MediaSfera
Piše: Jovana Ješić
“Dualno obrazovanje je deo sistema srednjeg obrazovanja i vaspitanja u kome se kroz teorijsku nastavu i vežbe u školi i učenje kroz rad kod poslodavca, stiču, usavršavaju i izgrađuju znanja, veštine, sposobnosti i stavovi (kompetencije) u skladu sa standardom kvalifikacije i planom i programom nastave i učenja” kaže definicja.
Hajde da vidimo šta je dualno obrazovanje u praksi!
Dakle, učenje kroz rad je organizovan proces tokom koga učenici, pod rukovodstvom i nadzorom instruktora u realnom radnom okruženju kod poslodavca, stiču kompetencije neophodne za efikasan i produktivan rad u odrađenom zanimanju ili grupi zanimanja.
Veliki broj srednjoškolaca će umesto u školi vreme provoditi na radnom mestu, i do 30 sati nedeljno, zarađujući manje od minimalca.
U svetu je danas dualno obrazovanje sve manje popularno, ali ipak postoji. U nekim zemljama Evrope dualno obrazovanje izgleda ovako: od 12 meseci u godini, đak devet meseci uči, a tri meseca radi. Za svoj rad dobija platu u visini plate svakog radnika koji nije primljen za stalno, odnosno platu istu koju ima radnik zaposlen pod ugovorom. E to dualno obrazovanje ima smisla, zaista radiš i za svoj rad dobijaš platu!
Moja srednja škola već godinama ima dualno obrazovanje, kao i još neke druge škole. Naime, mi smo pored nastave u školi imali praksu u trajanju od pet radnih dana u školi, ali smo imali i praksu u geodetskim firmama takođe u trajanju od pet radnih dana. I evo kako je ta praksa najčešće izgledala: kontaktiraš firmu koja želi da ti pomogne i da ti lupi pečat i potpis kao dokaz o obavljenoj praksi. Bilo je i ljudi koji su išli tih pet dana na praksu, jer su planirali da nastave time da se bave, oni su uglavnom išli da kupe doručak, nosili su opremu i kuvali su kafu.
Ako pogledamo stranu tih poslodavaca oni uopšte nas ne žele da prime. Zašto? Prvi razlog je zato što je oprema skupa i ne žele da je mi mladi i nespretni uništimo. Ne žele da strepe da li ćemo nešto da pokvarimo, oštetimo… Drugi razlog je taj što opet mi, mlad i nespretni njih usporavamo pri radu, a oni kao ljudi koji zarađuju za svoje parče hleba žele da obave što više posla danas, kako bi što više i zaradili. Tako da je zaključak da dualno obrazovanje nema gotovo nikakav značaj za nas.
Jovana Ješić
Dodaj komentar