francuskog pilota i inženjera Luja Blerioa, kojim će ovaj te godine prvi na svetu preleteti Lamanš. Vratio se junak naše priče u rodnu Suboticu, čvrsto rešen da sam konstruiše avion, i to na osnovu dve fotografije Blerioovog jednokrilca koje je krišom napravio, od štapa i kanapa, što se kaže. Ali bukvalno.

Ovonedeljna epizoda “Beograda za početnike” otkriva i jedno od najuzbudljivijih mesta beogradskog podzemlja – tajnu komandu vazduhoplovstva Kraljevine Jugoslavije. Jer odavde je vođena odbrana Beograda tog strašnog  6. aprila 1941.

Sahrana Zorana Modlija obaviće se u četvrtak,27.02.2020 god.u 17 časova na Novom groblju. Komemoracija je istog dana u 11 časova  u Radio Beogradu.




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .